Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1669 ggr
Emiis
5/27/16, 9:37 PM

Hjälp med ungar!

Hej!

Hade enligt butik köpt fyra hamster honor. Var av jag delat av två så de sitter helt ensamma och två har fått gå ihop då de funkat bra ihop. Nu vet jag varför…. har fått 4 små marmor färgade bebisar!!

Nu till min fråga. Eftersom jag inte haft någon koll alls på att hon vart dräktig. Hur gamla kan ungarna vara? De är ute  , äter själva vad jag kan se och har en jädra fart. Min chansning skulle vara på att de är ca 3 veckor. Vad tror ni? 

När kan de lämna mamman? Jag har inga planer på att ha dem kvar.

Tacksam för svar!

// Emi

Annons:
[lillelull]
5/27/16, 10:09 PM
#1

Förstod inte inlägget här eller märkte du inte när din hamster födde bebisar? 
då borde du väl veta exakt hur gamla det är? …🤔

Emiis
5/27/16, 10:21 PM
#2

Nej märkte tyvärr inte det då jag vart upptagen med en flytt. Har inte röjt runt en massa i deras Bur utan bara bytt Sand , mat och vatten de senaste 4 veckorna. Där av missen.

[lillelull]
5/28/16, 2:58 AM
#3

Jag tycker fortfarande det är konstigt att man inte tar upp eller tittar på sin hamster under 4 veckor oavsett flytt.
  🤔Jag får inte in det i mitt huvud alltså.
Man behöver inte "röja runt" i buren för att titta på sin hamster… 

Jag kan inte tycka att det är okej faktiskt, jag har min hamster uppe varje dag även om jag kanske inte just har tid att ha honom ute långa stunder vareviga dag så har jag alltid honom uppe  minst en gång om dagen, tar upp honom, kammar honom , gosar  med honom, låter honom springa en stund på golvet om han vill det och tittar så han mår bra och bara allmän tillsyn.. 

Sen skriver du att du inte har några planer på att ha de kvar, vad ska du göra av de om du inte får sålt/skänka bort de, eller vad du nu tänkte göra?
Har du burar övers till att separera syskonen när de är stora nog?

Cordata
5/28/16, 1:48 PM
#4

#3 snälla, att hoppa på någon så gör väl knappast saker bättre för varken hamstrarna eller ägaren. #0 Guldhamstrar ser och springer runt vid 3 veckor, dvärghamstrar vet jag inte.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Ellrose
5/28/16, 5:03 PM
#5

Du vet inte vad det är för sorts hamster guld eller dvärg?

Ok gud vad roligt att du har fått små som kanske inte var så planerade men det ka hända saker ibland.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

[eliinmeyer]
5/28/16, 5:20 PM
#6

Har jag fattat det rätt att det var 1 hamster mamma och 3 barn? #3 det kan hända att man gör något så man inte har tid att sitta flera timmar varje dag och hålla på med sina hamstra, ja man ska inte skaffa djur om man inte har tid med dem och bla bla bla, men nu sa hon ju att hon vart upptagen med flytt och det tar ju upp mycket av sin tid

Annons:
Emiis
5/28/16, 8:08 PM
#7

#3 Jag jobbar natt/Kväll. Var av att mina är mer nattaktiva. Jag kommer där av inte väcka dem i onödan på dagen. Sen som jag skrev har jag inte haft tid pga flytt. Tar annars väldigt bra hand om mina hamstrar. Sen om du tycker det är okej eller inte bryr jag mig inte om. Finns inte tiden så kan jag faktiskt inte trolla. Respektera det.

#4 Ja då är de garanterat 3 veckor som jag trodde. 

#5Det är sibiriska dvärghamstrar och absolut jätte roligt men inte alls planerat efter som de skulle vara honor^^

Jag ska sälja dem eller skänka bort dem. Men inget annat. De ska komma till bra hem. Värsta fall kolla med djurbutik om det finns möjlighet att lämna in dem där.

#6 Det är en hamster mamma och 4 barn :)

[lillelull]
5/28/16, 8:26 PM
#8

well "blablalba" 

Jag står fast vid min åsikt.

Emiis
5/28/16, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är bild på de små ( mamman längst ner) Vilken vecka tror ni att de är i? Kan man dela dem från mamman eller är det för tidigt?

Emiis
5/28/16, 8:57 PM
#10

#8 kul för dig. Du behöver inte skriva här mer :) Tack och hej. Återkom om du tänker bete dig moget och ge bra svar. Är inte här för att bli dömd. Vet redan att läget inte är det bästa. Men ber om hjälp för att ge ungarna det bästa. Så kan du se till djurens bästa istället för att sitta tuff bakom en skärm och klanka ner på folk som älskar sina djur?

Miikaeela
5/28/16, 9:33 PM
#11

Vilka sötnosar!! 😍 Jag skulle tippa på att de är runt 2,5-3 veckor gamla. Jag har tyvärr inte riktigt koll på när du kan flytta dem från mamman, men det du bör tänka på är att försöka separera honorna och hanarna från varann snart då de blir könsmogna vid ca 4 veckors ålder. Bara så att du inte får ännu fler ungar som dessutom blir inavlade. Om du inte har fler hamsterburar går det bra med samla lådor från Ikea :D

[eliinmeyer]
5/28/16, 9:38 PM
#12

#8 va menar du med ("blablabla")? Kanske ska du sluta döma så fort och ta reda på hur situationen ser ut istället, tråkigt med folk som ska skriva negativa saker utan att hjälpa till alls. Har en fråga också TS, köpte du dem från djuraffär och ska sälja dem igen eller fick du dem av någon? Eller varför skaffa du dem om du ska sälja dem igen? Av ren nyfikenhet haha :)

Emiis
5/28/16, 9:38 PM
#13

Ja det var de jag också trodde :)

Men ja då ska jag nog redan nu börja dela på dem. Då jag inte är säker på åldern och inte vill ha fler^^ Men har sätt att de dricker och äter själva så borde ju inte vara nå problem.

Yes har köpt lådor så nu ska jag dela upp dem!

Tusen tack för tipsen :)

Annons:
Emiis
5/28/16, 9:44 PM
#14

#12 Köpte dem från djuraffär och enligt dem fick jag fyra honor. Två av honorna sitter redan i varsin Bur då de bråka. Medan de andra två verkade fungera ihop. Anledningen till det var ju att den ena inte alls var en hona… Så därför sitter jag nu med fyra hamstrar plus dessa fyra ungar. Kan inte behålla alla. Men ska ringa djurbutiken för att se om de kan ta emot dessa då infon jag fått av dem inte stämmer. Har nämligen ned skrivet på papper att jag skulle fått 4 honor plus kvitto kvar. Så värt en chans att kolla med dem i alla fall. Eftersom det inte alls blev som jag tänkt. 

Så första hand bara ungarna som ska omplaceras. Men vet inte om jag ska ha alla 4 vuxna djur kvar heller. Kanske blir till att omplacera en eller två av dem också.

[eliinmeyer]
5/28/16, 9:45 PM
#15

#14 jaha jag fatta det som att du ska sälja alla hamstrar, men bara några alltså?

Emiis
5/28/16, 11:30 PM
#16

Ja precis , vart ju för många nu när det vart ungar. Skulle ju bara ha de "honor" jag köpt. Hade inte räknat med att en av dem skulle vara hane och att det skulle generar 4 ungar^^

91Marran
5/28/16, 11:38 PM
#17

Fast jag håller med lillelull. Jag må låta elak, men att ta upp sin hamster varje dag och titta igenom hälsan tar max en minut. Fyra hamstrar = fyra minuter. Har du inte de fyra minuterna varje dag, så kan du inte ens ta dem till veterinären om de blir sjuka. Dels för att du inte märker om de skulle bli sjuka kanske rent av dö och för att tiden inte finns. Illa tycker jag! Lite info! :-) Vänta tills du vet att de är fyra veckor med separation. Separera dem innan fem veckor och tidigast vid 3,5 veckor (om de är stora). Ta gärna hjälp med att könsbestämma, så slipper du bli orolig att det blir fel. Jämför alltid med en som du är säker på. Jag hoppas att du hittar hem som du tycker känns bra för dem.

Mvh
Mig

91Marran
5/28/16, 11:39 PM
#18

Ge lite extra Färskmat också. :-)

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
5/29/16, 12:23 AM
#19

#17 lite stor jämförelse med att kolla igenom sin hamster och låta den dö för att man inte har tid eller?

Miikaeela
5/29/16, 1:06 AM
#20

Tycker den här tråden börjar spåra ur lite. TS ville rådfråga och tycker det är jätte bra att skriva här då det faktiskt finns mycket hjälp att få i det här forumet. Och sen är det inte lätt om man kanske aldrig haft hamstrar förut att veta vad som gäller etc. Och att köpa från djuraffär vet vi alla inte är det bästa men det innebär också att TS inte har någon uppfödare att rådfråga då problem uppstår och vänder sig därför hit. Och jovisst ska man förstå vad som gäller när man tar på sig ansvaret och skaffar husdjur men det är också någonting man lär sig på vägen. Alla måste vi ju börja någonstans och att sitta och hacka på någon via nätet tycker inte jag är okej. :) så nu slutar vi med alla negativa kommentarer och försöker se det positiva och hjälpa TS så gott vi kan!

Annons:
[lillelull]
5/29/16, 1:17 AM
#21

Det var du som skrev bla bla bla så jag citerade bara dig #12   
Så jag skulle lika bra kunna ställa tillbaka frågan, vad menade du med bla bla bla? 

Det finns ju faktiskt djurskyddslagar av en anledning och djur ska få ordentlig tillsyn minst en gång dagligen oavsett flytt/jobb. 
Tror dessutom inte att det bara är jag som tycker såhär och jag får skriva hur mycket jag vill här, det är ett öppet forum  #10 😉  

Tycker inte alls den jämförelsen var stor, de är ju känsliga små varelser och det kan gå väldigt fort från de att den blir sjuk tills den faktiskt dör och därför måste man som djurägare vara väldigt uppmärksam på tidiga sjukdoms symptom  och snabb med att ta den till veterinär. 
Har man då inte kollat på den på 4 veckor ja då är risken faktiskt väldigt stor att den inte får den vård den behöver.   #19

Manda02
5/29/16, 1:29 AM
#22

Nej nu får ni sluta! Vi ska hjälpa Emiis inte klanka ner på hur hon tar hand om sina hamstrar! Så ge hjälpsamma kommentarer ist för att försöka sätta dit någon för hur dem tar hand om sina hamstrar! Gjort är gjort och man behöver inte höra hur man ska ska ta hand om sin hamster enligt någons åsikt ett antal gånger utan det räcker med en gång. Så sluta nu och var hjälpsamma ist! Tack.

Miikaeela
5/29/16, 1:36 AM
#23

Admin får sköta detta och ta bort otrevliga kommentarer etc. :) Jag tror också att efter den här upplevelsen kommer TS inte göra om samma misstag. Finns ett ordspråk som heter "man lär sig av sina misstag" och att misslyckas och göra fel gör en bara till människa. Dessutom är det ju inte särskilt roligt att skriva i ett forum där man bara blir nertryckt av någon annan.

Emiis
5/29/16, 9:02 AM
#24

Ang tillsynen. Jag har sätt mina hamstrar jag har sätt att de mått bra och de har kommit ut när jag fyllt på maten under dessa två veckor. Men nej jag har inte sätt att hon vart dräktig. Vilket ( om man läser på inte alltid syns så tydligt). Dock har jag inte lyft upp dem. Sen eftersom hon fått ungar har de legat i bona. Dem rör jag inte till om jag inte måste. Så där av har jag inte sätt ungarna. Mina hamstrar är renlighet av sig och har gått på toanatten som jag tömt när den har vart full. Jag har alltså inte lämnat mina djur vind för våg. Men inte haft samma möjlighet att hålla på med dem. Dessutom veterinären gör inget med små hamstrar utan skulle de bli sjuka är det huskurer som gäller. Veterinären avlivar i princip bara små gnagare. Dock är Animalen bättre på smådjur än andra veterinärer som jag har nära mig. Jag är inte hopplös som alla vill få det att verka. Jag är bara inte insatt i avel. Eftersom jag inte skulle ha några ungar alls! Så min lösning igår var att jag lyckats skaka fram en till Bur var av jag satte pappan och hane ungarna i så mamman och tjejerna fick en egen Bur. Så idag ska jag ringa djurbutiken och prata med dem. Eftersom detta är lite deras fel. Hoppas jag att de kanske kan ta emot ungarna om någon vecka eller så får de med även föräldrarna. Annars får de bli en annan lösning. Men en sak i taget. Bebisarna ska få ärtor idag :D Tusen tack alla snälla själar som hjälper mig i min röra <3

Manda02
5/29/16, 9:32 AM
#25

Eftersom det är djuraffärens fel så är dem typ skyldiga till att ta emot ungarna om inte du vill ha dem. Du fick ju ett kvitto där det stod 4 honor så visa upp det och be dem ta emot ungarna för det är ju nästan deras skyldighet. 🙂

Emiis
5/29/16, 10:59 AM
#26

Exakt det jag också tycker! Ska ringa dem strax när de öppnat. Så nu håller vi tummarna och tår! :D

[eliinmeyer]
5/29/16, 11:44 AM
#27

Skriv gärna hur de går :)

Annons:
Emiis
5/29/16, 3:41 PM
#28

Allt har gått super! Djurbutiken var jätte trevlig och tog emot ungarna med öppna famnar. Fick även lämna hanen och ungarnas mamma hos dem. Då jag inte ville skilja ungarna från mamman riktig ännu. Så allt löste sig till det bästa! :D Tusen tack alla för hjälpen.

Manda02
5/29/16, 3:48 PM
#29

Bra att det löste sig! :)

UlrikaD
5/29/16, 4:58 PM
#30

Det är klart att djurbutiken blev glad. Nu kan dom sälja hamstrarna en gång till plus ungarna och tjäna pengar på dom. Pga deras misstag. Nu riktar sig inte detta till just TS utan till alla som köper djur. Kolla alltid kön på djuren ni köper! Även om ni köper från en "seriös" uppfödare. Alla kan göra misstag. Tyvärr gör väl djuraffärer det oftare än någon annan. I vilken stad bor du?

Lilljeppe
5/30/16, 10:12 AM
#31

Ni klagar på att lillelull är hård. Då ska ni läsa reaktionerna på fb svenska Hamsterföreningen med gerbilsektion. Alltså lillelull säger som det är fast väldigt snällt. Personligen tycker jag det är fördjävligt att någon går o köper hamstrar o sen inte har tid med dem pga flytt. Hamstrarna ska ut varje dag! Har man inte tid så skaffar man de inte. Jag klassar det här som djurplågeri i högsta grad. Visst hon misshandlar dem inte fysiskt men faktiskt psykiskt vilket är lika olagligt. Vill ni bli behandlade så här som människor? Inte ens de som sitter inne i fängelse i Sverige har det så hör dåligt. LÄMNA BORT DINA DJUR DIREKT. Djuraffär är inte ett ställe att varken köpa el säljs el ge djur till. Bebisar smiter lite då o då från mamman så nog ser man dom om man bars tittat till dem lite o då pratar jag inte ens om att ta Ut dem. Fördjävligt att djirsffärer säljer djur till vem som helst. O skäms på er alla som klagar på de som talar om vad som faktiskt är rätt o fel i denna hantering av djuren. Skaffa en nallebjörn o sätt på sängen som man kan gosa med när som helst men inte ett levande djur! Jag tyckte det här var direkt otäckt att hörs om en dån hantering!

Miikaeela
5/30/16, 10:44 AM
#32

Det är väldigt lätt att säga spydiga saker över nätet! Och jag tycker att det borde bli skärpning på detta!! Bara för att det är ännu värre i någob fb grupp behöver vi inte göra detsamma här! Utan varför inte hjälpa de som behöver hjälp så de kan förbättra det som är dåligt? Nu har allting löst sig med ungarna så nu kan den här tråden låsas tycker jag!! Kontaktar admin!! #31 absolut är det inte okej att inte ta hand om sina djur MEN TS säger klart och tydligt att de fått ny mat, Sand och vatten varje dag. och troligtvis har du aldrig flyttat så du inte inser hur mycket en flytt faktiskt kräver av ens tid! Detta betyder ju inte att TS aldrig sköter sina hamstrar utan att detta bara var en tillfällighet och samma misstag kommer troligtvis aldrig göras om då man är mänsklig om man gör misstag. INGEN ÄR PERFEKT!! Du har troligtvis också gjort misstag med dina djur som du sen inser inte varit så smart. Sen är djuraffärer förjävliga, det håller jag med om! Jag vet precis hur deras verksamhet fungerar då jag själv jobbat och haft släkt som jobbat inom den branschen! Men det är inte lätt att veta om man inte sett det med egna ögon! Man tror att det är en oskyldig verksamhet som värnar om djurens bästa. Men detta kan man såklart inte veta om man aldrig sett den dåliga sidan!! Alla måste få en chans att bättra sig och om det upprepas, då är det ju såklart en annan sak! ~ Ord från en blivande djurskyddsinspektör!

[eliinmeyer]
5/30/16, 1:34 PM
#33

#31 lugna ner dig, djurplågeri? Så att inte ta ut sina hamstrar är djurplågeri i högsta grad? Förlåt men hur tänker du då? Är det lika med typ misshandel av djur? Du har väl aldrig upplevt eller sett djurplågeri

Lilljeppe
5/30/16, 1:45 PM
#34

1 jag har arbetat på miljökontoret o sett värre, visst. Men det ändrar inte faktum att hamstrar ska få komma ut varje dag inte sitta i Bur. Vilket en blivande djurinspektör borde beta. 2 jag har flyttat från Spanien med djur o har inte försummat dem en sekund oavsett att jag flyttat både i Sverige o i Spanien och mellan länderna. 3 om man ska flytta så skaffar man inte djur precis innan om man vet att man inte kommer kunna ta hand om djuret. Jag hade mina djur redan bör vi blev tvungna att flytta. Men varken hundar eller hamstrar blev lidande utöver en jobbig flygresa som jag inte kunde undvika. Misstag kan alla göra, men att skita i att kolla till sina djur i bara kasta in mat o dryck är inte ett misstag. Ett misstag är att folk tycker det är ok hela grejen som har hänt. Man blir rädd hur en del tänker o tycker saker är ok. SKRÄMMANDE

Annons:
Miikaeela
5/30/16, 2:53 PM
#35

Admin är kontaktad så väntar bara på svar! :)

Cireea
5/30/16, 3:08 PM
#36

Det räcker med diskussionen i denna tråd, jag låser och kontaktar TS. 
Ni som skrivit i tråden kan gärna läsa sajtens Skrivregler och fundera ett varv om allt ni skrivit följer reglerna. Ingen nämn..ingen glömd. 🙂

//Admin


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: