Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1046 ggr
Accalia
11/2/16, 11:38 AM

När blir det djurplågeri?

Hur många veckor ska de ha gått från att man byter allt spån i buren till att de kan betraktas som djurplågeri? 3-4 veckor? Alltså att man rengör tex sanden eller rensar bort smutsigt strö, men när måste man allt som allt byta ut det?

Annons:
CaptainBunchie
11/2/16, 12:02 PM
#1

Jag tycker det spelar in många faktorer. T.ex. vilket strö, hur mycket strö det är, storleken på buren, hur ofta det 'spot'-rengörs/sanden rengörs och dyl.

Rent tekniskt sett blir det nog först klassat som djurplågeri när djuret får leva i sin avföring, det är så dålig miljö/dammigt att djuret får besvär/sjukdom eller typ ohyra/mögel.

Jag har en relativt stor Bur med en bottenyta på 150x50cm, använder alltid bra strö så som carefresh eller lättströ. Rengör vid behov Sand, ställen som är smutsiga, Hjul o.s.v. vilket leder till att jag kan ha bottenmaterialet väldigt länge (brukar bli minst 4v mellan storstädning). Och då brukar det inte ens varken kännas eller lukta något i det jag slänger ut.

Det är ju lite individuellt hur mycket hamstern smutsar ner buren, och hur fort. Och som sagt anser jag att storleken på buren och ströet har en ganska stor påverkan hur snabbt det blir smutsigt.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

thea_thea
11/2/16, 12:04 PM
#2

Nä haha tror det måste gå så långt att buren bara består av bajs typ :) Vet att vissa aldrig byter hela spånet utan bara spot cleanar, det är knappast djurplågeri

Accalia
11/2/16, 1:05 PM
#3

Brukar spot städa ca 2 gånger i veckan, sen försöker jag byta allt varannan till var tredje vecka, men nu har de gått 4 så tänkte om de fanns en max gräns tills de blir för synd om han

Honeymoon
11/2/16, 1:08 PM
#4

#3 Det beror ju som #1 har sagt helt på hur stor buren är och vilket/hur mycket strö man har. Det är knappast djurplågeri, men om man har en liten Bur behöver man garanterat städa oftare än om man har en stor.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Majaa12
11/2/16, 7:20 PM
#5

Jag har en stor Bur, 164x40 cm och städar toan och plockar bort allt bajs jag hittar några gånger i veckan. Det går många veckor mellan jag städar ur allt spån. Det är ju så mycket och blir inte direkt smutsigt så jag tycker inte att 4 veckor är mycket om man har en så stor bur🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Accalia
11/2/16, 9:55 PM
#6

Har en IKEA samla lpda

Annons:
Honeymoon
11/3/16, 12:03 AM
#7

#6 130 liter?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
11/3/16, 1:30 PM
#8

Vill också inflika med att det beror på individen också och inte hur stor buren i sig är (även om det självklart spelar in), vissa hamstrar är ju ena riktiga grisar medan andra är väldigt städade. 😛 

Jag städar burarna utifrån individerna. Vissa burar måste jag städa varje vecka medan andra burar kan städas mer sällan. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Miikaeela
11/3/16, 2:11 PM
#9

Håller med #8! Min guldhamster bor i en detolf och hon är väldigt renlig av sig. Hon gör sina behov i sin toalett och maten sparar hon alltid på samma ställe, därför kan det gå lång tid innan jag städar hela buren. Jag punkt städar varje dag, byter ut Sand och bäddmaterial i husen. Efter ca 1 vecka tvättar jag all inredning och byter till nytt och var 4-6 vecka städar jag hela buren.

Accalia
11/5/16, 3:45 PM
#10

#8 asså han hör ju allt på samma ställe men de kan ju liksom röras runt då de inte stannar på samma ställe Men vad skulle ni säga är Max man kan gå utan att byta helt?

Iortheham
11/7/16, 6:05 PM
#11

Har ett terrarium på 80x40 cm. Byter spån varannan vecka och torkar av hela terrariumet. Använder alspån :) Sen byter jag papper som han använder i husen ca 1-2 gånger i veckan och rensar sandbadet från kiss och bajs varannan dag :) Har en dvärghamster

Upp till toppen
Annons: