Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1058 ggr
Petloveer
2016-12-23 22:12

Vågar inte handskas med hamster.

Hej!

För ett tag sedan köpte jag en ny hamster och när den kom var den väldigt sällskaplig och när min mamma skulle hjälpa mig att få den tam så bet den henne hela tiden och man kunde inte lägga ner handen med godis i utan att den bet i fingrarna istället. Så då blev jag lite rädd när den bet mamma. Så jag började tämja den med handskar på och det gick bra och det kändes inte när den bet. Och nu har jag hanterat den med handskar länge och den börjar bli lite äldre men jag skulle vilja hantera den med mina händer men vågar inte för jag är rädd att den biter. Hur ska jag gå tillväga? OBS. Jag vill inte ha klagomål om att jag t.ex inte skulle köpa hamster för det är inte vad detta inlägg handlar om.

Annons:
[LittelInferno]
2016-12-23 22:32
#1

Har du en lekhage så skulle du kunna släppa ut den i den och kanske klappa den osv utan handskar till en början och arbeta dig framåt?

Petloveer
2016-12-23 22:39
#2

Ja, men om jag klappar den så vänder den sig om och jag tror den kommer bita mig och drar upp handen:( Dessutom när den  är i lekhagen bara springer den runt väggen och  försöker bita sig ut.

[LittelInferno]
2016-12-24 11:42
#3

Brukar lekhagen vara tom? Tänker att den kanske försöker bita sig ut för den har tråkigt, Annars kan du köpa nått nytt och ställa ner så den får nått nytt att utforska.

Petloveer
2016-12-24 12:59
#4

Nej, men han bryr sig inte vad som står i den han bara springer runt kanten och biter och klättrar på gallret.

EvyKiwy
2016-12-26 10:15
#5

Jag vet inte… jag tror nog det är bäst att vänta tills både du och hamstern känner sig trygga med att ta av handsken

-Aida-
2016-12-26 11:43
#6

Handskar är obekvämt för både dig och hamstern, man behöver inte ta på den eller hålla den för att få den tam, att den blir tam är något man får ta långsamt.
Jag tycker de låter som att du behöver börja om med att få den tam, uppenbarligen gick något fel.
Min hamster biter hellre i fingrarna än att bita i en godis bit, man får dra undan handen lite granna och sen hänvisa till godisen istället, dom lär sig med tiden, drar man undan hastigt och snabbt så blir både du och hamstern rädd och de blir aldrig bra.

Annons:
91Marran
2016-12-26 12:14
#7

Min hamster är också som din. Den gillar att bita mig i handen. Jag håller oftast kvar handen om den biter löst för att inte lära den att den vinner. Är jag utanför buren kommer hon fram för att visa mig att hon vill bita mig. Hon till och med kan attackera mig. Jag har valt att låta henne vara som hon är för hennes skull. Ge din hamster tid och gnugga handsken mot dig så att den luktar av dig. Ge inte mat ur handen. Då kopplar den i hop handen med mat och biter av den anledningen. Mat ska aldrig kopplas med handen. Låt handen ligga i buren länge och låt henne vänja sig vid den i sin takt. Kom inte uppifrån som ett rovdjur utan försök komma från sidan.

Mvh
Mig

mejra
2016-12-27 15:35
#8

Jag hade samma problem med min första hamster. Använde handskar i 3-4 månader och sen så bestämde jag mig för att sluta med det och ta upp henne. Hon vande sig vid lukten och nu bits hon ALDRIG. Tänk på att tvätta händerna med parfymfri tvål. Va gärna på golvet ifall hamster biter så du inte tappar din hamster. De blir bättre, ha lite tålamod med de små liven☺️ Lycka till

mejra
2016-12-27 15:35
#9

Jag hade samma problem med min första hamster. Använde handskar i 3-4 månader och sen så bestämde jag mig för att sluta med det och ta upp henne. Hon vande sig vid lukten och nu bits hon ALDRIG. Tänk på att tvätta händerna med parfymfri tvål. Va gärna på golvet ifall hamster biter så du inte tappar din hamster. De blir bättre, ha lite tålamod med de små liven☺️ Lycka till

Petloveer
2017-01-03 00:11
#10

Tack för alla svar! Men problemet är att jag inte riktig vågar och jag är rädd att han ska bita mig. Det kanske låter fjantligt en människa mot en liten dvärg men jag är faktiskt rädd, så jag skulle nog behöva lite pepptalk:(

91Marran
2017-01-03 19:10
#11

#10 ge det tid och försök att våga dig lite närmare varje vecka. Tillslut så går det!

Mvh
Mig

Petloveer
2017-01-03 21:15
#12

Har bestämt mig för att göra en egen tråd o berätta om min resa så andra som har samma problem kan få lite tips:)

91Marran
2017-01-04 08:45
#13

#12 vilken bra idé! :-)

Mvh
Mig

Annons:
Upp till toppen
Annons: