Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3419 ggr
emeliesjostrand
8/28/16, 5:23 PM

Mossa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag såg en så himla fin hamsterbur-inredning för några månader sen och har tänkt mycket på den.  (Länk samt bildkälla: http://9gag.com/gag/a6dMoe9?ref=mobile.s.cp). Nu undrar jag är det möjligt att ha mossa som underlag till hamstrar? Jag vet inte om jag hade vågat gå ut och plocka i skogen med tanke på ohyra, sjukdomar och liknande men kanske man skulle kunna köpa mossa som djuraffärer säljer till reptiler? Är det ett alternativ? 

Sen undrar jag även om vilka träd man kan använda för att bygga saker till de. Har hört att det är bara går att använda fruktträd då andra träd kan vara gifta för hamstrar. Är det någon som kan bekräfta detta? 

Tacksam för all hjälp! :-)

Annons:
tiger tok
8/28/16, 6:04 PM
#1

Om du kör mossan i ugnen på lite över hundra grader tror jag ohyran dör, men är inte säker?!

emeliesjostrand
8/28/16, 6:20 PM
#2

#1 Jag läste i lite tidigare trådar att de ger samma tips som du skriver eller att man kan använda mikrovågsugn. Någon skrev även att man kan testa frysa mossan, är dock inte säker på detta! :-)

Miikaeela
8/28/16, 7:33 PM
#3

Lägg mossan i fryspåsar och frys in över natten, låt sen tina innan du lägger ner det i buren. Funkar kanon!

emeliesjostrand
8/29/16, 3:18 PM
#4

#3 Okej jättebra! Är det någon speciell mossa du använder? :-)

Miikaeela
8/29/16, 4:19 PM
#5

Mossa från skogen bara (inte allt för smutsig och om det bor myror under mossan så tar jag givetvis inte den. Sen bor jag på landet och har nära till skog så plockar alltid där vi eller grannarna inte rastar hundarna, så klart)

Kex!
8/29/16, 4:19 PM
#6

vad är det för slags växt i krukan? och är den hamster säker?

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Miikaeela
8/29/16, 4:23 PM
#7

När det gäller grenar så är det jätte bra att frysa in dessa med! Men jag brukar oftast bara skölja av dem och gnugga med en ren diskborste. Jag använder grenar från lönn,rönn (sällan), hassel (mycket uppskattat), asp, äppelträd, vinbärsbuske eller varför inte blåbärsris (hade i hennes förra burtema. Precis plockat bort dom då dom torkade ihop. Men hon både åt och byggde bo av bladen.). Stenar är också bara att skölja av noga och gnugga av eventuell smuts med en diskborste :)

emeliesjostrand
8/29/16, 4:58 PM
#8

#5 Okej! Tack för bra tips! :-)

#6 Det är inte min bild, hittade den på länken som jag skrev men det påminner om en ampellilja. Har dock ingen aning om de är giftiga eller så!

emeliesjostrand
8/30/16, 8:56 PM
#9

Hittade en länk här till buren på hur den är uppbyggd: https://hamstergehege.blogspot.se/2011/04/167x50-fur-dsungi-theo.html?m=1

Samt så sökte jag lite på ampellilja och den verkar inte vara farlig för hamstrar men jag kan inte garantera detta!

Kex!
8/31/16, 5:02 PM
#10

oki :3 bara undrade såg inte ut som något hamster säkert bara xD

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: