Annons:
Etiketthamster
Läst 2239 ggr
Peach&me
7/5/16, 8:38 PM

Uppfödare eller Djuraffär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska snart köpa min egen hamster!! Men den stora frågan är om jag ska köpa hamstern från en uppfödare eller djuraffär. Jag har kollat på många dokumentärer om hur djuraffärer tar hand om sina djur på ett fruktansvärt sätt, då vill jag såklart inte sponsra dom genom att köpa hamstern där i från. Men om jag ska köpa en hamster från en uppfödare måste jag såklart hitta en. Och det är väldigt svårt. Men de dokumentärer jag har kollat på var baserade på affärerna PETco och Petsmart. Vilka båda är i T.ex Kanada. Då vet jag ju inte om Sveriges djuraffärer är likadana mot sina djur. Jag skulle verkligen uppskatta om ni berättar era egna tankar kring detta ämne. Och Järna om ni vet några uppfödare som ni vet är bra, (och tänk på att jag bor i Västerås). TACK :)

Annons:
theomuffin
7/5/16, 8:52 PM
#1

Kokolandias hamsteruppfödning finns i Västerås, hehe. Jag tycker absolut att du ska köpa från uppfödare! Även om det kanske inte ser ut så i sverige så är det nog ingen solskenshistoria för djuren här i sverige heller. Av en seriös uppfödare får du svar på alla dina frågor, stamtavla och mer. Aa, lite kort och gott.

Kika gärna in min hamsterinstagram emmashammies och min facebooksida där jag sälger pärlarmband: Pärlarmband made for You. https://www.facebook.com/P%C3%A4rlarmband-made-for-You-1331653063516116/

kigon
7/5/16, 8:53 PM
#2

Uppfödare. Alla som föder upp (eller köper in för att sälja) & säljer djur, oavsett art, utan en tanke på hur de kommer ha det efteråt är inga man ska köpa av, djuraffärer främst men även dåliga uppfödare.

Du kan tänka så här, medans din hamster går till ett bra hem, så kanske dina pengar gjorde så att 3 andra hamstrar sponsrades till ett liv som inte slutar lika lyckligt. Tar aldrig slut när det finns köpare.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Jennah]
7/5/16, 9:10 PM
#3

En del djur är jättesvårt att hitta uppfödare till i närheten, särskilt om man bor avskilt. Det är ju inte alla, särskilt om man är barn (nu vet jag inte hur gammal du är), som har möjligheten att åka flera timmar för att hämta ett djur. Och då tycker jag gott att du kan köpa från en djuraffär som verkar trevlig, alternativt leta efter omplaceringar till exempel. Men om du säger vilka städer du kan ta dig till, eller kanske vilket län du bor i, så kanske vi på iFokus kan hjälpa till att se om det finns någon uppfödare i närheten :)

Cireea
7/5/16, 9:28 PM
#4

#3 Transport brukar ju gå att lösa från de allra flesta uppfödare. 🙂 Jag bor i Umeå och föder upp guldhamster men har hamstrar i Kiruna, Skåne, Göteborg, Köping, Stockholm osv. 🙂 

Så att välja djuraffär bara för att man inte har en uppfödare runt hörnet tycker jag är fel. De allra flesta uppfödare brukar hjälpa sina köpare så gott de kan med transport och liknande. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Jennah]
7/5/16, 9:46 PM
#5

#4 fast då kanske det brukar kosta också? :)

UlrikaD
7/5/16, 10:16 PM
#6

#5 Att få en hamster transporterad brukar kosta mellan 50-100 kr. Åker folk långt eller dom måste avvika från sin färdväg så betalar jag mer. Sen får man ju fundera på vad man tycker det är värt själv. Om jag personligen ville ha en hamster som jag inte kunde hämta själv, då skulle det ju vara värt nästan vad som helst för att få hjälp med att få hem den:) Men jag kan förstå grejen också att det är inte samma sak att titta på bilder och "beställa" en hamster från uppfödaren. Mot att träffa dom själv och kanske bli lite extra kär i en man får hålla i.

Annons:
Bellie
7/5/16, 11:35 PM
#7

Inte djuraffär.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Peach&me
7/6/16, 8:39 PM
#8

Ni har fåt mig att absolut vilja köpa från uppfödare. Tack då jätte mycket!! ;)

Evovva
7/15/16, 3:44 PM
#9

Dotterns första hamster köpte jag i zooaffär för ca 15 år sedan. Den var nästan omöjlig att få tam,.  Vi visste inget om den eller föräldrarna.  Den blev sjuk efter ca 7 månader och dog. Vet inte hur gammal hamstern var eller vad den dog av. 

Efter det har jag bara köpt från olika uppfödare eller fått överta hamstrar som räddats undan djursamlare, men de kom ursprungligen från uppfödare de oxå. 

Köper man från uppfödare vet man att man får en hand tam och mycket hanterad hamster. Man får oxå livslång support och i de flesta fall om något händer så man inte kan ha kvar hamstern så tar uppfödaren tillbaks hamstern eller hjälper till med omplacering.

Finns det ingen uppfödare i närheten så brukar transport alltid gå att ordna. Jag har köpt hamster både från Skövde och Motala och bor själv i närheten av Södertälje, har ingen bil och fått hjälp med transporterna av andra som själv hämtar sin hamster eller bara är transporthälp för man ändå är i närheten.

Så snälla köp hos uppfödare bättre för alla parter.

Lycka till.

MiniLinus15
7/20/16, 12:19 PM
#10

Jag funderade som du och köpte till slut från Be-Bopz uppfödning. Vi har fått en underbar liten tjej som klättrar upp i händerna på mig och barnen ( 9 och 11 år)😍 Hon är så gosig och lyssnar så när man håller i henne och pratar med henne😀 Först lockades man ju av att köpa i butik då barnen och även jag ville ha en hamster direkt men är så glad att vi väntade och köpte hos uppfödare😊😊😊

Evovva
7/21/16, 5:09 PM
#11

Min ena hamster är från Be-Bopz och den andra är från Curlys uppfödning. Båda är lugna Be-Bopz Viska är drygt ett år och har hela tiden varit lugn och gosig. Kommer fram och vill komma upp vilken tid på dygnet men än går förbi eller gör något i buren. Curlys Nellie är 3 månader på tisdag och var vild i början. Men efter några veckor när jag mest lät henne vara utom när jag fixade med buren. Hon är nu precis lika gosig som Viska men har lite mer fart i sig när hon är ute. Men ångrar inte för en sekund att jag köpte från dessa uppfödare. Kommer köpa från samma uppfödare igen. Har man väl hittat bra uppfödare håller man sig gärna till samma.

Upp till toppen
Annons: