Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 824 ggr
Tettelush
8/7/16, 1:33 PM

Tämja utan godsaker?

Behöver tips! Sedan ca en vecka har jag en ny liten pojke hemma hos mig. Jag lät honom vara ifred i två dygn och pratade mest med honom. Han är stundtals väldigt skygg och jag vet att jag behöver ge det tid och tålamod. Nu har jag börjat processen med att vänja honom vid mig och försöka associera min hand med något positivt. Problemet är att godsaker inte verkar funka. Vad ska jag då locka med istället? Grönsaker, ris, pasta.. det är som han inte ens förstår att de kan ätas. Han är inte rädd, bara totalt ointresserad.

Annons:
[Jennah]
8/10/16, 7:59 PM
#1

Alla verkar inte direkt ha nån mat som dom kastar sig över på det sättet som vissa andra gör. De är väl helt enkelt inte så intresserade av det. Du säger att han inte är rädd men också att han stundtals är skygg? Det är nog att fortsätta sitta mycket med handen i buren, prata, senare lyfta upp och släppa ut och så vidare. Du har bara haft honom en vecka, och det kan ta myyycket längre tid än så! ;)

Namiko
8/10/16, 9:46 PM
#2

Är han skygg av sig så är han säkert för nervös för att bry sig om maten när du är där. Mycket tålamod och fortsätt testa med godsaker nån gång ibland. Du kan även stoppa toapapper i dina kläder och gå runt med det nån timme så det tar ordentligt med lukt av dig och sen lägga det i buren åt honom att bädda med. Ett jättebra sätt att få honom att vänja sig vid din lukt och bli mindre nervös runt dig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Tettelush
8/11/16, 10:26 AM
#3

Förstår att det tar kan ta väldigt lång tid. ☺ min tanke var mer att det kommer ta ännu längre tid om han inte ens vill ta emot ex grönsaker osv. Bra tips med toapapper! Ska testa 😊

Tettelush
8/22/16, 10:18 PM
#4

Uppdatering : han har senaste veckan klivit upp i min hand så länge jag har mat. Då vekar han glömma allt vad rädsla heter. Men sedan kunde han rycka till som träffad av blixten bara jag ens går förbi buren eller öppnar locket. Två dagar nu har han verkligen associerat mina händer med mat. Han blir väldigt ivrig och vänder sig hela tiden efter mina fingrar så fort jag pillar i buren. Problemet är nu att han försöker bita mig trots att jag inte har något i handen, trots att jag tvättat händerna och det inte ska dofta något. Vad ska jag göra?

Upp till toppen
Annons: