Annons:
Etiketthamster
Läst 3470 ggr
Iortheham
2016-12-30 19:40

Långa tänder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu införskaffat mig min första guldhamster! Är alltså bara van med dvärghamstrar. Så nu kommer min fråga. Ska tänderna verkligen vara såhär långa??

Annons:
Tuvas_hamstrar
2016-12-30 19:52
#1

Ser inte så bra, men de ser lite långa ut kanske… jag är inte heller särskilt van bil guldhamster..

Miikaeela
2016-12-30 22:13
#2

Lite dålig bild men de ser ut att vara lite, lite för långa! Rekommenderar ett veterinärbesök! När jag var och klippte min guldhamsterständer så kollade även veterinären igenom alla tänder i hamsterns mun och gjorde en snabb hälso-koll! Hela besöket gick på 100kr och var så värt det. Min guldhamster har lite problem med sina tänder som växer väldigt fort och hon är dålig på att gnaga på saker så i januari kommer vi att gå på ett nytt besök för att klippa hennes tänder. Själva klippningen av tänderna gick super fort, ingen narkos ( så små djur klarar sällan att bli sövda). Någonting som är viktigt att tänka på är att se till så att veterinären klipper tänderna och inte filar då filning av tänderna lätt kan göra att de spricker.

Moast
2016-12-30 22:48
#3

Lite långa kanske, ta gärna in grenar från t.ex äppelträd. Var bara noga med att låta dem ligga i frysen minst ett dygn då dem kan vara lite känsliga mot bakterier osv. Om hon gillar att gnaga på grenarna är det ett bra sätt att hålla tänderna i rätt längd!:)

[AnimeV4]
2016-12-30 23:27
#4

#2 Jag har hört tvärtom, att klippning får dem att spricka lättare. Hört av marsvinsfolk samt lärare i djurvårdsutbildning..🤔Vilken veterinär har du erfarenhet av?

Miikaeela
2016-12-31 00:39
#5

#4 2 st olika veterinärkliniker i uppsala, lärare på jällagymnasiet och djursjukvårdare student. Filning av tänder skapar ett ökat tryck mot tänderna och skapar mer stress och obehag. Att klippa tänderna ger en jämnare yta och risken för sprickor är mindre. Dessutom går klippning av tänder snabbare och minskar stressen hos djuret. Absolut finns det risker med att klippa tänderna men det är detta jag har hört och litar även mycket på veterinären jag tar min guldhamster till! :) Kan inte heller se att någon rekommenderar filning av tänder på nätet utan det är enbart klippning som nämns: http://www.silvertussen.com/tandproblem--tandskador.html http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/dv%C3%A4rghamster/sjukdomar-2082799 Har inte mycket erfarenhet av marsvin men tror att hårdheten i tänderna skiljer sig mellan hamster och marsvin. Hamstrars tänder är som naglar i hårdhet och går kanske då bättre att klippa än tänderna på ett marsvin :)

Miikaeela
2016-12-31 00:41
#6

#4 Glömde lägga till att jag går med min guldhamster hos Årsta veterinärklinik i Uppsala

Annons:
[AnimeV4]
2016-12-31 02:04
#7

#5 Aha, tack för förklaringen!👍

tiger tok
2016-12-31 06:50
#8

Vet inte hur det är med hamstrar, men med kanin och marsvin (vad jag hört)får man enbart FILA ner tänderna!

Iortheham
2016-12-31 12:56
#9

#2 Alltså min veterinär tar 720 för bara en undersökning, sen plus att fila ner… så det kommer gå på liiiiite mer än 100kr. Men behöver han det så åker jag dit

Miikaeela
2016-12-31 13:38
#10

#8 ja precis! Tror att hårdheten skiljer sig så pass mycket mellan kanin/marsvin och hamster tänder som är "mjuka". Man förstår ju det själv lixom om man tänker logiskt, större risk för sprickor att klippa någonting som är hårt än någonting som är mjukt. Samtidigt som att fila någonting som är mjukt tär mer på tänderna än om man filar någonting som är hårt.

Miikaeela
2016-12-31 13:39
#11

#9 jag förstår! Min guldhamsters tandklippning gick på samma pris som klo-klippnings priset. Sen själva hälso-kollen fick jag på köpet :)

[AnimeV4]
2016-12-31 19:43
#12

#10 Se vad logiskt det blev helt plötsligt! Är så knepigt när folk säger olika..🤦‍♂️

wildalia
2017-01-01 00:46
#13

Tänderna ser helt normala ut. Långa tänder brukar böja sig inåt. Se bara till att han har något att gnaga på. Ge honom mat som kräver at han använder sina tänder. Så blir det bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: