Annons:
Etiketthamster
Läst 1929 ggr
Jelly the hamster
2016-11-02 15:39

Hur går dem upp i vikt?

Hejsan! Jag har en liten dvärg till tant hemma hos mig som är lite underviktig! Det som är svårt är att hon har såå mycket energi att hon liksom "bantar bort" fettet och blir smal igen! Hon blev liksom 2 i september och det är ju relativt gammalt för att vara dvärghamster. Hon är en campbells (tyvär från djuraffär) och är fullt frisk och har aldrig varit sjuk eller annat. Hon har så mycket leksake roch får ost nästan varje dag! Skulle vara jättesnällt om ni kunde tipsa om proteinrik (gå-upp-i-vikt-mat) mat, asså inte hamstermat utan typ ost, sånna saker. Ni får också jättegärna tipsa om hur man får dem att bli av med energi, gör vad som helst!😕

Hon heter Iza och här det hon äter:

Complet (hamstermat - googla) och massa frön, annat.  Fruk och grönt i foderboll (så hon blir av med energin!) Frukten är såsom banan och typ äpple.  Brukar även "gräva" eller gömma godis i spånet så hon aktiveras lite mer. Vägde henne precis och då vägde hon ca 35 gram, hur mycket ska en campbells väga? Det är inte min hamster!

Tack på förhand!❤️

Annons:
Cireea
2016-11-02 15:43
#1

Skippa frukten och ge annat i stället. Dvärghamstrar är känsliga och får lätt diabetes, därför bör du undvika att ge för mycket frukt. 🙂

För att få en hamster att gå upp i vikt kan du ge lite Barnmat (utan lök och kryddor), mjölmask samt lite extra frön och nötter. 🙂 Man kan även variera Färskmat såsom ägg och lite nötfärs.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jelly the hamster
2016-11-02 15:47
#2

#1 Tack! Ska beställa mjölmaskar och med frukt menade jag typ en äppelbit stor som en tummnagel! Men tack för det snabba svaret, hon ska få ägg aldeles snax, måste bara koka samt kyla dem lite!😃

Tuvas_hamstrar
2016-11-02 17:11
#3

Se till så att hon alltid har fri tillgång till mat så att hon kanta sig mätt. Du kan ge henne frön och grönsaker som inte innehåller för mycket socker men ändå är goda. Som t.ex ärtor

Tuvas_hamstrar
2016-11-02 17:11
#4

Menar kan äta

Aja85
2016-11-03 07:24
#5

Solrosfrön brukar vara fettande för dem.

Jelly the hamster
2016-11-03 19:32
#6

#3 Hon har väldigt mycket solrösfrön- och kärnor. Skulle du kunna tipsa om lite olika frön?😃

Annons:
EvyKiwy
2016-11-04 16:14
#7

#6 de finns en hamster med som gör dom feta: Harry Hamster Tiny Friends Farm Eller det var ksk Hazel Hamster minns inte men dom innehåller massa saker allt från majs till ärtplattor till pumpa frön

EvyKiwy
2016-11-04 16:18
#8

Denna PS bilden skrev dom i djuraffär ut åt mig okok inte Copyright

**BILD BORTTAGEN AV MODERATOR** Bilden är fortfarande från internet och tillhör inte djuraffären. 

Jelly the hamster
2016-11-04 19:48
#9

#7 #8 Ok, ska testa den! Finns den på Animail?

Jelly the hamster
2016-11-04 19:53
#10

#1 Va där det för nöter dem kan äta?

Miikaeela
2016-11-04 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#8 tänk på att inte ta bilder från internet och klistra in, det är olagligt. Att länka till bilden är okej men inte att posta den som du gjort :) Det bästa fodret som även SHF rekommenderar och som jag använder är bunny's hamsterdröm basic, finns i dvärghamster variant också! Innehåller ALLTING som en hamster behöver. Finns att beställa hem från zooplus (finns ekonomipack så man sparar pengar och beställer flera för ett lägre pris) De har snabb leverans! Kalcium och protein i lagom mängd är viktigt då hamstern blir gammal, därför är det bra att ge proteinrikt färsk Foder ex. Kokt kyckling eller lax, olika typer av bönor, keso (gärna laktosfri), köttfärs, kokt ägg m.m hoppas detta var till hjälp!

Miikaeela
2016-11-04 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här har du en bild på innehållsförteckningen, innehåller inga konstigheter och färgämnen utan bara sådant som är nödvändigt! Millie älskar detta Foder :)

Jelly the hamster
2016-11-05 23:03
#13

#11 Ok tack så mycket! Jag är redan inne på Zooplus.se och ska skicka beställningen imorgon! Tack igen😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: