Annons:
Etiketthamster
Läst 557 ggr
Sibbesägare
6/26/16, 5:16 PM

Vad har ni i eran fröblanding?

Jag ska blanda en fröblanding till min dvärghamster men undrar lite vad jag kan ha för olika frön o nötter. Så jag vill gärna veta vad ni har i era hemgjorda fröblandingar/torrfoder?!

Annons:
Namiko
6/27/16, 11:28 AM
#1

Jag har precis gjort egen mat till min guldhamster för första gången, blandade eget till mina möss förut och det är väldigt likt. Jag kör på ungefär 3 delar säd; vete, havre, korn och råg. Hela korn är bättre än gryn då grynen tappar mycket av sin näring på några månader. 2 delar frön med låg fetthalt; oskalad hirs, oskalade sesamfrön, quinoa, fröblandning för småfåglar mm. 1 del nötter och feta fröer; solrosfrö, pumpafrö, mm. Större fröer och nötter kan du hacka så det inte blir så stora bitar på en gång och lite mer utblandat i maten. Du kan även lägga till 1 del proteinrik mat som torkade mjölmaskar, ärtplättar, mm.

Det recept jag baserat min mat på hittar du här, men allt jag kan ge färskt har jag plockat ut då jag hellre ger färskfoder varje dag istället för bara torkat. Jag blandar till ungefär en liter mat åt gången och varierar innehållet lite varje gång jag blandar nytt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: