Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2975 ggr
Fluffyunicorn99
2016-05-29 23:24

hamster i boll

Det här med att ha sin hamster i en boll verkar vara ett kluvet ämne. Många säger att det är helt ok så länge man har en tillräckligt stor boll och inte har dem ute allt för länge, medans vissa menar på att det är helt uteslutet. Likaså är det med många olika saker inom djurvärlden när det kommer till hur man skall ta hand om sitt djur. 

Men när min hamster själv väljer att springa i bollen när hon är i sin rasthage fastän att luckan är öppen så tänker jag att det kankse inte är en så negativ sak som människor får det att värka som. Självklart så förstår jag att det kan vara stressande för en hamster att vara inlåst och inte komma ut men när man har hamsterbollen "öppen" så är det ju inte värre än att ha dem i en Bur

Vad tycker ni om detta?🤔 jag skulle gärna vilja ha lite olika åsikter om hur ni tänker om hamsterbollar och jag tål självklart att ni kanske inte håller med mig om detta. 🙂

Annons:
wildalia
2016-06-01 02:35
#1

Jag tycker bollen är en väldigt bra sak för en guldhamster att motionera i och undersöka platser. Bägge mina guldhamstrar hoppar i frivilligt och jag får TA UT dom, de går inte ur själva utan vill fortfarande vara kvar och springa runt. Mina springer runt hela lägenheten. De brukar även springa efter mig. Ingen av dom upplevs som stressade utan dom tyckerverkligen om att kunna springa runt i denna. Bollen går inte att jämföras med ett Hjul. Man ser tydligt att hamstrarna vet vilka rum de skall gå in i och hur dom kommer tillbaka. Jag är själv överraskad hur duktiga dom är i bollen. De stannar odta upp och ställer sig bollen och kikar, luktar xh springer eller går vidare. De lär sig att inte springa på saker. Mina hamstrarväntar varje kväll för att kommat ut i bollen. Så ja det fungerar ypperligt med en boll.

[eliinmeyer]
2016-06-01 09:36
#2

Någon som vet vart man kan hitta en hamsterboll som är 30 cm i diameter?

wildalia
2016-06-01 16:22
#3

Du kan inte ha en stor hamsterboll. Då kan inte hamstern springa där i. Den bör ligga på 17-20 cm. 30 tror jag inte finns. För att dom skall få igång bollen måste den vara mindre än ett Hjul. De finns att beställa på nätet eller i djuraffärer.

[eliinmeyer]
2016-06-01 16:24
#4

#3 de borde väl kunna få igång ett så stor Hjul ändå? Mer pga fysikens lagar…?

wildalia
2016-06-02 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Spring själv i en boll som är alldeles för stor så får du se hur jobbgt det är. Köpte ny boll i dag. Det är 17 cm. Fungerar utmärkt och hamstern är super glad. Lätt att rulla och i väghon springer 😄

[eliinmeyer]
2016-06-02 21:49
#6

#5 de böjer inte på ryggen då?

Annons:
Lingtardo
2016-06-02 22:12
#7

Det finns stora bollar som Savic tillverkar tex 32 cm http://www.savic.be/runner-giant har dock inte hittat den i Sverige. Men jag har deras i 25 cm som finns o köpa på olika ställen http://djurmaxi.se/smadjur-leksaker-joggingboll-runner-ratta-p-5032.html

Fluffyunicorn99
2016-06-02 22:16
#8

Jo det gör det till en viss del men med tanke på att man har dem ute en såpass kort tid och man har restriktioner för det tror jag inte att det skall vara någon större fara. Det är värre med ett för litet Hjul som de har tillgång till hela tiden då detta blir en konstant påfrestning på ryggraden. Men jag är ingen veterinär så jag ska inte säga något säkert men vi har läst om detta lite grann i min djursjukvårdskurs.

Evovva
2016-06-02 23:21
#9

17 cm är i minsta laget. Tänk på att hjulen bör vara minst 20 cm. 

25 cm är tydligen det bästa inte för stort och inte för liten.

wildalia
2016-06-03 21:14
#10

# 5 Nej de böjer inte ryggen. I alla bollar oavsett strl måste de höja huvudet och framtassarna för att få fart på bollen. Som jag har skrivit tidigare springer dom inte likadant i en boll som i ett Hjul. De springer inte hela tiden och de stannar och kollar runt. Mina har redan lärt sig vägen mellan sovrum och köket. Rätt kul att se dom springa tillbaka till sovrummet i från köket när dom är ute i boll. Och då är det ingen rak väg 😄

[eliinmeyer]
2016-06-03 23:22
#11

#10 okej👍 Någon som vet ett genomskinligt Hjul? Jag tänker om det är lättare att se genom än ett färgat?

Elmaa
2019-06-22 21:04
#12

Vill putta upp denna tråd för jag undrar,är det verkligen sant att en för stor boll blir svårt att springa i???

Hamstrar allmänt
2019-06-22 22:04
#13

Mina hamstrar tycker hamsterbollen är jätte rolig. Då kan de springa runt utan att försvinna lika enkelt. Man får dock inte ha dem nära trappor så att de kan rulla ner för trappan

Annons:
[Zingo.s]
2019-06-24 07:49
#14

Jag vill inte ha hamstrarna i boll när dem kan springa fritt på golvet istället. När hamstrarna krockar in i väggar blir det en duns och stress och dem ser ennu sämre i en boll. När jag var 8 år hade jag och min kompis min hamster i en boll och tog med ut till skolgården (inte på skoltid) och min kompis tappade bollen i marken så den sprack och hamstern kom fri. Självklart ska man inte ha en hamster i boll utomhus, men vi förstod inte bättre.

[Zingo.s]
2019-06-24 07:51
#15

Ni som säger att det är samma sak för en hamster att springa i ett Hjul som boll, dem kan inte krocka in i väggar med hjulet. Dem vill komma ut från buren för att springa av sig, inte springa i en boll, då kan dem lika gärna vara i buren och springa i hjulet.

[E.Ama]
2019-06-24 14:30
#16

Det är olika från hamster till hamster, denna frågan har delat in 2 grupper av en anledning. Vissa funkar det för, vissa inte.

hamster.ägare
2019-06-25 17:31
#17

hamster bollar ska man INTE ha. Tårna kan fastna i lufthålen och gå av. De blir lätt stressade eftersom de varken kan lukta, höra bra eller känna vilket är de sinnena de förlitar sig på. (De e i princip blinda)

[E.Ama]
2019-06-25 18:33
#18

#17 Jag vet att det finns hamstrar vill in i bollen även om den är fri på golvet, som vet vart dom är påväg när dom är i bollen. Sen gäller det att ha en säker boll också, inte villken som.

Elmaa
2019-06-25 22:49
#19

#17 kan det verkligen hända att deras tassar hamnar i lufthålen ):?

Elmaa
2019-06-25 22:49
#20

#17 kan det verkligen hända att deras tassar hamnar i lufthålen ):?

Annons:
Granja Del Toro
2019-06-26 00:30
#21

#19 NEJ Inte om bollen ar av god design. Bara på Hjul som är av nät och galler…

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Kex!
2019-06-27 14:50
#22

#12 Nej, det är inte sant. Använder min boll väldigt sällan men den är över 30 cm i diameter men inga av mina hamstrar har svårt att springa i den.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Elmaa
2019-06-27 16:04
#23

#22 vad har du för boll?

Upp till toppen
Annons: