Annons:
Etikettguldhamster
Läst 753 ggr
Moast
2016-12-11 15:19

Hur ska man tänka?

Hej! Hur ska man tänka kring att sätta ihop två vuxna dvärghamstrar? Brukar det funka? Är det värt att ta den risken?

Annons:
UlrikaD
2016-12-11 16:22
#1

Man ska nog helt låta bli. Två vuxna är inga bra odds alls om det inte gäller av motsatta kön för parning.
Två bebisar eller en vuxen och en bebis är väl dom kombinationerna man försöker när det gäller djur av samma kön.

Moast
2016-12-11 17:19
#2

Okej, men om man parar ihop en vuxen hane med en bebis hane? Finns det inte risk för att den lilla blir dödad eller liknande?

Tilda Hansson
2016-12-12 08:47
#3

Jag har "räddat" många hamstrar som sålts på blocket och inte haft det så bra. Därav många ensamma dvärghamstrar. Jag klarade alltid av att sätta ihop dem med nya kompisar eller till och med i grupper.  Som mest hade jag fem tillsammans och de stortrivdes!🙂Aldrig några bråk förutom lite tjatter om vem som skulle få godisstången. Alltid värt att testa! Låt dem hälsa på varandra genom galler till en början, så brukar man märka ganska direkt om de gillar eller ogillar varandra. Mycket plats/stor Bur så att de har möjlighet att gå undan och vara ifred är viktigt!

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Moast
2016-12-12 14:12
#4

#3 Okej! Min dvärghamster är köpt på blocket, köpte honom i våras.. Han har levt själv hela sitt liv (vad jag vet). Han är runt två år, och har börjat visa tecken på att han är lite äldre. Har du sattit ihop vuxna hamstrar tillsammans? Eller har det bara funkat med en bebis och en vuxen?

UlrikaD
2016-12-12 16:11
#5

#2 Du får ha ordentlig koll i början. Inte släppa ihop två och sen gå hemifrån. Därför måste jag väl pusha lite för hur bra det är att köpa från uppfödare. Då kan dom hjälpa till med ihopsättning ifall man är osäker. Problemet med djur som är avlade på enbart för att säljas är att för den som föder upp dom spelar det ingen roll ifall djuren kan gå ihop eller inte. Medans en bra uppfödare har temperament som en väldigt viktig sak att avla på. Så det kan vara svårare att sätta ihop djur som är lite mer "massavlade". Men även där finns det ju skillnader såklart. Vissa blir jätteglada över att någon äntligen fattat att den velat ha en kompis att sitta och prata och mysa med:) Medans andra beter sig mer som en solitär guldhamster i sättet. Lättast vore det om man fick möjlighet att prova och se ifall det funkar. Sen kan det ju bero på personkemi (hamster-kemi;) också. Vet när jag hade flera Campbells pojkar. En var väldigt grinig och otrevlig mot andra, men supersnäll mot människor. Men såpass grinig att han bodde själv ett tag. Men sen fick jag en bebis-hane som jag tänkte att jag provar och ser lite bara. Och då var det som om dom varit bästa vänner hela livet. Hade det varit en tecknad Disney-film hade den lilla ropat "pappa" och sprungit fram och dom hade kramats:) Så det är inte alltid lätt men det är bra om man iallafall har möjlighet att försöka. Och sen följa det hamstern vill.

Tilda Hansson
2016-12-12 22:49
#6

#4 Ja alla förutom en var vuxna/äldre pensionärer.🙂😛 Fast det är nog störst chans att de ska funka tillsammans om du testar med en unge, som Ulrika säger.

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Annons:
UlrikaD
2016-12-13 03:18
#7

Kan väl tillägga som jag glömde skriva. Om din hamster är såpass gammal som 2 år och har bott själv hela livet då hade jag inte ens försökt med någon ihopsättning. Det skulle förmodligen stressa honom istället. Om han däremot levt tillsammans med någon och blivit ensam senare så hade chansen varit större.

Moast
2016-12-13 16:10
#8

#7 Ja, det känns ju som en väldigt liten risk att det skulle funka.. Just pågrund utav att han alltid bott själv och är så pass gammal.. Dessutom vet jag inte heller hur länge han lever och då känns det inte heller rätt att skaffa en bebis som sen kommer bli utan honom.. Tack för alla svar!!

UlrikaD
2016-12-13 16:15
#9

Du får satsa på två tillsammans ifall det blir fler hamstrar framöver:) Sen får du sysselsätta din kille så bra det går så han inte får tråkigt;)

Moast
2016-12-13 17:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Ja det får nog bli så! Försöker tänka på att låta honom rastas så fort han ser ut att vilja komma upp, sprida ut mat och godis i buren så han får leta osv. Hoppas på att han är ganska nöjd ändå!!

djurtjej
2016-12-14 15:56
#11

Min lilla dvärghamsterhane bor ensam nu och han blev ett bara för några veckor sedan. Ska han få fortsätta att bo ensam eller ska jag skaffa han en liten kompis?

Moast
2016-12-14 16:17
#12

#11 Skulle gissa på att deg gäller samma sak där, om han haft kompis innan är det nog värt att testa iallfall!

djurtjej
2016-12-14 16:28
#13

 #11 Han har bott ensam då det bara blev en hane i kullen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: