Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 669 ggr
Bella336
8/4/16, 6:40 PM

Frågor om hjul!

Hur är det med Hjul till dvärghamster egentligen? Ska man vänta med det tills de nått en viss ålder? Om man har två dvärgisar i samma Bur bör man då ha två Hjul? Och räcker det verkligen med 15cm stora Hjul, att det ska va ok för ryggen? Eller ska man satsa på 20-22cm eller är det för stort och tungt att springa i? Massa frågor! Mvh, Bella

Annons:
Cireea
8/4/16, 7:06 PM
#1

1. Du kan använda Hjul redan när du får hem dem. 

2. Ja, då ska du ha två av allt. Alltså två Hjul, två hus osv. 

3. 20-22cm funkar utan problem. Minsta rekommenderade storleken på Hjul (enligt SHF) är 18cm. Det finns däremot ingen lag på hur stort hjulet måste vara. 

Hoppas svaren är tillräckligt bra! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

wildalia
8/5/16, 1:53 PM
#2

Till mina dvärgar som sitter två och två, så har jag ett Hjul och ett tefat. Två Hjul tar mkt plats. Mina springer båda i hjulet samtidigt och i bland springer en av dom i hjulet och andra springer på tefatet.

Stoodyear
8/6/16, 1:42 PM
#3

Min upplevelse av stora Hjul är att små hamstrar får jättesvårt att springa i dom på ett säkert sätt, detta gäller trähjul i alla fall som blir för tunga. Har själv flera storlekar och det största vägrar dom använda efter att ha gjort några rejäla flygturer… Ska man ha stora Hjul skulle jag föredra i plast, eftersom dom är lättare. Alternativt runningdisc/flying saucer, som jag tycker är jättebra att variera med, skonsamma för ryggen och inte lika "instängda" som vanliga Hjul. Storleken på hjulet beror på storlek på hamster, har en liten pluttig och smal där 16cm fungerar kanon, och en fet som har 22cm. Så man får prova sig fram :) mina är dvärghamstrar skall tilläggas.

Stoodyear
8/6/16, 1:47 PM
#4

Glömde svara gällande ålder, jag är av den åsikten att yngre hamstrar har större behov av att tömma sin energi, således behöver dom ett Hjul för att få utlopp och minska risk för andra oönskade beteenden son gallergnag m.m. Detta baserar jag mest på egna upplevelser. Mina äldre hamstrar har inte i närheten lika mycket behov av att springa som som yngre. Däremot kan dom bli lite "fast" i att bara springa i hjulet, trots mycket annan aktivering finns tillgänglig, så jag ger aldrig dygnet runt tillgång till Hjul utan använder det för att dom ska tömma energi. Ofta först när man plockar bort hjulet så börjar dom använda hjärnan och letar mat osv.

wildalia
8/6/16, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har detta hjulet till mina dvärgar. Det är mkt lätta att springa i och dom får plast att springa två brevid varandra. Jag håller inte md om att dom inte orkar springa i trä Hjul. Jag har trsta olika Hjul till mina dvärgar o guldhamstrar. Min minsta som bara väger 25 g har aldrig haft svårigheter att springa i guldhamstrarnas större trähjul. Dom tycker om att man byter Hjul i mellanår.

Bilden raderad av moderator då den inte är fri att använda. Kom ihåg att inte använda bilder utan tillåtelse. Copyright-lagen gäller även på forum.

Upp till toppen
Annons: