Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes, köpes och erbjudes 28 - Nyfiken i en strut
18. HAMSTER ALLMÄNT

hamster resa hem, HJÄLP

2016-06-01 09:17 #0 av: lccn94

Hej. Jag har fått en hamster i present och jag är nu i los angeles, hur gör jag när jag ska flyga hem till sverige igen? kan man ta med smådjur bak i planet, med mig på planet eller med något annat transportmedel?

det är 1 byte, ena planet tar 2 timmar och det andra tar 10.  jag behöver svar sp fort som möjligt då jag åker hem snart!!!!!!!!!!!!!

Anmäl
2016-06-01 09:30 #1 av: Zadeira

Du får höra med flygbolaget, då det är upp till varje flygbolag.

Är det inte karantän osv för att ta hem djur till Sverige?

Anmäl
2016-06-01 10:21 #2 av: lccn94

okej, Jag trodde det bara gällde hundar/katter osv. Men tror inte det är en sån bra ide att utsätta ett litet djur för allt detta med mer eftertanke..

Anmäl
2016-06-01 16:49 #3 av: ElinvBorg

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/andrasallskapsdjur/andrasallskapsdjurinforsel/smagnagare.4.2b43ae8f11f64797377800080.html

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-06-02 04:54 #4 av: Amun-Ra

Hamstrar klara frygresor hur bra som hälst. Min Yo Yuzu kom med flygplan och han mådde inte dåligt av det.

Anmäl
2016-06-02 06:06 #5 av: lccn94

åh! vilken lättnad! hur länge flög din hamster, kan du berätta lite mer om processen så vore jag jätte tacksam. 

Anmäl
2016-06-02 09:17 #6 av: Evovva

Men du måste nog sätta dig själv i karantän skulle jag tro. Kolla på Svenska Hamsterföreningens hemsida så får du se. Då det har varit karantän i 8-9 mån pga papovan på importer. 

Anmäl
2016-06-02 10:15 #7 av: ElinvBorg

Karantänkravet upphävdes faktiskt igår, dock om hamstern är köpt i butik så gäller fortfarande karantän

http://www.hamsterforeningen.se/uppfödare/för-uppfödare/import-28674318

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-06-02 10:59 #8 av: Cireea

Dock är det anmälningsplikt för alla medlemmar och registrerade uppfödare inom Svenska Hamsterföreningen. Det vill säga att man måste anmäla de importer man tar in via formulären på hemsidan. Glad Har man inte anmält sin import kommer man inte få delta i utställningar exempelvis. 

Sedan är det just Europa som är mer säkert då det finns goda kontakter mellan de olika länderna, hur det ser ut i USA vet man inte så där kan man ju tänka ett extra varv och kanske sitta i karantän. Glad

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2016-06-02 14:38 #9 av: lccn94

okej tack så mycket för alla svar!! ni har varit oerhört hjälpsamma :) jag ska kontakta mitt flygbolag och om det visar sig vara något annat än den långa resan som negativt så utsätter jag ej mitt lilla djur för det alls..

Anmäl
2016-06-02 18:40 #10 av: UlrikaD

Många flygbolag tar inte gnagare över huvud taget. Det anses som en säkerhetsrisk. Hund och katt är väl det som är lättast att flyga med men då krävs det ju oftast att djuret sitter i bagageutrymmet och inte kabinen.
Men allt sånt kan skilja sig oerhört mellan dom olika flygbolagen.

Anmäl
2016-06-02 22:20 #11 av: Fluffyunicorn99

Jag har lite samma problem, men vilket är mest skonsamt skulle ni säga? sitta 6 timmar på ett tåg i transportbur eller 3 timmar i transportbur med en 50 min flygresa? För hamstern då, inte jag xD

Anmäl
2016-06-03 13:44 #12 av: lccn94

mitt problem är lite mer komplicerat... kontinentalt...

Anmäl
2016-06-07 00:03 #13 av: Amun-Ra

#5 Ca 2 timmar. De hade honom i en transportbur med tillåtna mått. Så hade han gurka och frön att äta. Vet dock inte om hon som transporterade fick vatten i en vatten flaska åt honom under resan, tror det i allafall. Men hon sa att Yoje sov lugnt och skönt hela resan fridfult, och vaknade inte förrän de var hemma. Lika så min hona som kom från samma uppfödare. Glad

Anmäl
2016-06-08 11:37 #14 av: wildalia

Hur har det gått ?
Det är tyvärr inte många flygbolag som tillåter gnagare i kabin.
Eftersom något flygbolag har haft insident med någon råtta som kom lös och de fick landa pga denna. De är rädda att dom kommer lösa och gnagar på kablar m.m,
Djuren får sitta i lastutrymmet, dock är det mkt dyrare än att ha dom i kabin, som handbagage.
Berätta gärna hur du gör !

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.