Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1343 ggr
Hamstern.milton
2016-11-04 19:06

Klippa pälsen??

Hej min guldhamster har fått superlång päls som blir tovig jättelätt och det fastnar massa spån i den dom inte kommer bort så lätt. Så jag funderar på att klippa pälsen lite. Tycker ni jag ska göra det och vad bör man tänka på när man gör det?

Annons:
molam
2016-11-04 19:11
#1

DEt problemet har jag med xD Min ena hane har haft jättekort päls (Typ som honorna) u från ena dan till den andra känns det som så har han fptt jätte lång päls xD Tänkte om dom kanske Byter päls eller nått? Men iaf, jag har borstat han var Tredje dag sen jag fick han så nu byter jag bara tilla tt borsta han varje dag, då slipper vi tovor och skit, samt att han har fått alspån istället, den Fastnar inte lika lä'tt i pälsen, tycker jag iaf ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Jenny90
2016-11-07 05:44
#2

Du kanske har en långhårig guldhamster.? Min guldhamster är långhårig.

Miikaeela
2016-11-07 10:31
#3

Jag har en långhårig hona med en ganska lång kjol i bak. Så jag brukar trimma lite med en sax när bottenströet trasslar in sig. Att borsta pälsen är också att rekommendera! Men tror absolut att du kan trimma pälsen lite. :) bra bottenströ som inte fastnar i pälsen är annars toa-lätt eller alspån. Jag använder lättströ/hampa som är väldigt mjukt, det fastnar dock lätt.

molam
2016-11-07 10:51
#4

Alspån Tycker inte jag fastnar lika lätt har alspån till alla tre långhåriga, nu, teddi (Som blivit super fluffig från en dag till den andra) fick rent nu för hann inte med igår och nu hade han rejält mycket Kutterspån intrasslat.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

jollycox
2016-11-07 20:32
#5

Jag har haft några långhåriga hamstrar och jag klippte pälsen, borstade/kammade även varje dag. Ha en vass sax så du inte behöver tugga igenom håret. Använd en sax som är rund i spetsen, inte spetsig (googla rundad sax/spetsig sax om du inte förstår hur jag menar) så du inte råkar sticka hamstern. Och AKTA SVANSEN, och tassarna.
Jag tyckte det gick bäst om jag fluffade upp pälsen och liksom stylade den rakt upp så hamstern såg ut som en igelkott och sen klippte lite av det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Hamstern.milton
2016-11-08 21:26
#6

Tack för alla svar!

Annons:
Hamstern.milton
2016-11-08 21:27
#7

Tack för alla svar!

BlackandBlue
2016-11-09 15:43
#8

Jag rekomenderar att byta bottenströ till något som ej tovar. Jag använder mig av lättströ och har gjort i flera år och den tovar inte hanarnas långa päls. Kutterspån (vanligt sågspån) tovar mycket, ofta och dammar fruktansvärt mycket.

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Upp till toppen
Annons: