Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2106 ggr
Miikaeela
9/11/16, 4:26 PM

Hamster agility

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är du sugen på att testa någonting nytt med din vän? Mitt tips är då att testa hamster agility! Kan man lära en hund sitt, en höna att picka på en röd prick på kommando så är det självklart i mina ögon att man kan träna en hamster. 

 Grunden i det hela är först och främst att du har en tam och snäll hamster som älskar mat och godis  (vilken hamster gör inte det?). Det andra tipset är att en klicker underlättar mycket. och det tredje tipset är öva öva öva! Man får träna ofta men korta stunder! 

Sitt och träna på golvet, inte vid ett bord då hamstern kan trilla ner och skada sig. 

Träna ett hinder i taget! Alltså sätt inte upp en hel bana som hamstern ska klara av på första försöket utan börja lugnt med ett hinder eller en tunnel. Samma princip gäller med eller utan klicker! Locka hamstern över hindret eller genom tunneln genom att dra godisen dit du vill att hamstern ska gå. Om det är någonting hamstern verkligen vill ha så kommer hon/han följa din hand!😉 När hamstern klättrat över hindret eller tagit sig genom tunneln så ger man såklart godisen och berömmer (med klicker klickar du direkt hamstern tagit sig över hindret och ger godisen).  De kan ha lite svårt att förstå i början, som med vilket annat djur som helst och då gäller det att bara ta det lugnt och metodiskt. eventuellt ta en liten paus! 

När hamstern förstått hur alla olika hinder fungerar så kan man ställa upp en liten bana, Även här så är det bra att börja med enbart några hinder! I början gäller det här att man lockar hamstern genom banan ett antal gånger. när hamstern väl greppat principen kan man även placera mat i slutet av alla hinder så att hamstern har en motivation att ta sig över alla hinder och fram till maten. 

Och man får inte glömma att det är ett levande djur man tränar med. Att träna agility fungerar inte för alla hamstrar! En del kan tycka att det är super kul medan en del hamstrar inte alls är intresserade. Men man kan alltid ge det ett försök men glöm inte att träna på hamsterns villkor! 

När det gäller hinder (hinder att klättra över, broar, tunnlar m.m) är det bara fantasin som sätter gränserna! Ta det du har hemma!  Toalettrullar, glasspinnar, grenar utifrån, kartong m.m. Alla hinder ni ser här nedanför har jag byggt ihop själv från grunden och har använt mig av korkunderlägg, blompinnar, toalettrulle osv. har till och med virkat en doughnut!

 Om du inte har en klicker så kan du alltid använda en bläckpenna, kanske inte lika tydligt klick men det fungerar, en hamster har väldigt bra hörsel!  Även ett litet djur måste aktiveras psykiskt! Lycka till från mig och Millie! 🌈

Annons:
Miikaeela
9/11/16, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mur, Ramp och tunnel 🎈

Miikaeela
9/11/16, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

2 hinder och en doughnut-ring att hoppa eller klättra igenom ✨

Miikaeela
9/11/16, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Millie testar, att avgöra på hennes min vet jag inte om hon godkänner den eller inte 😉

Honeymoon
9/11/16, 4:36 PM
#4

Åh, så fina hinder! Hamsteragility är verkligen jättekul! Min förra hamster älskade tunnlar och hinder. :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Fannyshamster
9/12/16, 3:24 PM
#5

Vad är klickerträning

IF the way don't go right, go left

tiger tok
9/12/16, 9:27 PM
#6

Gud vad fint du gjort!! 😀 ☺

Annons:
Miikaeela
9/12/16, 11:36 PM
#7

#5 klicker träning är en form av inlärningsteknik som gör att djuret snabbare förstår vad den måste göra för att bli belönad. Vid klicker träning använder man oftast en klicker (finns att köpa i alla djuraffärer skulle jag tro, på hundavdelningen. Vissa matbutiker har också) som man klickar med DIREKT djuret gör det man vill och belönar direkt man klickat med godis. Klickern ger ett klart och tydligt klick som djuret har lätt att uppfatta och till slut kommer djurer koppla klicket från klickern med att: "Ahaa! Nu gjorde jag något bra och nu får jag godis!!". Klicker är vanligt att använda på hundar, men fungerar på hamster, häst,höna,kanin,marsvin,katt ja på typ alla djur. Så djuret har lättare att uppfatta ett klick än om man som människa säger "braa, snyggt jobbat, kanon,precis så osv.". Alltså klick= djuret gjort något bra! Inget klick/ignorera= djuret har inte gjort det man vill ännu! Alltså man får mer effekt av träningen genom att ignorera "oönskat" beteende än att sitta och säga "nej nej nej nu gör du fel, inte så", tala är silver men tiga är guld ;) sen får man absolut berömma med ord när man klickat och under träningen får man styra mycket med händer och godis för att visa vad man vill att djuret ska göra. Men godis först direkt efter klick, det är grundregeln!

Miikaeela
9/12/16, 11:38 PM
#8

#6 Tack så jätte mycket! Bara att du plockar fram pysselgrejerna hemma och sätter igång med egna pyssel! Super kul och väldigt lugnande :)

Jelly the hamster
9/24/16, 8:33 PM
#9

Extremt inspererande med alla fina hinder! Jag hoppar min Jelly ibland med inte lika ofta då jag håller på att tama-om en 2 årig Campbell!❤️

Upp till toppen
Annons: