Annons:
Etiketthamster
Läst 1131 ggr
EvyKiwy
11/7/16, 1:59 AM

Vila I Frid Sally

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag kom hem var jag värdens lyckligaste tjej efter att ha hämtat en hane åt min hona. Jag tog fram hennes Bur och kunde snabbt konstatera att hon inte var där….. Jag kröp rund på golvet och hade panik tills jag såg att det var blod överallt på golvet… Hon var min bästa vän. Hon fanns för mig när alla andra svek…. Det är säkert mitt fel att hon dog…. Jag hatar mig själva för det…. Nu är hon död och kommer inte tillbaka…. Jag har nyss insett att jag bara har en bild på henne.. MÅ DU VILA I FRID MIN VÄN!

Annons:
tiger tok
11/7/16, 5:52 AM
#1

Vila i frid!! Vad hände?

Honeymoon
11/7/16, 7:42 AM
#2

Vila i frid Sally! 😢❤

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
11/7/16, 9:29 AM
#3

Hon tog sig ur buren så har antagligen katten haft kul…… Jag saknar henne

Honeymoon
11/7/16, 9:54 AM
#4

#3 Så hemskt 😢 :'( hur kunde hon ta sig ut? Förstår att du saknar henne ❤

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
11/7/16, 2:47 PM
#5

#4 ärligt talat vet jag inte….. Har vart hemma från skolan halva dan och jag sluta nyss men det har hänt en nästa bar sak den är både bra och dåli :/ Mamma har vart i Estland den här veckan och hon hittade en liten djuraffär där. Hon gick in för att titta efter en eventulell födelsedags present för mig och då såg hon det. Två små trälådor med en guldhamster och en dvärghamster. Dom hade mat som bitten spån och ett litet Hjul och en liten tuss vadd i hörnet och en vattenflaska…. Dvärgen fick dom inte ens tag på… Mamma köpte guldhamstern dom fick trycka in i transport buren…. Jag fick henne idag och hon är så rädd att hon lägger sig på rygg om handen är i närheten…. Kan någon hjälpa mig Borde jag starta ett inlägg om detta eller?

EvyKiwy
11/7/16, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Hon har en intressant färg

Annons:
Majaa12
11/7/16, 6:08 PM
#7

Beklagar :( #5 Varför köpa djur från djuraffär? Som du beskriver det lär hamstern aldrig blivit hanterad och det kommer ta lång tid att få henne tam. Vet du hur gammal hon är? Eftersom att du ni redan har hamster hemma hoppas jag att ni satt henne i karantän så att hon inte kan smitta din andra hamster, om hon har någon sjukdom. Vad menar du med intressant färg? Har du någon bild på henne?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Roonja
11/7/16, 6:18 PM
#8

#7 Håller med Majaa12. Att stödja en djuraffär är direkt som att stödja grossister som massavlar djur under hemska förhållanden. Hamstern har en av de vanligaste färgerna, silvergrå bandad, det ser man ofta i djuraffärer.

EvyKiwy
11/7/16, 8:57 PM
#9

#8 hehe det ver inte direkt sätt stödja dom hade tre djur ett marsvin en dvärghamster och en kanin Sedan guldhamstern och affären var mindre än mitt rum och det var inte kullar eller så uren bara dom 1 guldis 1 dvärg 1 marsvin 1 kanin och några fåglar bakom disken. Trälådan var bara 30 X 30 så det var ingen grssist där inte…..

EvyKiwy
11/7/16, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#7 du badd om bild

EvyKiwy
11/7/16, 9:00 PM
#11

#7 lite dålig på det där med karantän men ja hon är på andra sidan huset och tvättar altid händerna efter henne…..

Honeymoon
11/7/16, 9:54 PM
#12

#9 Det är inte djuraffären själv som är en grossist, utan de köper in djuren från grossister.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
11/7/16, 10:34 PM
#13

#12 SJÄLVKLART förstår jag väl det. Men 1 det var inte jag det var mamma som köpte den åt mig när jag var hos pappa jag fick den först idag! Så det var inte jag och mamma känner inte till sånt. Jag tänker inte säga det till henne för det skulle va som att säga 'hej jag vill inte ha min prasent som jag behövde mesta av allt för att du inte känner till det och det' mamma är väldigt känslig och man kan inte direkt säga vad som helst till henne. Hon fattar endå. Det ligger i släkten

Annons:
Jelly the hamster
11/8/16, 11:19 AM
#14

#13 Vad har det med saken att göra, att din mamma köpte den. Bryr man sig tillräckligt, adopterar man av en uppfödare. Håller med #8 att djuraffären massavlar djur för pengar. 😕

EvyKiwy
11/8/16, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 nej inte så! Hon visste inte dethär med grossisthamnsel och det var ingen riktig djuraffär. Och man kan inte ändra på det som hänt. Kan vi inte bara lägga fokus på att hjälpa henne istället!jag har fatt klart för mig att hon är en hona för hon ställer sig när man strykerhenne över nedre ryggen. Jag Tror att hon behöver en Bur där hon inte ser ut lika mycket. Det fixar jag men det är ganska liten. Men jag tror det kommer gå bättre. Men jag funderar vad som hänt som gör att hon är så rädd. Hon bits inte men hon gnyr och lägger som på rygg som att jag ska mörda henne. Kan ni hjälpa mig snälla?

Miikaeela
11/8/16, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Håller med #8….. Anledningen till att hon reagerar som hon gör är just för att hon inte blivit hanterad och troligtvis varit med om saker hon inte borde ha upplevt… vilket är oerhört hemskt men väljer att inte lägga vikt på det nu hur mycket jag än skulle vilja diskutera detta med grossister och djuraffärer. Jag tycker ABSOLUT inte att du ska placera henne i en mindre Bur, anser att detta är en myt att hamstern blir mer tam om buren är mindre. Behåll den större buren och låt henne ha utrymme. Då hon aldrig blivit hanterad eller blivit hanterad på ett dåligt sätt så måste du verkligen börja om från grunden. Försök inte att lyfta upp henne nu i början för det kommer enbart att förvärra saker och ting utan det är super viktigt att du verkligen tar det försiktigt. Du kan täcka baksidan av akvariet med presentpapper så har hon en sida där hon inte ser ut. Prata lugnt redan innan du närmar dig buren och kom inte med händerna rakt uppifrån för det kan liknas en rovfågel som hamstern naturligt är rädd för i det vilda, placera istället dina händer en bit ifrån henne och låt henne själv vänja sig vid din lukt. Att bara prata lugnt, närma sig buren och låta hamstern själv i lugn och ro bekanta sig vid dig kan ta tid och det måste du acceptera. Efter ca 1-1,5 vecka kan du placera något gott i handen/nära din hand och låta hamstern komma fram och ta den (rekommenderar kokt kyckling,majs, ärtor m.m) detta måste du också upprepa ett bra tag. Om du är rädd för att bli biten kan du använda ett par handskar som luktar som dig. Utöka sedan detta med att få hamstern att krypa upp i din hand och sedan även utöka detta med att kupa din andra hand över hamstern och lyfta upp och sedan lyfta ner. (Att gnugga in händerna i bottenströet hjälper också) När hamstern väl känner sig trygg i närheten av dina händer så kan ni spendera tid tillsammans utanför buren i ex. En lekhage, låt hamstern springa som hon vill i lekhagen men sitt med på golvet. Kom ihåg att verkligen ha tålamod med detta för att annars kan du få resultat som är raka motsatsen, vilket då blir att hon aldrig kommer att lita på dig. Hamstrar är väldigt känsliga djur om de inte hanteras på ett korrekt sätt. I buren bör du också ha minst 1 hus som hamstern kan gömma sig i och känna sig trygg + ett Hjul med en diameter på MINST 28cm (hamstern måste kunna springa med rak rygg och undvik gallerhjul då hamstern kan skada sig rejält. Rekommenderar flygande tefat eller trixies silent spinner. Dessa kan du be din mamma beställa från animail eller zooplus, de har jätte snabb frakt och bra priser. Zooplus har även ett jätte bra Foder som ger din hamster precis vad den behöver! "Bunny's hamsterdröm basic". Du kan också fråga på djuraffären om de kan hjälpa dig att beställa hem) ett Hjul är jätte bra att ha då hamstern får göra av med sin extra energi som den inte får utlopp för. En hamster i det vilda springer flera kilometer per natt och anser att din hamster kommer att bli lugnare om den inte har lika mycket energi. Dock kan en hamster bli beroende av sitt Hjul så var uppmärksam om hamstern går ner i vikt för mycket och springer som en galning både dag och natt, dock helt normalt att en hamster springer i timmar på natten men med korta pauser emellan. Ett sandbad att gräva i är också bra att ha eller en liten kruka/burk med ekologisk blommord. Försök med dessa knep varje dag och ta det lugnt + berika din hamster med olika saker så kommer hon snart att vänja sig vid dig. På bilden ser du min Millie som älskar att ligga på mjuka saker och hon kommer upp i handen frivilligt, bara för att få gosa eller springa på golvet.

EvyKiwy
11/8/16, 1:18 PM
#17

Sandbad har hon redan fått Jag känner till det med grossister men asså Vilken djuraffär är mindre än 4 kvadratmeter? Med 1 kanin 1 marsvin 1dvärghamster och 1 guldhamster? Och några fåglar bakom disken? Jag tror det är ett familjebygge som dom gort. Jag säger dock inte att hamstern blir amarexmed en mindre bur…. Om kommentaren uppfattas fel så ursäkta Men blir lite virrig om ens bästis/familj just dött….. Problemet är att hon låinte går ut ur huset alls…. Har ni några bra idéer på hur man får ned hennes tänder jag tog bort huset för att kolla det och dom var super långa….. Har fixat äpple gren till henne (Esther) har lagt ut en tunnel med Carefresh över så hon kan gå in och va där ostört som en underjordisk tunnel……. Borde göra ett inlägg om detta så jag känner att jag inte ville diskutera det här i en tråd som är tillägnad Sally

EvyKiwy
11/8/16, 1:20 PM
#18

#8 men hon är varken silver vit eller grå! Hon är créme färgad typ och brun och svarvoch det är inte bandad för fläckarna är oregelbundna.

Roonja
11/8/16, 5:37 PM
#19

#18 Hon ÄR silvergrå bandad…. Genotyp SgsgBaba….hon bär säkert på andra gener. Det brukar finnas många recessiva gener iblandade när de är uppfödda hos grossister, för grossister bryr sig inte om deffekter, hälsa, välmående och sjukdomar utan det ska bara avlas och ha massor av färger. De blir som vilken produktvara som helst och massavlas. Nu kan du bara fokusera på henne, men nästa gång, köp från uppfödare, för du vill inte stödja grossister om du är en djurvän. Alla gör fel, så berätta om detta för din mamma så hon förstår och så ni kan göra om och göra rätt nästa gång. Ett hamsterköp blir en hel del om varje människa tänker så och då får grossisterna ännu mer chanser för att avla ännu mer djur och tjäna pengar, för det är det enda de tänker på. :( Lycka till med henne

EvyKiwy
11/8/16, 7:01 PM
#20

#19 jag vet men 1 det var INTE inköpt från grossist. Mamma frågade. Dom köpte in från en tjej istan som tagit en kull. 2Men jag vet hur det funkar med grossister :) jag har också läst på vettu. 3 det finns inga uppfödare på Gotland. Jag skulle vara tacksam om du skrev i tråden Esther behöver hjälp. Dethär trådenär tilgängand Sally Tack på förhand

Annons:
Honeymoon
11/8/16, 7:36 PM
#21

Måste få fråga en sak: är Sally=Hope?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
11/8/16, 8:34 PM
#22

#21 nej hope mår bra. Sally skänkte mammas kompis till mig strax efter att jag köpt hope, hon hade tröttnat. Sally köptes i början av lovet och jag köpte henne någon gång efter skolstarten. Då var hon riktigt sur och bitig men efter bara en veckar eller så så var hon den snällaste jag någonsin träffat. Sally var en rysk vintervit dvärghamster

Honeymoon
11/8/16, 8:52 PM
#23

#22 Så många hamstrar du har! :O

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
11/8/16, 10:49 PM
#24

För tilfället har jag 3 men av alla jag ägt i hela mitt liv är det… Måste räkna 8 varav Tre såldes tre äger jag och 2 dog

Upp till toppen
Annons: