Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes, köpes och erbjudes 28 - Nyfiken i en strut
00. GULDHAMSTER ALLMÄNT

hamster i boll

2016-05-29 23:24 #0 av: Fluffyunicorn99

Det här med att ha sin hamster i en boll verkar vara ett kluvet ämne. Många säger att det är helt ok så länge man har en tillräckligt stor boll och inte har dem ute allt för länge, medans vissa menar på att det är helt uteslutet. Likaså är det med många olika saker inom djurvärlden när det kommer till hur man skall ta hand om sitt djur. 

Men när min hamster själv väljer att springa i bollen när hon är i sin rasthage fastän att luckan är öppen så tänker jag att det kankse inte är en så negativ sak som människor får det att värka som. Självklart så förstår jag att det kan vara stressande för en hamster att vara inlåst och inte komma ut men när man har hamsterbollen "öppen" så är det ju inte värre än att ha dem i en bur. 

Vad tycker ni om detta?Funderar jag skulle gärna vilja ha lite olika åsikter om hur ni tänker om hamsterbollar och jag tål självklart att ni kanske inte håller med mig om detta. Glad

Anmäl
2016-06-01 02:35 #1 av: wildalia

Jag tycker bollen är en väldigt bra sak för en guldhamster att motionera i och undersöka platser. Bägge mina guldhamstrar hoppar i frivilligt och jag får TA UT dom, de går inte ur själva utan vill fortfarande vara kvar och springa runt. Mina springer runt hela lägenheten. De brukar även springa efter mig. Ingen av dom upplevs som stressade utan dom tyckerverkligen om att kunna springa runt i denna. Bollen går inte att jämföras med ett hjul. Man ser tydligt att hamstrarna vet vilka rum de skall gå in i och hur dom kommer tillbaka. Jag är själv överraskad hur duktiga dom är i bollen. De stannar odta upp och ställer sig bollen och kikar, luktar xh springer eller går vidare. De lär sig att inte springa på saker. Mina hamstrarväntar varje kväll för att kommat ut i bollen. Så ja det fungerar ypperligt med en boll.

Anmäl
2016-06-01 09:36 #2 av: [eliinmeyer]

Någon som vet vart man kan hitta en hamsterboll som är 30 cm i diameter?

Anmäl
2016-06-01 16:22 #3 av: wildalia

Du kan inte ha en stor hamsterboll. Då kan inte hamstern springa där i. Den bör ligga på 17-20 cm. 30 tror jag inte finns.
För att dom skall få igång bollen måste den vara mindre än ett hjul.
De finns att beställa på nätet eller i djuraffärer.

Anmäl
2016-06-01 16:24 #4 av: [eliinmeyer]

#3 de borde väl kunna få igång ett så stor hjul ändå? Mer pga fysikens lagar...?

Anmäl
2016-06-02 21:18 #5 av: wildalia

Spring själv i en boll som är alldeles för stor så får du se hur jobbgt det är.
Köpte ny boll i dag. Det är 17 cm. Fungerar utmärkt och hamstern är super glad. Lätt att rulla och i väghon springer 😄

Anmäl
2016-06-02 21:49 #6 av: [eliinmeyer]

#5 de böjer inte på ryggen då?

Anmäl
2016-06-02 22:12 #7 av: Lingtardo

Det finns stora bollar som Savic tillverkar tex 32 cm http://www.savic.be/runner-giant har dock inte hittat den i Sverige. Men jag har deras i 25 cm som finns o köpa på olika ställen http://djurmaxi.se/smadjur-leksaker-joggingboll-runner-ratta-p-5032.html

Anmäl
2016-06-02 22:16 #8 av: Fluffyunicorn99

Jo det gör det till en viss del men med tanke på att man har dem ute en såpass kort tid och man har restriktioner för det tror jag inte att det skall vara någon större fara. Det är värre med ett för litet hjul som de har tillgång till hela tiden då detta blir en konstant påfrestning på ryggraden. Men jag är ingen veterinär så jag ska inte säga något säkert men vi har läst om detta lite grann i min djursjukvårdskurs. 

Anmäl
2016-06-02 23:21 #9 av: Evovva

17 cm är i minsta laget. Tänk på att hjulen bör vara minst 20 cm. 

25 cm är tydligen det bästa inte för stort och inte för liten.

Anmäl
2016-06-03 21:14 #10 av: wildalia

# 5 Nej de böjer inte ryggen. I alla bollar oavsett strl måste de höja huvudet och framtassarna för att få fart på bollen. Som jag har skrivit tidigare springer dom inte likadant i en boll som i ett hjul. De springer inte hela tiden och de stannar och kollar runt. Mina har redan lärt sig vägen mellan sovrum och köket. Rätt kul att se dom springa tillbaka till sovrummet i från köket när dom är ute i boll. Och då är det ingen rak väg 😄

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.