Annons:
Etikettcampbells
Läst 2914 ggr
Dvärgvädur
5/26/16, 7:10 AM

Hamster på rymmen - akut!

Jag köpte nyligen två campbellshonor och har haft dem i ungefär två veckor. En av dem har varit lite skyggare än den andra och inte varit lika pigg på att komma fram. 

Igår morse kom hon inte fram alls och där började jag bli orolig. Hon var inte i något av husen så jag ville tro att hon grävt ner sig i spånet.

Idag syntes hon dock inte heller till. Då tömde jag hela buren och vände upp och ner på den. Gick noga igenom hela spånet och hittade ingen hamster. Den andra honan hittade jag självklart med en gång och satte henne i en temporär Bur

Alltså är hon helt försvunnen. Spårlöst försvunnen. De bor i ett akvarium och har inte stor chans att hoppa ur, har ingen särskilt hög höjd. Inget hål någonstans där hon kan ha gnagt sig ur.

Borta är hon i alla fall och jag har lagt ut mathögar för att se om något försvinner.

Hur tycker ni att jag ska göra? 😕

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Tokryck
5/26/16, 7:16 AM
#1

Jag är inte med här men min syster hade flera hamstrar som rymde titt som tätt. Hon hittade hennes i en blomkruka, den hade gjort sig ett bo.

Katniss
5/26/16, 7:16 AM
#2

Det första jag tänker är att alltid ha dörren stängd utfall att hon är kvar i rummet. Och att aldrig hålla ytterdörren öppen utan uppsikt om hon kan ha smitit ut i resten av huset/lägenheten

R.I.P. Anton 💔

Dvärgvädur
5/26/16, 7:24 AM
#3

#2 Mitt rum (där buren är) är hamstersäkrat. Jag stängde dörren när jag upptäckte att hon var borta men då hade det ju redan gått ett dygn :/ Detta är ett mysterium. Känns som om hon inte skulle klara fallet från den höjden.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Katniss
5/26/16, 7:50 AM
#4

#3 hur högt upp är den? Nu är jag inte särkilt hamsterkunnig men såg en dokumentär om djur på SVT för ett tag sedan. Där var det en hamster som klättrade ut ur buren (som hade stängd gallerlucka), hoppade ner från bordet och därefter gick till toan och hamstrade toapapper. Utan att ägaren märkte något Hon är så ny så hon kanske bara gått vilse?

R.I.P. Anton 💔

Evovva
5/26/16, 7:56 AM
#5

Ställ ut mat i flera rum. Du kan även lägga ut tex ett Mariekex och se var det försvinner. När min hamster försvann så la jag ut mat och ett mariekex i varje rum och stängde dörrarna. Tillslut så kom hamstern fram och släpade i väg med kexet. Eftersom det var ett helt kex fick hon inte in det där hon gömde sig utan det stod utanför gömstället. På så sätt hittade jag var hon gömt sig. Nämligen under frysen. Sen var det bara att locka och lura ut henne. Lycka till.

Dvärgvädur
5/26/16, 8:08 AM
#6

#4 Säkert 1 m högt upp. De bor i ett akvarium, så jag kommer inte på något sett de skulle kunna ta sig ut på. #5 Smart! Jag har lagt ut mathögar här och var för att se om något försvinner, i så fall vet jag ju om hon är kvar i huset. Ska lägga ut mariekex när jag kommer hem.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Katniss
5/26/16, 8:15 AM
#7

#6 Kan du fota av buren? Finns det något högt där ingen som de kan klättra upp på?

R.I.P. Anton 💔

Dvärgvädur
5/26/16, 8:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Såhär ser den ut :D Jag har lagt ut mat och stängt dörren till rummet buren står i. Utanför har jag ställt ut vatten och fler mathögar. Jag kommer senare sprida ut lite mjöl här och var för att se om hon rör sig i närheten. Samt mariekex som #5 tipsade om. Sedan planerar jag att göra en hinkfälla i några av rummen. Tror ni något mer behövs?

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Dvärgvädur
5/26/16, 8:39 AM
#9

Buren står även på en byrå som är ca 50 cm hög.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Miikaeela
5/26/16, 9:11 AM
#10

En av våra dvärghamsterhonor som vi hade för länge sen lyckades rymma ur sin duna Bur. Den dagen hade vi ställt in buren i tvättstugan för att det var svalast där och det var en oerhört varm sommar dag. Hon hade lyckats ta sig ur buren på något sätt, gått över byrån vi hade där, hoppat ner i tvättkorgen och ner på golvet ;) hittade henne dagen efter under kylskåpet. En kompis hamster rymde också för några år sedan ur sitt akvarium och hittades 1 vecka senare, den hade byggt bo bakom deras diskmaskin och brukade sitta och vänta på hallmattan när dom kom hem från jobbet och skolan.

Dvärgvädur
5/26/16, 9:26 AM
#11

Det verkar som om kylskåp, diskmaskiner och frysar verkar vara populära, ska hålla ett extra öga i köket ;)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Cafesinner
5/27/16, 4:05 PM
#12

Min hamster (guldis) rymde efter bara några dagar. Vi hittade honom till slut två våningar/lägenheter ner i grannens spisfläkt. Skämtar inte. Ingen förstod hur han lyckats ta sig dit, för det finns ingen logisk förklaring. Vi hade givit upp allt hopp när han plötsligt hittades - så försökt att inte ge upp riktigt än. 
Mina tips är:
- Håll dörren till rummet stängd
- Sitt tyst och lyssna noga, när det är mörkt för då är de mest aktiva.
 - Sätt ut små bon/gömslen som en hamster skulle vilja krypa in i (gärna med något som luktar som hamstern/buren inuti). 
- Kolla i/under soffor, fotöljer etc. Hade en hamster som klättrade upp under soffan och tömde sina kinder där varje gång hon var ute… 
- Kolla bakom alla element. Ibland trycker de sig upp mellan elementet och väggen.
- Kolla i skor, stövlar och annat som går att krypa in och gömma sig i. 
- Om mat skall läggas ut, välj något som ger ifrån sig ganska mycket lukt (t.ex. gurka kanske inte är det bästa). 
Lycka till!! ❤️

Manda02
5/27/16, 6:15 PM
#13

Jag vet att på ErinsAnimals kanal på youtube har en video på en fälla man kan göra om ens hamster har rymt. Sök bara på typ "ErinsAnimals hamster trap" så borde du få upp det! Hoppas du hittar din hamster! :)

Annons:
cissi_1993
5/27/16, 9:58 PM
#14

jag tänker spontant på musfällor som stänger in mössen och inte dödar den tror det är en sånhär

http://www.granngarden.se/Sortiment/Tr%C3%A4dg%C3%A5rd/Skadedjursbek%C3%A4mpning/M%C3%B6ss-%26-R%C3%A5ttor/Musbur-F%C3%A4lla/p/1019101_BASE

vet att min pappa hade stor framgång med något som såg ut som denna på möss

[Lindis123]
5/29/16, 5:47 PM
#15

berätta gärna hur det går?:)Har du hittat henne?

Dvärgvädur
5/29/16, 7:24 PM
#16

#12 Tack snälla för alla tips ❤️

#14 Har en exakt sådan, tror verkligen på den!

#15 Tyvärr ingen framgång än, har inte hittat ett enda spår. Nästan så att jag är på väg att ge upp ibland men det tänker jag ju självklart inte göra. Allt är bara så obegripligt, eftersom hon bara var borta helt plötsligt men hennes syster kvar.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Miikaeela
5/30/16, 12:34 AM
#17

Du har ingen katt eller så som kan ha tagit sig in i buren?

Dvärgvädur
5/30/16, 6:54 AM
#18

#17 Nepp, desstom är hon så skygg så att om jag skulle haft en katt, skulle hon aldrig närma sig den :/

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Miikaeela
5/30/16, 7:15 AM
#19

Hmm verkligen ett mysterium! "Hamster-cluedo" ;)

Amun-Ra
6/1/16, 10:19 PM
#20

De få  av mina guldisar som har rymt har gömt sig bakom hellan (spisen), bokhyllan eller bakom kylen. En av mina guldisar hade gömt sig i min pappas gammla motorcykel hjälm. Vad jag skulle göra är att dra ut hellan och kolla om de har gömt sig där. Sedan bakom kylen om de inte är bakom hellan…

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Annons:
Majaa12
6/2/16, 12:39 AM
#21

Förstår inte hur en så liten hamster lyckas ta sig ur den buren… Har du haft ute allt och tömt ur spånet? Det kan ju vara så att hon har byggt ett litet bo långt ner som du har missat. Min hamster rymde för bara ett par veckor sen. Hittade henne 5 dagar senare i källaren, hon hade alltså tagit sig ner för två långa hala trappor. Ytterdörren hade dessutom stått öppen hela dagarna… Lägg gärna ut äggbitar, även i rum du inte tror att den kan vara i. Ägg känner dom lukten av lätt, det var med hjälp av det jag hittade henne. Det viktigaste är att du inte ger upp, den kan klara sig rätt länge även om den inte har ätit eller druckit på ett tag. Hoppas verkligen att du hittar den!

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Dvärgvädur
6/2/16, 8:54 AM
#22

#21 Förstår inte heller, finns ingen logisk förklaring :( Har endast letat på övervåningen innan men ska börja leta i källaren, har inte tänkt att hon ska kunna ta sig ner för trappen utan att fara riktigt illa. Men det verkar ju möjligt haha. Hoppas verkligen hon dyker upp och inte tagit sig ut <3 #20 Ska kolla där, tack för tipset!

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Fabian Hellmyrs
6/6/16, 7:46 PM
#23

Hej hur går det?

Dvärgvädur
6/13/16, 2:14 PM
#24

#23 Ingen hamster hittad :(

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Moast
6/18/16, 8:41 AM
#25

Det här är verkligen ett mysterium! Har du kollat under alla möbler? Lyst in med tex ficklampa under frys/kyl för att se bättre? Har du kollat i alla krukor? Tänker om hon lyckats komma upp i en kruka så man kanske kan se nått grävspår? I alla skor? Påsar? Väskor? Bakom element? Tittat så det inte är nått hål i nån soffa eller så? Tänker om hon kanske krypt in emellan tyget och fylningen. I alla skåp? Luckor? Lådor? Funderar också på om hon och hennes syster har bråkat den senaste tiden?

Accalia
6/18/16, 11:59 AM
#26

Nu när den vart borta så länge, du tror inte den lyckats smita ut när någon haft dörren öppen, ett fönster öppet?

Dvärgvädur
12/8/16, 6:58 PM
#27

Ledsen att jag inte uppdaterat! Efter cirka 2 månader hittade vi henne av en slump. Inte vid liv tyvärr, men det är inte så konstigt efter så lång tid. Hon har alltså tagit sig ned för trappen, in i ett förråd och "fångat sig själv" i en låda där hon inte kunde ta sig upp. Tänk att jag letat och ställt ut fällor nästan precis där..

 Hennes syster bor nu ensam men trivs helt ok med det. Jättetråkigt att detta hände men känns ändå skönt att veta och att ha fått ett avslut på det hela! ❤️

 #25 Dagen innan hon försvann vaknade jag på natten av att de småtjafsade. Jag vittnade aldrig att de bråkade men kan ju sannorligen ha hänt när jag inte var hemma eller liknande.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Moast
12/8/16, 10:19 PM
#28

Tråkigt att höra! Så sorgligt och onödig händelse… :(

Katniss
12/10/16, 10:59 PM
#29

💔💔 Nej, fy så hemskt! Jag finns här om du vill prata ut om det eller så 🌺

R.I.P. Anton 💔

EvyKiwy
12/19/16, 11:20 PM
#30

#29 jag med #2 på två veckor förlorade jag 2 hamstrar först en i en sjuk dom sedan nästa som lyckats kväva sig inder sitt trä Hjul ): skäms över den sista för den var svartvit och jag är så dum U huvet att jag trodde det var bajs och sa bara "Ursh bajset ha möglat det måste städas" sedan såg jag tänderna sticka ut och börjar då inse att hamster inte vart baken fast jag rafsat till en massa i buren…. Så jag kollade huset….. Det var tomt….. Sedan såg jag tassen….. Aja #rip27hamster

Tuvas_hamstrar
12/21/16, 7:17 PM
#31

Har du hittat hamstern än? Såhär är det iallafall bra att göra när hamstern rymmer: stäng alla dörren så att hamstern är kvart där den är. lägg ut skålar med vatten och mat i alla hörn. Lägg gärna ut solrosfrön och se i vilket rum de har försvunnit. Lägg gärna ut torkad frukt också, fast det är inte så nyttigt men det luktar gott så hamstern kommer fram. Leta under kyl och frys!

Honeymoon
12/21/16, 9:10 PM
#32

#31 Den här tråden är gammal och hamstern redan hittad död, se #27

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Majaa12
12/21/16, 9:11 PM
#33

#31 Hon har skrivit att hamstern hittats, men inte levande tyvärr…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Upp till toppen
Annons: