Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1593 ggr
Hamstern.milton
8/13/16, 10:59 PM

går inte upp på "övervåning"

Min guldhamster har en Bur med en typ övervåning. Problemet är att han inte vill gå upp där. Skulle vara kul om han ville gå upp för då får jag ju plats med mycket mer saker i hans Bur. Har någon tips?

Annons:
Agafia
8/13/16, 11:06 PM
#1

Skaffa en större Bur 😊

Hamstern.milton
8/13/16, 11:13 PM
#2

#1 du vet inte hur min Bur ser ut?

Hamstern.milton
8/13/16, 11:13 PM
#3

#1 du vet inte hur min Bur ser ut?

Miikaeela
8/14/16, 1:09 AM
#4

Det har eventuellt att göra med att hamstrar är djur som inte lever på "höjden" utan uppskattar mer utrymme på ett plan :) det behöver inte vara så i ditt fall men om man går på ren fakta så är det den första tanken som poppar upp i mitt huvud.

3mma.
8/14/16, 7:37 AM
#5

Har du något roligt och intressant på övervåningen som kan locka hamstern? Prova då att placera någon leksak eller något godis som hamstern uppskattar där uppe. Är våningen för högt uppe? Precis som Miikaeela säger så lever de ju inte på höjden instinktivt så prova att sänka våningen eller att helt enkelt ta bort den helt. Blir ytan för liten kan en bra idé vara att skaffa en större bo-yta i form av 130 liters samla låda, hemmabygge eller en större version av den Bur du har nu. 🙂

/3mma.
Matte till Queens Maja

Manda02
8/14/16, 10:19 AM
#6

Kan du lägga in en bild på din Bur så vi vet hur den ser ut? :)

Annons:
Hamstern.milton
8/14/16, 10:46 AM
#7

Har nu testat att lägga hans "kräcker" uppe på övervåningen men han verkar ignorera den ganska mycket ( fast han är vaken)

Hamstern.milton
8/14/16, 10:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Detta är min Bur (vet att det inte är bra med gallerburar men han gnager inte alls på gallren och det är inga andra problem för honom heller)

Miikaeela
8/14/16, 11:20 AM
#9

Okej då förstår jag hur det ligger till! Det är troligtvis inte lätt för din hamster att vistas på hyllan då det är galler, testa lägga en tjock bit kartong eller liknande på våningen så ska du nog se att det blir bättre! Stegen sluttar också lite brant kan jag tycka, lägg en sten längst ner så att den får en annan typ av sluttning och så kan du även klä stegen med tjockare papper eller en strumpa (så länge din hamster inte tuggar och får i sig trådbitar. Men har en böjbar träbro jag klätt med en rosa lurvig strumpa och det funkar super bra då hon inte alls bryr sig om att tugga på den).

Miikaeela
8/14/16, 11:22 AM
#10

Sen undrar jag lite kring din Bur men kan pm:a dig istället så tråden håller sig till sitt ämne :)

Hamstern.milton
8/14/16, 12:20 PM
#11

Ska testa det! Tack för tipsen :)

Upp till toppen
Annons: