Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2123 ggr
Accalia
2016-07-15 01:58

Försöker ta sig ur buren

Har gjort en tråd innan tror jag om hur han försöker ta sig ur buren, men nu har jag en video på det. Såhär håller han på jättelänge, tills han blir trött eller ger upp, men han ramlar ner, välter saker, hamnar i sitt vatten och håller på, tycker så synd om honom :( Tror kanske det bara är folk som har iPhone som kan se det, men här är den i alla fall

Annons:
Accalia
2016-07-15 01:59
#1

Ibland lyckas han nå upp också, du hänger han där eller klättrar runt så jag får ta ner honom. Hur får jag honom att sluta?

Namiko
2016-07-15 08:57
#2

Jag skulle satsa på en större Bur. Missnöjda hamstrar är mer rymningsbenägna och är det mer än bara en liten stund efter att han fått vara ute så handlar det mest troligt om att han inte är nöjd med buren. Min hamster höll på att hoppa runt kanterna på sin gamla Bur, flytta på grejer för att hoppa från dom och försöka nå kanten. Nu har hon fått en tillräckligt stor Bur med mer saker och alla rymningsförsök har slutat. Även om buren du har är större än minsta lagliga så räcker det inte alltid för att göra alla hamstrar nöjda. ErinsAnimals förklarar det bra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Accalia
2016-07-15 11:59
#3

Har en IKEA samla låda, vet många som har en sån och säger att det är en bra storlek på Bur. Men jag undrar om han bara tycker det är tråkigt att vara i buren och hellre är ute på golvet bara, då han knappt går runt i buren alls, alltså känner att det är litet

Accalia
2016-07-15 12:00
#4

Det är också bara när han vart ute på golvet som han håller på så, har jag inte haft han ute på golvet den dagen så håller han inte på så, så tror inte det är burens storlek det handlar om…

Namiko
2016-07-15 12:24
#5

Även om dom flesta hamstrar är nöjda med den storleken så kan det fortfarande vara för litet för just din hamster. Hamstern vet ju inte vilken storlek på sitt hem den ska vara nöjd med. Såg på ett annat forum att en liten campbell kan ha ett revir på 3,5 kvadratkilometer i det vilda, då är ju en låda på knappt en halv kvadratmeter inte stor alls i jämförelse.

Mer tid utanför buren kan också hjälpa och du kan testa att sprida ut lite godis i ströet när du släpper in honom i buren igen så har han något att se fram emot och sysselsätta sig med just när han stängs in i buren igen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Evovva
2016-07-15 13:07
#6

Jag skulle satsa på ett akvarium. Har 2 hamstrar som har varsitt akvarium på ca 12x35x45. Har mycket strö och mycket saker i. Ingen har försökt att ta sig ut mer än när jag går förbi och dom vill komma upp. Har haft akvarium till de 5 sista hamstrarna och ångrar inte att jag köpte dom även om dom tar plats.

Annons:
Accalia
2016-07-15 17:26
#7

Jag har tänkt att man kanske kan ha han ute på golvet på nätterna, men skulle va lite rädd för de för att han biter kanske i någon sladd jag inte kan lägga undan, eller klättra upp vid elementet och ramla ner. Akvarium är hur dyra som helst, har kollat på blocket men alla stora går på någon tusenlapp

Miikaeela
2016-07-15 17:46
#8

Om du har en samla låda så är ett tips att ha den utan lock! (Kan inte se din video tyvärr). Har hört att hamstrar har en tendens att känna sig instängda om den har lock på. Min guldhamster trivdes bra i sin samla låda och jag hade inget lock till (ställde bara inga höga leksaker runt kanterna), nu bor hon dock i en detolf och det tog några dagar innan hon vande sig. Men nu trivs hon jätte bra :)

Accalia
2016-07-15 17:54
#9

Har andra djur så det kommer tyvärr inte funka :( vill inte riskera heller att han tar sig ur

Miikaeela
2016-07-15 22:02
#10

Aaah juste! Tror jag skrivit detta förut ;)

Evovva
2016-07-15 22:54
#11

Det finns billiga akvarium på nätet mina kostade mellan 150-200 kr/st. Du kan ju oxå lägga ut egen annons att du söker ett akvarium och att det inte gör något om det är en spricka i då du inte ska ha fiskar i det utan hamster.

Alwyn
2016-07-16 21:47
#12

testa ge grävberikning (grävlåda). Vilda hamstrar lever i tunnelsystem som de gräver i marken. Att få gräva tunnlar är en av de bästa sakerna man kan erbjuda en hamster som aktivering.

Accalia
2016-07-18 02:02
#13

#12 han är tyvärr inte mycket för att gräva, hade önskat det, för de verkar enklare att aktivera, men han är mer en springare, sorgligare att springa och kolla på saker, så svårt när man inte har superstor Bur :(

Annons:
Alwyn
2016-07-18 15:20
#14

Låter som en hamster som behöver följande: Stor Bur (typ IKEAs vitrinskåp), rejält med grävberikning för det kan ta tid innan de fattar att det är kul att gräva, födoberikning varje kväll, rastas utanför buren samt hjul/ Flying saucer i buren.

Accalia
2016-07-18 15:38
#15

Har inte plats för ett sånt skåp på mitt rum tyvärr, annars hade jag nog haft de. Jag har haft mycket strö och han har haft både sandlåda och grävlåda men han finner inget större intresse i det. Födoberikning? Rastas gör han i princip varje kväll förutom då och då jag inte är hemma, men annat är det ca 1-2 timmar per dag, och han har Hjul i buren som han springer i

Bellie
2016-07-19 16:37
#16

Knepigt, om du har tid så skulle du ju kunna ha honom ute längre om du har tålamod annars kanske du kan fylla på med saker att klättra på och gnaga och sånt på så att han inte är så rastlös, göm maten eller godisar eller liknande. Du sa att han skulle kunna vara på golvet under natten, då kanske du skulle kunna typ lägga en handduk på golvet och sen sätta upp en liten hage han kan vara i på natten medan du sover? Den behöver ju inte vara liten heller, det är ju bara att bygga så att han inte kommer åt sladdar och sånt. :) Vet inte kanske dålig ide?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Accalia
2016-07-19 22:01
#17

#16 har tänkt på det där med hage, dock vet jag inte om det skulle funka heller, för min katt sover i mitt rum så hon skulle ta han. Det bästa hade vart o ha en jätte stor låda som man kan använda som rast hage, men det finns det inte riktigt….

Bellie
2016-07-19 22:13
#18

Du kan väl ta typ 2 samlor och sätta ihop dom med varandra med typ ett "rör" så att han kan välja?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Accalia
2016-07-19 22:23
#19

#18 han har en samla låda nu och tror inte de hade funkat, han hade nog känt sig instängd ändå. Men jag har tänkt på det, att sätta ihop två stycken så, för att ge honom mer plats, tvivlar dock på att hon kommer tycka om det, tror han vill ha en stor helt öppen yta att röra sig på

Bellie
2016-07-20 00:08
#20

#19 Ok.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Accalia
2016-07-20 00:47
#21

#20 va

Bellie
2016-07-20 00:50
#22

#21 Sorry är lite trött och seg nu…😴 Men kom på en idé, kan man inte köpa typ plexiglas och göra som en liten hage och sen göra ett lock av nät till det? Fast plexiglas kanske är dyrt? 🤔

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Accalia
2016-07-20 01:07
#23

#22 vet inte riktigt va plexiglas är, hehe, men jag har tänk på en liknande idé, att man tar plats eller trä bara och gör som en stor hage av de med lock till som man kan ha på golvet. Glas kanske blir för ömtåligt/tungt….

Bellie
2016-07-20 01:16
#24

Tror man kan köpa plexiglas på Biltema eller Jula eller något. Googla plexiglas så borde det ju komma fram var man kan köpa. Tänkte bygga en Bur av det för inte så länge sen men ångrade mig och köpte detolf istället. Men jag tror att plexiglas är bättre än vanligt glas, vanligt glas är ju så tungt och jag tror att det är dyrare än plexi. 🙂

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Accalia
2016-07-20 01:20
#25

Får se hur de går, kanske blir de bara galler av ren lathet men något sorts lock över av hönsnät som man böjer till? Kom på det nu när jag skriver, inte så dum idé faktist

Evovva
2016-07-20 08:24
#26

Leta efter ett stort akvarium på alla nätsajter du kan hitta och sätt ut samtidigt vad du söker. Gör ju inget om det är en spricka och inte håller tätt. Behöver inte kost många hundralappar. Verkar vara det bästa alternativet.

Alwyn
2016-07-20 08:33
#27

Fast om du har plats för två samlalådor har du ju plats för ett större skåp. Om du gör om en stor byrå kan du använda nedre hyllplan till förvaring. En hage med nättak kommer inte att funka om du har katt. Katten lär sätta sig på nättaket som försöka ta hamstern, varpå hamstern blir stressad och nätet går sönder. Födoberikning är att man sprider ut maten i buren så de får leta, samt gömmer och hänger upp mat/godis för att aktivera. Ska visa hur jag byggt Bur av möbel.

Annons:
Alwyn
2016-07-20 08:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Där är en liten bild av den. Skjutglaset fanns redan men man kan annars sätta dit själv. Köpt på loppis!

Accalia
2016-07-20 09:44
#29

#28 nej jag har inte det. Samla lådorna kan man montera loss och ta var för sig. Men att komma upp till rummet går inte med ett sånt skåp. Aa det med nätet kanske skulle hända Det med att hänga upp mat var en kul idé, det ska jag testa

Bellie
2016-07-20 12:04
#30

Har du plats för detolf?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Accalia
2016-07-20 14:47
#31

#30 jag får plats med den på mitt tum, men jag kan inte du ut den ur mitt rum. Så har jag mitt rum på övervåningen så när den ska städas och så, aå kommer jag inte kunna få ner den…

Namiko
2016-07-20 15:43
#32

#31 En Detolf får man städa på plats, den är inte nånting man kånkar omkring på för att rengöra så att du inte får ut den ur rummet när den väl är byggd spelar ingen roll.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Accalia
2016-07-20 15:49
#33

#32 jag vill också konka runt på buren för Att undvika att få så mycket strö på golvet, utan rengör den utomhus osv. Därför blir den opraktisk. Men kanske. Dock tror jag det är bättre att bara skaffa en hage att ha på rummet på natten, för får känslan av att ha större Bur inte kommer hjälpa. Det är det att han är i en Bur som får honom att känna sin instängd tror jag

Namiko
2016-07-20 16:05
#34

#33 Lite får man stå ut med som djurägare. Man kan ställa en påse i buren när man fyller den med strö och knyta åt innan man lyfter ut den för att minimera spill. Det sista lilla kan man få ur med dammsugare så kan man samtidigt ta bort om de hamnat strö på golvet trots allt. Fördelen med en större Bur är också att man inte behöver städa lika ofta, särskilt om man punktstädar med några dagars mellanrum. Då tömmer du buren varannan till var tredje vecka.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Accalia
2016-07-20 16:38
#35

#34 jo jag vet, men jag har heltäckningsmatta vilket gör allt hundra gånger värre, hatar den verkligen. Punktstädar gör jag redan nu med min Ikea bur

Bellie
2016-07-20 20:04
#36

#35 Jag har heltäckningsmatta och detolf och jag tycker att det går bra… Eftersom att det är glas så kommer inget spån ur heller och när jag storstädar buren så har jag bara påsen i buren medan jag städar så att inget kommer utanför. 😉

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Miikaeela
2016-07-20 21:59
#37

Olika burar passar olika personer :) jag gillade samla lådan när jag hade den för den var lätt att få ner och duscha ur ordentligt! (Bor själv på övervåningen här hemma och den var väldigt smidig och lätt!) Nu har jag en detolf och älskar den! Inte bara storleksmässigt utan den är även stilren och lätt att rengöra! Använder en skyffel och liten sopkvast för att sopa upp allt spån och slänga i en påse som jag placerar i detolfen. Om det blir lite Sand eller så kvar i bottnen så dammsuger jag upp det, sen sprayar jag hela bottnen med en blandning av ättika och vatten och torkar ur med en torr trasa innan jag torkar rent med en fuktig trasa. Så den är inte så svår att göra ren som man tror! Men kan säga att det inte var det lättaste att få upp den för trappan! Jätte tung och min pappa sa att den kommer inte ner för trappan igen utan då åker den ut genom fönstret ;) Så förstår TS! Annars är ju ett bra tips att bygga en egen! Kolla efter begagnade skåp/hyllor på second hand, blocket eller köp sälj och skänkes sidor! Du kan hitta väldigt billigt! Sen kan man skippa en sida och sätta en skiva plexiglas (väldigt lätt! Väger knappt någonting) den kan man fästa med akvariesilikon och lister.

Accalia
2016-07-20 23:25
#38

Jag vet dock inte om det är buren det är fel på. Han håller på såhär bara när jag tagit ut honom på golvet och sen satt tillbaka honom. Har jag honom bara i buren och inte har ute honom på kvällen beter han sig inte så. Så tror inte det är buren det är fel på genealogen. Bara att han tycker det va så roligt att va på golvet att han vill ut dit igen

Evovva
2016-07-21 17:00
#39

#38 Känns som du bara ser problemen. Vad är viktigast? Att hamstern mår bra och inte vill ta sig ur buren eller att du ska slippa extra problem med rengöring av buren.  Har man husdjur så får man räkna med att det inte alltid är så roligt med allt. Det viktigaste är ju trots att att djuren mår bra. Gillar egentligen inte att ha akvarium pga att de tar så stor plats i vardagsrummet. Men hellre att det är trångt för mig och mina hamstrar mår bra.

Alwyn
2016-07-21 20:25
#40

#39 kunde inte skrivit det bättre själv!

Accalia
2016-07-21 23:35
#41

#39 handlar dock inte om de haha. Hade jag tillslut insett att det ä buren det är fel på, alltså storleken så kommer jag skaffa en större, men just nu tror jag att det handlar om att han är i en Bur, och att han inte tycker om att han är instängd. Har skrivit det tidigare i denna tråd om du läser det också

Annons:
Evovva
2016-07-22 10:15
#42

#41 Min gamla hamster betedde sig på samma sätt förut sprang runt såg stressad ut gnagde för att ta sig ut. När jag köpte akvariet så slutade hon direkt. Så jag kan garantera att det är utrymmet i buren som inte är tillfredsställande. Och jag har sett precis vad du skrivit men så fort någon skrivit ett förslag om hur du kan göra har du bara kommit med negativa kommentarer om att han inte gillar att gräva när du får förslaget att grävberika buren, du kan inte ha utan lock då du har andra djur, det inte kommer att funka  då det tar för mycket plats, går inte att få in i rummet  eller att det blir för jobbigt att städa osv. Om du inte vill ha hjälp och göra en förändring till det bättre så varför skrev du inlägget till att börja med?

Accalia
2016-07-22 10:26
#43

#42 så jag ska skriva att det funkar när det inte gör det, bara för att skriva en "positiv" kommentar? Jag har andra djur, då kan jag inte ha utan lock. Han gillar inte att gräva, jag har försök, så varför ska jag då fortsätta försöka när jag bara slösar strö? Att den inte kommer in, hur ska jag hjälpa det? Vad ska jag göra åt det? Ibland passar inte alla förslag, då får man ju säga det, så det kommer nya som kanske passar bättre? Det funkar inte att ha utan lock, eller ta mer strö att gräva i, eller att få in och upp en stor glasbur upp på mitt rum, vad tycker du jag ska göra åt saken?? Det enda jag förstår att det är jobbigt att jag klagar på är att städa buren och att det kommer spån, men det skulle jag göra om det skulle bli den enda utvägen, men jag vill gärna höra efter fler förslag om det finns något man kan göra så han slutar som passar bättre. Just nu är jag inne på att skaffa någon slags hage till honom så han kan va ute mer på natten, det blir bra för både honom och mig

Alwyn
2016-07-22 10:31
#44

Kan du bygga in en slags hage under sängen? Så att sängen blir taket? Det är ju ganska stor yta där, och bör vara möjligt att bygga en ram med dubbelt nät så att inga kattklor kommer igenom.

Accalia
2016-07-22 10:42
#45

#44 de va smart! Det ska jag testa. Så får man göra som någon slags ingång som han kommer in genom

Alwyn
2016-07-22 10:48
#46

Exakt, du får bygga som en liten dörr/port. Ibland kan man hitta gamla burar som går att ta dörr-delar från och använda i sina byggen. Typ billigt på loppis eller gratis på återvinningscentraler.

Accalia
2016-07-23 01:04
#47

#46 jag har en Bur jag hade innan den jag har nu som är mindre, får se om jag kan få något utav den

Upp till toppen
Annons: