Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2302 ggr
EvyKiwy
11/14/16, 7:28 PM

Får man lämna tebax?

Hej jag ställer en fråga för min syster som köpt en hamster som inte verkar må så bra. Hon köpte den för några dygn sedan i en djuraffär men sedan dess har den bara krafsat på väggarna eller sprungit in i väggen Utan att vi ens rört något! Men vet ni om man kan lämna tilbaka ett šjukt djur på zoomarket då?

Annons:
Honestyisdead
11/14/16, 7:30 PM
#1

Ta den till veterinär. Inte till en djuraffär.

EvyKiwy
11/14/16, 7:34 PM
#2

#1 nej men har man köpt ett psykiskt sjukt djur så ska man väl inte betala för det när dom sa där "nej nej det är jätte frisk!" Då ska man väl inte låta dom komma undan med att sälja att sjukt djur!

Stallmima
11/14/16, 7:37 PM
#3

Säger som #1 gå till veterinären!  Det är ditt ansvar som djurägare. Sen kan du ju alltid anmäla affären i fråga till länsstyrelse att du misstänker något som inte står rätt till där

Djurgalen
11/14/16, 7:37 PM
#4

#2 Men om ni nu har köpt ett djur har har ni även tagit på er ett ansvar att ta hand om den och åka till veterinären om det blir sjukt.

Det kan ju vara så att hamstern inte visade upp samma beteende hos djuraffären utan den är stressad och det är därför hamstern har börjat? Låt den vara några dagar så att hen får lugna ner sig. Är det likadant så ska ni åka till veterinären.

EvyKiwy
11/14/16, 7:39 PM
#5

Dom kan komma undan med grossist handeln men det finns en klar och tydlig gräns som säger att man inte och ABSOLUT INTE ska uppmuntra att sälja sjuka djur jag kan ju inte betala för ett djur som dom lovat ska vara frisk ooch sedan får en sjuk hamster istället! Och dom som inte ser att det är sjukt och tror att den bara är knäpp då! Det finns en gräns! Den går där!

EvyKiwy
11/14/16, 7:40 PM
#6

#3 det står absolut inte rätt till där! Nu när jag var där hade dom 5 sprattliga Guldhamstrar från juni i en dunamini! Men en 11 åring kan inte göra nåt åt sådant!

Annons:
EvyKiwy
11/14/16, 7:43 PM
#7

#4 men man SKA säga till om man köpt ett sjukt djur i djuraffären och (ursäkta språket) det är fan inte okej att sälja ett sjukt djur och dom andra hade fläckar med blod och hon där bara "nee det är kiss" kos är (ursäkta igen) FAN INTE RÖTT

Djurgalen
11/14/16, 7:44 PM
#8

#6 Du kanske inte kan göra något, men dina föräldrar kan 😉

Miikaeela
11/14/16, 7:44 PM
#9

#8  fast vet du vad EvyKiwy, ni har själva valt att köpa ett djur från en djuraffär och då får man faktiskt ta konsekvenserna som finns för det, det är ditt ansvar som djurägare att ta ett sjukt djur till veterinären, ett djur kan inte själv föra sin talan om det mår dåligt. 

Hoppas bara att ni lär er av era erfarenheter och  det faktum att inte stötta grossister för det är detta man får i slutändan…

gulzebra
11/14/16, 7:47 PM
#10

Butiken är ansvarig för att inte sälja trasiga varor vilket väl en sjuk hamster får räknas som såvida den inte blivit sjuk först efteråt. De kan absolut ta tillbaka hamstern men den kommer förmodligen avlivas i det läget, så det får ju vara upp till er hur ni vill göra med det i åtanke.

Det här är för övrigt en av orsakerna till att man inte ska köpa djur i djuraffär.

Att den krafsar på väggarna låter ju dock mest som om den är understimulerad och inte sjuk, men det kanske bara är jag.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Anna-kajsa
11/14/16, 7:56 PM
#11

Jag ville lämna tillbaka en hopphamster som de hade garantera inte var en hopphamster. Då sa de att den kommer att bli ormmat. Min dotter står brevid och hör detta. Klart som sjutton att vi inte lämnade tillbaka den, verken hon eller jag kunde hålla i den. Hennes bröder tog hand om den. Ett sjukt djur borde man verkligen få lämna åter men ta inte med barnen så slipper de få höra dåliga kommentarer.

EvyKiwy
11/14/16, 7:59 PM
#12

….. Kag har försökt få min syrra (och föräldrar) att fatta att det inte är bra men ingen lyssnar på den mista ofc….. Sedan när hon tröttnar var hon en rädd sprattliga och bitig hamster till mig och säger att jag får den…. Sedan när jag fått den snäll och lugn kommer hon och tar den……. Min vardag….. Ingen lyssnar på mig

Zadeira
11/14/16, 7:59 PM
#13

För det första bör ni ta den till veterinär och få den ordentligt kollad så att det inte bara är stress över flytt eller liknande.

Sen kan ni alltid kontakta djuraffären också och berätta vad som hänt, men räkna inte med att de tar tillbaka den eller betalar något.
Det kan dock vara bra för djuraffären att veta om hamstern faktiskt varit sjuk.

Annons:
EvyKiwy
11/14/16, 8:04 PM
#14

#10 jag vill absolut inte att den dör men inte heller att den ska lida och jag är ganska prick säker på att det är något psykiskt….. Ärr inte bättre att låta den somna in då?

gulzebra
11/14/16, 8:08 PM
#15

#14 Ingen aning, det går inte direkt att säga efter lite text.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

EvyKiwy
11/14/16, 8:09 PM
#16

Mmmmm

ElinvBorg
11/14/16, 8:15 PM
#17

Ta den till veterinären då du tycker att något uppenbarligen är fel, det är ägarens ansvar. Det är ju inte det bästa att låta hamstern dö om det går att åtgärda? Om man har tagit på sig ett ansvar så får man hålla det och inte ge upp när det är en liten motgång, och efter någon dag bara. Dina föräldrar har ansvaret för hamstern och om de inte tar hand om den eller exempelvis inte tar den till veterinären om det behövs så klassas det som djurplågeri och det är olagligt.

Och skulle ni döda den själva då eller? Oavsett behöver den komma till veterinär

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

EvyKiwy
11/14/16, 8:33 PM
#18

#17 du förstår inte Jag tänker inte ta ansvar för att Djuaffären sålde ett redan sjukt djur till min syster! Men så fått hon inser att det inte står ätt till dumpar hon den hos mig…..

ElinvBorg
11/14/16, 8:38 PM
#19

Åk och prata med djuraffären då! Men nu är ju hamstern eran och ni MÅSTE enligt lag ta ansvar för den. Det är ett liv som ni borde bry er om annars borde ni inte ha djur över huvudtaget

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Djurgalen
11/14/16, 8:39 PM
#20

Evykiwy jag har skickat ett meddelande till dig.

Annons:
Besthamster
11/14/16, 8:40 PM
#21

Jag generellt tycker inte att det spelar någon roll ifall det är din systers. Det är fortfarande erat/deras ansvar. *Ni* valde att köpa detta djuret. Och att lämna tillbaka det för att hen är "trasig" tycker jag bara är taskigt. Dom på djuraffären kommer förmodligen inte ta tag i problemet. Den kommer nog få somna in. Försök ta tag i problemet. Och att hen mår dåligt psykiskt, hur menar du då? Det kan vara som ovanstående säger att hen är stressad. Låt den vara en stund och försök tämja den, för det är den förmodligen inte då *ni* köpte hen från djuraffär.. Att komma till ett nytt hem kan vara väldigt stressande. Ge hen en chans och lämna inte tillbaka. Ta hen till veterinären, det är faktist dina föräldrars ansvar att göra det om ni anser att djuret är sjukt.

EvyKiwy
11/14/16, 10:01 PM
#22

#9 men jag är inte ägaren ju! Jag är en tjej men syrra dumpar allt hon inte vill ha längre på och när jag fått dom trivsamma eller snälla och glada kommer hon och tar dom och skrämmer upp dom igen….

Honeymoon
11/14/16, 10:01 PM
#23

Köp inte djur från djuraffär :( Köper man från uppfödare är man i princip garanterad att få ett trevligt och friskt djur.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Zadeira
11/14/16, 10:09 PM
#24

Oavsett om det är din syrras eller din hamster så är det dina föräldrar som vuxna som ska ta ansvar för att djuret får rätt vård om det är sjukt.

Jag tycker du ska prata med dina föräldrar och så får de bestämma vad ni gör med hamstern. MEN antingen måste ni ta den till veterinär eller prata med djuraffären om ni kan lämna tillbaka den så att de på djuraffären får ta beslut om hur den ska vårdas.

ElinvBorg
11/14/16, 10:40 PM
#25

Precis du är inte ägaren men det är inte din yster heller då jag förstår det som att hon är under 18 år? Då är det era föräldrars ansvar. Men även om du inte är ägaren så bryr du väl dig om djuret då den tillhör din familj? Oavsett är det dina föräldrars ansvar och om hamstern inte snart blir bättre måste något göras

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Majaa12
11/14/16, 11:37 PM
#26

Köper man ett djur tar man hand om det och ser till att den får veterinärvård om den behöver. Du vet att man inte ska köpa från djuraffär, fattar inte varför ni fortsätter köpa djur ändå? Dina föräldrar kanske inte vet att man inte ska köpa från djuraffär men du får säga det till dom. Det finns massor av trådar här och på andra ställen om djuraffärshamstrar som du kan visa för dom. Nu har ni köpt ett djur som inte mår bra. Ni måste ta den till en veterinär, förhoppningsvis förstår dina föräldrar att man inte ska köpa från djuraffär efter det, beroende på vad som är fel kan dom behöva betala ganska mycket pengar dessutom…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Honeymoon
11/15/16, 6:56 AM
#27

Bra skrivet #26! Naturligtvis måste ni ta den till veterinär!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
-Aida-
11/15/16, 8:05 AM
#28

En hamster är inget djur som ska hålla på att kastas i ansiktet på folk när man inte vill ha den bara för nåt är fel på den, om din syster nu gör att den mår dåligt psykiskt så ta över den, kasta ut din syster ur rummet, hon ska inte ha djur om den mår dåligt i hennes sällskap så är det bara.
Du kan anmäla butiken till länsstyrelsen, man är alltid anonym, och om din familj inte tänker ta ansvar för ett liv som de har tagit på sig, som råkar va i form av en hamster tycker jag dom kan anmälas i samma veva också.
Tycker detta är löjligt att en stackars hamster ska behöva lida för ingen tar ansvar och bara kastar runt den för de är nåt fel på den.
Tar inte du ansvar så kommer nog ingen annan heller göra det och då ska man inte ha djur.
Att du inte vill ta ansvar bara för djurbutiker är dumma i huvudet är rent utav löjligt, du ser att den mår dåligt, enligt lag ska den ha hjälp, annars får ni lika gjärna ta den till en veterinär och avliva den för inget djur förtjänar att behandlas på de viset som den gör i din familj, då tycker jag att de är bättre att den inte finns alls.

Jelly the hamster
11/16/16, 9:44 AM
#29

Håller fullständigt med #9 och #28 !! Köper man djur ifrån en djuraffär (som jag själv har gjort tyvvär, men jag tänker innan jag gör något) så får man ha konsekvenserna i bakhuvudet under hela hamsterns liv nästan. Jag har bara haft två guldhamstrar och min lillasyster har haft 2 dvärghamstrar (en guldhamster, bortgången, en dvärghamster, bortgången, tyvvär. Och vi hade självklart inte någon hamster i samma Bur! Just nu har alltså jag en guldhamsterhona i en stor marsvinsduna och min systers hamster (som jag har blivit "matte" till) i en duna hon med. När vi köpte våra första hamstrar så var det "köp en hamster, Bur + tillbehör - rea" typ. Vi köpte en varsin hamster (jag - guldhamster - min syster - dvärghamster) och fick en varsin mini - duna - bur…😡 Detta gjorde mig orolig och hart gjort. P¨å senaste hörde jag en människa (femenint) som såg ut att vara i min ålder det vill säga 12 år, och ville köpa en sele till sin hamster. Jag stod själv och kollade på trähus och storgapade när jag hörde vad hon sa😭. Det jag ville komma fram till var att man inte ska bygga upp ett för stort förtroende till djuraffärer. Jag skulle köpa alfapellets till mina små tjejer. Min kompis frågade något, vet inte vad, hörde inte riktigt. Hon har kanin. Då kommer en anställd och säger att hamstrar inte äter pellets utan petar bort dem, vilket (i mitt fall - ) inte stämmer! Min lilla Jelly (på min p-bild) ÄLSKAR!  

Lita inte ALLTID på djuraffärer!

91Marran
11/16/16, 10:22 AM
#30

#28 håller helt med dig Hade jag haft dina föräldrars uppgifter så hade jag anmält er direkt. Tänk om jag hade adopterat dig som barn och du blev sjuk. Hade du velat plågas innan avlivning eller få hjälp att bli frisk? Skickas hem till ett fattigt barnhem? Vad jag tycker om dig kan inte skrivas här. Det är för grova ord och meningar.

Mvh
Mig

Honestyisdead
11/16/16, 10:42 AM
#31

#30 Skärpning. Rikta din ilska mot rätt person. Inte mot en omyndig vars föräldrar inte lyssnar. Det är inte ts som köpte djuret så sluta vara så jäkla hård.

gulzebra
11/16/16, 11:04 AM
#32

Måste säga att jag är sjukt nyfiken på om folk i den här tråden hade resonerat likadant om fallet vore det omvända, att det var deras familjemedlemmar som köpt djur utan att de själva varit inblandade annat än genom att ha avrått från köpen och att det ändå är deras eget ansvar. Själv hade jag varit lika "hemsk" som TS i det läget, aldrig i helvete att jag skulle ta på mig ansvaret för någon annans handlingar, och ännu mer hell no när jag varit mot köpet från första början. För mig känns hela tankesättet asskumt, att ett barn ska ta ansvar för sina föräldrars handlingar - what?! På vilken planet är det rimligt?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Zadeira
11/16/16, 12:29 PM
#33

Sen får vi komma ihåg att TS fråga rör om man får lov att lämna tillbaka ett djur för att det är sjukt, vilket egentligen bara kräver ett enkelt "Ja" eller "nej".

Även jag har gått off topic och sagt att hamstern borde undersökas av veterinär eller att de borde kontakta djuraffären och fråga dem, men det är trots allt TS föräldrar som har ansvaret för att djuret får rätt vård eller kommer tillbaka till djuraffären.

TS verkar ta större ansvar än hon behöver genom att fråga efter råd, och allt vi kan göra är be TS tala om för sina föräldrar att DE måste göra något.

91Marran
11/16/16, 12:29 PM
#34

#32 hon kan försöka påverka föräldrarna och göra det bästa av situationen.

Mvh
Mig

Annons:
Honestyisdead
11/16/16, 12:32 PM
#35

#34 Vilket hon har gjort. Det hade du vetat om du hade läst ts inlägg i tråden.

För övrigt är det inte ett ansvar som ska läggas på ett barn. Men du kanske är väldigt ung själv och förstår inte att ansvaret ligger hos vuxna.

91Marran
11/16/16, 12:49 PM
#36

#35 Jag har tidigt lärt mig att det yttersta ansvaret för ett djur ligger på föräldrarna, men att man har ett eget ansvar när man skaffar ett djur. Det borde hennes syster få lära sig. Det är bra att ts hjälper till, frågan är om hon gjort allt, vilket jag förmodar att hon har.

Mvh
Mig

Honestyisdead
11/16/16, 1:21 PM
#37

#36 Så varför skrev du då det här?

"Vad jag tycker om dig kan inte skrivas här. Det är för grova ord och meningar"

Miikaeela
11/16/16, 2:26 PM
#38

Admin får gärna rensa kommentarer eller låsa tråden då fokus läggs på någonting helt annat

91Marran
11/16/16, 2:44 PM
#39

#37 blev fel, skulle vara om föräldrarna. Sen kan det vara för hårt sagt, håller med nu i efterhand.

Mvh
Mig

Jelly the hamster
11/16/16, 3:07 PM
#40

Var det inte du som hade en liten vintervit hona? Ta inte detta på fel sätt nu, ok❤️ Jag tror inte att du är dålig med hamstrar. Jag tror bara att du skulle behöva läsa på lite, samt dina föreldrar. Vad innebär det att ha en hamster? Vad för slags ansvar ska jag vara beredd att ta? Lite sånt kan vara bra att veta! Om du vill kan jag fixa det åt dig! Jag kan väldigt, väldigt mycket om hamstrar! Jag har läst om dem i snart 2, 5 år! Svara jättegärna😉

Honestyisdead
11/16/16, 3:22 PM
#41

#40 Det är ju inte ts som behöver läsa på och inte hon som köpt hamstern.

Annons:
EvyKiwy
11/16/16, 6:08 PM
#42

#alla ja jag skriver alla! Jag åkte till veterinären med henne och dom sa att hon knockad huvet i väggen flera ggr för att det var något med hjärnan som uppkommit av en sorts vibration te.x att buren satts ner lite för hårt(kan inte vara jag då har inte ens lyft eller så på hennes Bur sedan hon flytta in! Men jag fick veta att jag skulle testa någon annan Bur och vettni va? Jag gick på Biltemas för att se om det fanns något skojigt och då hände det! Jag såg en… NYHET! En Shiet stor plast låda! Större en två och en halv miniduna! Hahah tänkte att hon ksk kan få min andra hamster (elly)S duna fun och sedan flyttar hon över till den stora plastlådan! Briliant! Tror jag,,,, hennes gamla Bur har jag lite andra planer för…… 😂 HEMLIGT!!! Hahahahahahahahahahahahhahahahahahjajahhahahahhahahahahaha ses ska se på en DIY video efter att ha mysat med alla och jag vill presentera….. NORPAN en liten dvärg(kanske vintervit) som nogån konstig människa gett till en femåring som tröttnat efter någon vecka! Hahah kompisen tror att jag är helt CRAZY med 6st hamstrar XD aja jag har tid för dom alla! Men jag ska behålla Puzzel(hamstern som tråden handlade om från början) och se om det blir värre

EvyKiwy
11/16/16, 9:42 PM
#43

Hmm om jag hitta rätt så var det en 145 l låda som kostar 299kr hahah lite billigare en buren jag tänkte köpa för 1299 kr haha aja nu ska man bara fixa hem lite att fixa ventilation med och köpa ett Hjul! Hahah det enda jag har är ett galler Hjul för dvärghamster att ge henne och det hade jag tänkt skrota eller bygga om XD tror inte det är särskilt bra för en långhårig storväxt fet guldhamster XD näädå det är inte bra för någon hamster alls. Aja hur som helst så har jag hittat ett stort fint trähjul! Hoppas hon kommer gilla det!och sedan….. Jag har idétorka….. Någon idé?

emeliesjostrand
11/16/16, 9:51 PM
#44

#42 Vad bra att du tog med henne till en veterinär! Hoppas att hon mår bättre snart! :-)

Cireea
11/16/16, 11:21 PM
#45

Nu låser jag tråden då flera kommentarer spårat ur ordentligt från TS ursprungliga fråga, kom ihåg att hålla er till ämnet när ni diskuterar istället. En mindre avstickare är en sak men den här tråden skenade iväg ganska ordentligt på sina håll. Tänk på att alltid följa våra Sajtregler när ni skriver här inne.

TS har varit iväg med hamstern till veterinären och nu får samtliga hålla tummarna för att hamstern blir bättre. 🙂

//Medarbetare


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: