Annons:
Etiketthamster
Läst 1297 ggr
Honeymoon
2016-11-07 22:01

Hamsterns dygnsrytm

Jag har ett problem som börjar bli rätt jobbigt nu. Jag visste att hamstrar var nattdjur när jag köpte Pichu, men enligt vad jag läst och enligt tidigare erfarenheter är de ofta vakna på eftermiddagen/kvällen. Men nu är det så att Pichu vaknar omkring klockan 2 på natten om jag inte väcker honom. Det tar typ en och en halv timme att väcka honom och locka ut honom ur boet och jag vill egentligen inte förstöra vår relation genom att störa honom när han sover. Jag tycker samtidigt att det känns hemskt om han ska leva hela sitt liv i den där buren och vill ge honom minst en timme utanför buren varje dag. Så det har blivit så att jag är vaken allt senare på nätterna, men nu har jag börjat somna på föreläsningarna, så läget är ohållbart. Jag klarar mig inte på fyra timmars sömn per natt. Hur gör ni andra för att orka med era vardagsliv?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
mejra
2016-11-07 22:22
#1

Jag har tur med mina hamstrar, ena vaknar 19 och andra strax efter och då brukar dem vara färdig rastade runt 22 så jag hinner göra annat. Men vänj pichu försiktigt? Annars får du ta ut din hamster på helger eller lediga dagar istället, gör om lite i buren och lägg i andra leksaker så ska din hamster säkert klara sig. Om din hamster är vaken på morgonen så kan du ju släppa ut en liten stund medans du gör i ordning dig?

EvyKiwy
2016-11-07 22:38
#2

Jag tror nog du får störa honom endå stör lite mer för varje kväll och väck honom lite mer varje kväll.tillslut lär han sig. lOVAR! Eller kan nt liva nått men detta tar några månader

-Aida-
2016-11-08 07:35
#3

Har du provat möblera om i buren helt runt eftermiddag kväll? Dvärgisen va vaken en hel dag efter jag möblerat om i buren, de va tydligen oerhört skoj, med någon tupplur mellan upptäckts färderna.
Tyvärr har guldisen blivit likadan som din, han är enbart vaken mitt i natten så man ser han inte någonting, gjorde likadant där, möblerade om i buren och höll på, nu är han vaken runt eftermiddag/kväll också.

Honeymoon
2016-11-08 18:25
#4

Tack för tipsen! Tror dock inte att jag behöver ändra på buren, jag är väldigt nöjd med den och Pichu tycks älska den :) känns inte aktuellt att bara ta ut honom på helger heller, dels pga jag oftast jobbar då, men främst för att jag tycker att han förtjänar att få komma ut varje dag. Men jag ska testa att möblera runt massor i buren och se om han vaknar till ;)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

emeliesjostrand
2016-11-08 18:35
#5

Min hamster är väldigt nyfiken av sig och trivs med att vara där vi andra är! Så jag flyttade på hans Bur så nu har han själv börjat gå upp tidigare på kvällarna och senare på morgnarna! Ska tillägga att vi såklart inte väsnas en massa utan det är som han själv har ändrat på sitt sömnmönster :-)

Honeymoon
2016-11-08 18:55
#6

#5 Vad skönt att han börjat gå upp tidigare! Jag bor dock i en liten etta så kan inte flytta buren någonstans 🙈

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
emeliesjostrand
2016-11-08 21:18
#7

#6 Haha nej det förstår jag då! :-)

Honeymoon
2016-11-08 21:29
#8

Idag var han lättväckt! :) bara att hoppas att det håller i sig!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Upp till toppen
Annons: