Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 555 ggr
CaptainBunchie
7/12/16, 6:37 PM

Hur håller man barnmat fräsch/användbar?

Köpte idag första barnmaten till min hamster som flyttade hem till mig i lördags kväll. Han är van att få Barnmat då och då av uppfödaren, medans jag aldrig gav min förra hamster det.

Hur mycket ska man ge?
Hur gör man med det som blir kvar? Man kan väl inte direkt hälla ut en hel barnmatsburk till bara en guldhamster? Finns det något sätt man kan bevara det och hålla det fräscht så man kan ge det fler gånger?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
BlackandBlue
7/12/16, 6:47 PM
#1

frys in det :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Cireea
7/12/16, 7:01 PM
#2

Jag brukar variera mängden utifrån hamstern, de som är äldre med sämre hull får mer medan de vuxna med bra hull får lite mindre. Ungar och hamstrar som växer får också en liten större klick. 

Du kan frysa in barnmaten, jag brukar frysa in i isformar. Då blir det bra mängd och lätt att plocka fram när det behövs. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Zadeira
7/12/16, 7:01 PM
#3

Frys in det i portioner så tar du bara fram det som behövs varje gång. Nu vet jag inte alls något om hamstrar utan snubblade in via "senaste inlägg", men ta tex en sån där "låda" man gör isbitar i, fyll på en lagom mängd i varje och tina sen en bit i taget.

CaptainBunchie
7/12/16, 7:25 PM
#4

Åh är det så enkelt? Man behöver inte stoppa isformen i något sedan då? Tack för alla svar. :)

Kan man ge typ som en hel iskub ur en normalstor form, eller en halv?
Hamstern är väl runt 8v. Kan väga honom ikväll. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Cireea
7/12/16, 7:39 PM
#5

#4 Nej, du kan bara frysa in dom som dom är! 
Jag vet inte hur stor en "normalstor" iskub är men det går säkert bra ^^


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

UlrikaD
7/13/16, 5:10 PM
#6

Hamstrar hör till dom djurslagen som inte brukar äta för mycket. Dom äter tills dom är mätta och sen lämnar dom resten.
Dom är inte som labradorer som äter tills dom är mätta, sen äter dom det som är kvar och till slut äter dom själva matskålen också för säkerhets skull;)
Det man bör ha koll på däremot är väl att inte ge så mycket att dom äter det som sin basmat. Det är ju ändå hamstermaten som är gjord för att den ska innehålla alla saker som en hamster behöver för att växa upp frisk och glad.
Får den inte allt den behöver näringsmässigt kan den få bristsjukdomar, dåligt immunförsvar osv.
Men just till äldre hamstrar som börjar tunnas ut ger jag  absolut extra i form av Barnmat.

Annons:
CaptainBunchie
7/13/16, 7:28 PM
#7

#5 Tack för superbra och utförligt svar. Hörde även med uppfödaren och hon sa att någon tesked blir bra (kommer nog köra runt det eller något mindre). Ger honom på kvällen och tar bort resterna på morgonen efter. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

annakarin_li
7/13/16, 9:58 PM
#8

Jag frysta ner Barnmat i iskuber som tidigare har skrivit. Jag frös även ner portioner med pannkaka, grönsaksmix etc. Fungerade jättebra. Bara att ta fram ett par timmar innan de ska ha det.

Majaa12
7/14/16, 6:45 PM
#9

Har alltid gett en hel kub och min hamster orkar äta upp allt, hon sparar inget i boet heller. Flyger man i kuber är det jättesmidigt att plocka fram en och Tina när den behövs :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Upp till toppen
Annons: