Annons:
Etiketthamster
Läst 789 ggr
Lejonhund
2016-12-27 19:01

Längre transport?

Jag skall under morgondagen resa hem efter att ha hälsat på mor över jul. Totalt blir det väl ca 6 timmar i bil och sedan färja.

Med mig i bilen ska jag ha mina två dv. hamsterbrudar. De har bara bott hos mig i 1,5 vecka men verkar ha funnit sig tillrätta ganska bra ändå. 

Det jag funderar på är hur jag ska göra med transporten. Jag har stor bil så det är inga större problem att få plats med hela buren som den är, så att de får åka bekvämt och där det känns som hemma hela vägen.  En handduk över och se till att bilen är uppvärmd innan så ska det väl gå fint. 

Jag har också en liten transportbur som alternativ. Det kanske är säkrare vid en bilolycka (även om så små djur väl knappt skulle klara en sådan smäll ändå), men samtidigt blir det väldigt många timmar på så liten yta, och ny miljö igen dessutom. 

Vad tror ni som kanske har lite mera erfarenhet av att transportera hamstrar?

Annons:
Cireea
2016-12-27 19:05
#1

Hamstrar ska transporteras i burar utan några tillbehör, alltså inga hus eller andra leksaker som kan välta över dem under färden. Det är inte bara vid olyckor som hamstern kan göra illa sig, det kan hända även när du bromsar in. ☝️

Själva transportburen kan vara hur stor den vill så länge den inte innehåller något annat än Bottenmaterial, bäddmaterial samt mat och exempelvis en gurkbit så de får i sig vätska. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lejonhund
2016-12-27 19:09
#2

Topp! Skönt att de kan slippa flytta ut ur vanliga buren, även om de blir av med alla husen (får väl stoppa ner lite toarullar så de ändå kan gömma sig)

Gronstedt
2016-12-27 19:14
#3

TS, försök säkra buren med bältena eller med remmar till fasta punkter, så har de små bättre chans om olyckan skulle vara framme.

AnneN
2016-12-27 19:22
#4

Tomma toarullar brukar vara uppskattade i transporten istället för hus, fungerar bra både att gömma sig i och gnaga på och de är så lätta att skaderisken är minimal.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tuvas_hamstrar
2016-12-28 19:27
#5

Ta Bort inredning i buren och eventuella hyllplan, sen kan du försöka spänna fast buren på något sätt så ska det nog gå fint

Upp till toppen
Annons: