Annons:
Etiketthamster
Läst 590 ggr
Ellrose
6/11/16, 4:14 PM

Funkar det?

Jag undrar om det är ok att lägga några av fröna från maten i jord och få upp lite groddar och ge till hamstrarna? Jag tänker ju att den kan ju äta fröna så då lär ju groddarna vara ok.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
Accalia
6/11/16, 8:09 PM
#1

Är ingen expert men ska inte det vara några speciella frön som liksom är befruktade och inte någon från en random paprika, tomat eller fröblandning?

Ellrose
6/11/16, 10:13 PM
#2

Jag tänkte att det finns ju en massa fröer i blandning man har. Jag tänkte om man groddar dom och ger till hamstrarna

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Accalia
6/11/16, 10:54 PM
#3

#2 jo men jag tror de måste vara befrukade eller något för att de ska funka, du kanske måste köpa vanliga frön från någon butik, men vet intebhelt säkert, någon annan vet kanske bättre :)

Ellrose
6/11/16, 10:57 PM
#4

ok. jag la för några dagar sen några frön i jord och nu börjar det komma upp skott.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Accalia
6/12/16, 12:01 AM
#5

#4 huh, kanske de va befruktade? Eller så gäller det bara någon grönsak/frukt. Dock minns jag när jag var liten att jag ville odla äpple eller något ovh stoppade ner ett frö i jorden, det kom en liten växt efter ett tag, men det blev inte mer än så. Min mamma som är typ blom-expert enligt mig sa att de hade med något att göra med att det måste vara speciella frön. Du får väl se helt enkelt, se bara till att du tex inte planterat ett solrosfrö så växer dett en solros som visar sig vara giftig liksom :)

Ellrose
6/12/16, 12:49 PM
#6

ok. jag tror jag också har lite koll på det här med Växter då jag har jobbat med det i ett antal år. jag har aldrig hört att vissa frön ska vara befruktade.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
Miikaeela
6/12/16, 1:24 PM
#7

Tror att det där med "befruktade frön" enbart gäller vissa typer av växter/träd. Om ni tänker er ett äppelträd så måste ju pistillen bli befruktad för att det ska bli ett äpple vilket innebär att äppelfröna redan är befruktade! Sen när det gäller ex. Vete så är det nog en annan sak! Där tror jag att det behövs befruktade frön.

Accalia
6/12/16, 7:34 PM
#8

Aha okej, är inte så insatt hehe

[Hedwig2005]
6/13/16, 9:24 AM
#9

Jag köpte kattgräs för typ 10 kr på en blomster affär och min hamster älskar det🙂

Upp till toppen
Annons: