Annons:
Etiketthamster
Läst 835 ggr
Peach&me
2016-07-05 18:16

Tips: hamster burstädning

1: Många tror att städa sin Bur EN GÅNG i veckan är bäst för hamstern. Men igentligen är det tvärt om. Genom att städa buren en gång i vecka utsätts hamster för onödig stress, och som många vet är stress väldigt farligt för hamstrar. Genom att tvätta/rengöra allting en gång i veckan tar man bort alla lukter som hamstern är van vid vilket stressar hamstern. I stället borde man städa buren varannan vecka för att ge hamstern en mer stressfri miljö. 2. När man städar sin hamsters Bur byter man ut alla gamla doffter som ens hamster är van vid till alldeles nya doffter. Genom att göra det mindre stressamt för hamstern borde man inte städa burens saker på samma dag som man städar buren, lämna lite Bur burspån så att det nya burspånet blockar upp doften.

Annons:
Peach&me
2016-07-05 18:18
#1

Jag hoppas att ni gillade mitt första inlägg ^^

Miikaeela
2016-07-05 21:33
#2

Självklart kan det vara så! Dock om man har en mindre Bur så är städning 1 gång i veckan ett måste. Om man precis införskaffat en ny Bur eller en hamster är det bra att inte städa för ofta i början, utan låta hamstern vänja sig vid den nya omgivningen. Sen är det skillnad från individ till individ, min guldhamster visar när hon vill att jag ska städa och byta inredning ;) hon älskar att utforska och blir uttråkad av att ha samma gamla vanliga inredning under en längre tid. Sen kan man ju också göra så att man bara byter bottenströet och inte tvättar av hus och sånt för att behålla "gamla" dofter :) men ja det är olika från hamster till hamster så för vissa behöver man inte städa alls lika ofta som du säger medan andra hamstrar kräver att man städar ofta ;)

[Jennah]
2016-07-05 21:48
#3

Punkt 2 är jättebra :)

Namiko
2016-07-06 09:14
#4

#2 Punktstädar man och tar bort det som är nerkissat med några dagars mellanrum så går det bra att vänta längre än en vecka även med mindre burar och upp till en månad med riktigt stora burar.

Vill ens hamster ha mycket förändring så går det alltid att byta ut inredningen och flytta om i buren utan att städa allt varje gång.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Miikaeela
2016-07-06 14:24
#5

Jo fast hygienmässigt bör man städa iaf varannan vecka. Det kan samlas kvalster, mögel (om mat ligger nergrävt som glöms bort) och diverse bakterier. Men man gör som man vill och det som känns bäst för ens djur :)

Moast
2016-07-11 00:28
#6

Jag har ett detolf vitrinskåp till min guldis. Man märker stor skillnad på en sån stor Bur. Byter Sand när den börjar se lite äcklig ut eller när det börjar lukta. Gör rent i alla hörn då han samlar mat där och händer även att han kissar där. Byter ut det rivna pappret och tömmer husen om det blir äckligt. Annars behöver man inte städa särkilt ofta och då menar jag byta ut allt underlag :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: