Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2539 ggr
Fralice
2016-09-26 11:45

Rädd hamster

Hej! Har haft min lilla hamster i ca en vecka. Lät honom va helt själv de tre första dagarna. Har sedan haft min hand nere i buren, försökt locka med godsaker och pratat med honom mycket, men utan framgång, Jag förstår att de kan ta längre tid, men det jag är rädd för är att något är fel? När jag sitter vid buren och försöker prata med honom trycker han sig mot ett hörn och skriker högt och "somnar" typ? Vet inte om det är en försvarasteknik eller om det kan vara att han är sjuk eller dylikt? Tycker de känns konstigt att han helt plötsligt somnar när han är så rädd? Något tips? Något mer sätt att få hamstern tam?

Annons:
tiger tok
2016-09-26 19:23
#1

Låter konstigt, ring och rådfråga veterinären!!

3mma.
2016-09-27 17:30
#2

Hur gammal är hamstern?
Kommer den från djuraffär eller uppfödare?
Var den tam innan den kom till dig?

/3mma.
Matte till Queens Maja

Jelly the hamster
2016-09-27 18:28
#3

Kommer den ifrån djuraffär eller uppfödare? Det kan vara väldigt stor skillnad faktist! Har du haft hamster förut och hur många isåfall? Guld eller dvärg?

Fralice
2016-09-27 19:48
#4

Jag är väldigt van av små gnagare, haft ca 8 st gerbiler och guldhamstrar. Köpte denna lilla vän från djuraffären, ser ovanligt ung ut så kanske har med det att göra? Men blir orolig för att han sitter och trycker och låter. Men kan ju enbart vara rädsla. Låtit han vara helt och hållet nu de senaste dagarna eftersom han är så rädd.

Fralice
2016-09-30 00:17
#5

Uppdatering: Det går bra 😃

Fralice
2016-09-30 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
Miikaeela
2016-09-30 00:50
#7

Skönt att det går bättre! :) Hans rädsla har troligtvis att göra med att han är från just djuraffär. De blir inte hanterade på samma sätt som hos en uppfödare och måste medge att han ser väldigt ung ut. Fick du inget "intyg" över hur gammal han är etc.? En hamster skriker enbart vid väldigt stark rädsla eller smärta, i det här fallet tror jag att det är av rädsla men håll lite extra koll ändå så att han inte får några andra symptom som skulle kunna tyda på att han är skadad. :) Att ge mat ur handen är det bästa knepet i början! Sen kan man stegvis öka hanteringen. Min guldhamster är 6 månader och hon var lite svår ett tag i början (trots att hon är från uppfödare) men jag lät henne vänja sig vid mig i sin egna takt och nu är hon som en liten hund och springer efter överallt. ;) Måste också medge att han är oerhört söt!! Vad heter han?

Fralice
2016-10-02 15:02
#8

Ja det är synd att de inte kunde säga alls hur gammal han var. Men ja jag hoppas det blir bra! Han är oerhört söt!! Han heter Stefan :D

Fralice
2016-10-02 15:02
#9

Ja det är synd att de inte kunde säga alls hur gammal han var. Men ja jag hoppas det blir bra! Han är oerhört söt!! Han heter Stefan :D

Upp till toppen
Annons: