Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1649 ggr
Moast
12/26/16, 3:06 PM

Epilepsi?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är orolig för Frappe, min dvärghamster. Jag skrev tidigare ett inlägg om att jag tyckte han somnade på konstiga ställen och vid konstiga tidpunkter. Jag har funderat mycket över det här och efter att ha jobbat om epilepsi hos djur i skolan har tanken slagit mig, att det kanske är just epilepsi han har.. Jag hade honom nyss uppe i handen och han verkade helt okej, men när jag satte ner honom i buren igen började han bete sig annorlunda. Han letatde upp ett ställe för att gömma sig och la sig sedan där, precis som att han känner av innan "anfallet" kommer. Efter det börjar han andas häftigt och snabbt, så att det låter. Nästan som när man lyssnar nära en kanins nos. Jag släckte lampan och studerade honom tyst för att skapa en så lugn miljö som möjligt. Detta håller på i ca. 1 min och sedan vaknar han till och kollar förvirrat omkring sig. Han får även en ökad aptit efter anfallen. Jag har även försökt få kontakt med honom under "anfallen" med hjälp av röst och prassel med händerna, men det är som att han är borta, han reagerar inte. Utan han ligger bara och andas häftigt… Vad tycker ni jag ska göra? Har googlat på epilepsi hos hamster utan framgång, vet inte hur jag ska tänka… Här är en bild ifrån ett "anfall" då han klämt in sig under en toarulle och försökt gömma sig bakom sandbadet..

Annons:
Tuvas_hamstrar
12/26/16, 7:31 PM
#1

Jag har ingen erfarenhet av epelpsi hos hamstrar men det låter troligt. Min rekommendation är att du ringer veterinären och frågar om råd, fast säkrast är det nog om du tar med honom så att de får undersöka.

Miikaeela
12/26/16, 8:08 PM
#2

Jag har aldrig hört talas om epilepsi hos hamster, vet att hundar kan ha det. Om jag får spekulera kring Frappes symptom så tror jag att det kan finnas en bakomliggande orsak till hans anfall ex. Nervskada, stroke eller förgiftning, brist av specifik vitamin eller mineral av något slag. Diabetes är ju väldigt vanligt hos dvärghamstrar. De får ju då ökad törst, aptit och kissar mer än vanligt. Det som dock inte passar in på diabetes symptom är ju anfallen. Men kan dock tänka mig att om han gått med diabetes under en längre tid och blir sämre så kanske det är dags för Frappe att lämna jordelivet och att det är det han förbereder sig för. Vet att hamstrar söker upp ett skrymsle och förbereder sig för att dö. Säger inte nu att Frappe ska dö utan spekulerar som sagt bara. Och vad det än beror på så är ett veterinärbesök aktuellt då det är väldigt svårt att göra en bedömning om man inte gjort en undersökning.

Honestyisdead
12/26/16, 8:21 PM
#3

De flesta djur med en hjärna och nervsystem kam få det om jag inte missuppfattat. 

Och om det är återkommande som här ska man kontakta veterinär.

Moast
12/27/16, 1:02 AM
#4

Tack för alla svar! Hade uppe honom nu för en stund sen igen, max i en minut bara för att gosa lite, satte tillbaka honom i buren igen. Han springer ganska med detsamma under hjulet för att gömma sig och lägger sig och andas sådär häftigt i säkert 3-5 min.. Jah fick ingen kontakt med honom, tyckte mig även se att han rykte till med huvudet kanske två gånger. Släckte ner i rummet och efter ett tag satt han plötsligt i matskålen och var pigg.. Vi ska ringa vet imorgon, men det verkar ju ute så ljust tyvärr.. :(

-Aida-
12/27/16, 9:41 AM
#5

Häftigt flåsande kan orsakas av hjärtat också, bra att ni ska ringa veterinär, det säkraste verkar vara att låta hamstern vara tills dess om den andas sådär efter man hållt i den.

Moast
12/27/16, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Vi har precis pratat med vet, vi har fått tid nu till halv 12. Jag är orolig för Frappe, min dvärghamster. Jag skrev tidigare ett inlägg om att jag tyckte han somnade på konstiga ställen och vid konstiga tidpunkter. Jag har funderat mycket över det här och efter att ha jobbat om epilepsi hos djur i skolan har tanken slagit mig, att det kanske är just epilepsi han har.. Jag hade honom nyss uppe i handen och han verkade helt okej, men när jag satte ner honom i buren igen började han bete sig annorlunda. Han letatde upp ett ställe för att gömma sig och la sig sedan där, precis som att han känner av innan "anfallet" kommer. Efter det börjar han andas häftigt och snabbt, så att det låter. Nästan som när man lyssnar nära en kanins nos. Jag släckte lampan och studerade honom tyst för att skapa en så lugn miljö som möjligt. Detta håller på i ca. 1 min och sedan vaknar han till och kollar förvirrat omkring sig. Han får även en ökad aptit efter anfallen. Jag har även försökt få kontakt med honom under "anfallen" med hjälp av röst och prassel med händerna, men det är som att han är borta, han reagerar inte. Utan han ligger bara och andas häftigt… Vad tycker ni jag ska göra? Har googlat på epilepsi hos hamster utan framgång, vet inte hur jag ska tänka… Här är en bild ifrån ett "anfall" då han klämt in sig under en toarulle och försökt gömma sig bakom sandbadet..u vid halv tolv för avlivning.. Han hade ett till anfall nu imorse som höll i sig mer än 5 min… Den här gången utan att jag hade haft honom uppe innan eller liknande. När han vaknade upp igen så nafsade han tag i mitt finger, tror de beror på att han är förvirrad och vet inte vad som händer.. Känns rätt, men ändå fel.. Man börjar tänka att man kanske inbillar sig osv.

Annons:
Moast
12/27/16, 11:11 AM
#7

Märkte att texten blev väldigt,väldigt konstigt. Min förra text kopierades in på något konstigt sätt.? Vi är iallfall påväg nu till vet för avlivning, ska såklart låta dem kolla på honom innan. Men man kan ändå inte behandla ett så litet djur och det blir nog väldigt svårt att ta reda på vad det är.

Upp till toppen
Annons: