Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 675 ggr
[eliinmeyer]
2016-05-24 14:03

Stressad vid ommöblering i buren

Hej, jag brukar städa ur min Bur varannvecka och byter spån och så, då brukar jag även möblera om i buren och flytta runt på grejer, byta till andra leksaker osv. Men när jag sen sätter ner honom i buren så brukar han bli stressad och springer runt och argare inte riktigt varför allt bytt plats, han stoppar i sig nästan alla sina pellets i kinderna (ifall han inte skulle hitta mer mat antar jag) och springer runt. Detta gör han typ de första 10 minuterna, sen somnar han och sen har han typ vant sig vid buren. Hur ska jag göra? Jag vet att stress inte är bra för hamstrar, men vill inte att han ska bli uttråkad för att han inte har något nytt att upptäcka. Ska jag sluta möblera om helt? Bara byta några saker i taget? Göra det mer sällan?

Annons:
Cireea
2016-05-24 14:23
#1

Fast det är inte så konstigt att han blir lite stressad och orolig över att hans revir plötsligt är annorlunda. 🙂 Du städar ju bort allt som är "hans" i bottenmaterialet, boet osv och då blir han såklart lite förvirrad när han kommer tillbaka i buren som är rätt men ändå inte om du förstår hur jag menar! 😉

Att han hamstrar maten är antagligen för att bygga ett förråd direkt (med tanke på att allt han byggt upp innan är borta). 😛

Det finns som inget man kan göra direkt för buren måste ju städas. Det du kan göra är kanske att behålla något (exempelvis hans hus) konstant så något är detsamma och är rätt. Byt inte plats på huset heller utan låt det stå på samma ställe. 

Man kan ju också behålla huset + någon leksak han gillar extra mycket men byt ut allt annat.🙂Du får testa dig fram och se vad som funkar för er.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2016-05-24 14:31
#2

Tack a mycket, ja jag antar att de hamstrar maten för att de inte vet om det kommer komma nytt liksom :) men jaha al resten det med att tex ha kvar huset, kanske hjulet också då jag vet att han gillar att sitta bakom det mycket :)

Manda02
2016-05-24 19:07
#3

Något som kan hjälpa är att spara lite av det gamla spånet och blanda det nya spånet med det gamla så det luktar ändå lite som hans revir. Det kan hjälpa lite så hoppas detta hjälpte! 😃

LeeKnow
2016-05-24 20:34
#4

Testa att spara lite av det gamla ströt och/eller lite bomaterial och låt någon grej stå kvar på samma ställe och se om han lugnar ner sig :)

[eliinmeyer]
2016-05-24 23:03
#5

#3 #4 ska försöka med dessa grejer också :)

[lillelull]
2016-05-25 00:32
#6

Tage blev också så i början , han kom ner i det nya och bara " Nä vad är detta?" snokade omkring i några minuter men sen lärde jag mig att han ville ha kvar sin hylla på sin plats.

Tyvärr så måste man ju städa, eller tyvärr och tyvärr jag kan tycka det är roligt att städa och möblera om och göra det rent och fräscht men men jag låter ALLTID hans "hylla" den han sover bakom vara på samma plats och då blev han inte lika bekymrad över omöbleringen/städningen.

 En gång bytte jag plats på hyllan och då märkte jag att han inte kom till ro alls lika fort och ja sen dess så har jag aldrig flyttat på hyllan, så det kan vara precis som ovan skriver att ha kvar huset eller ja den plats som hamstern gillar vara kvar, så blir det inte lika bekymrande kanske?
Du kan ju testa och se!
Man lär sig efter ett tag vad som funkar, för oss funkar det med hyllan, sålänge den är kvar så kan man göra nästan vad som helst med resten av buren, det är lugnt för honom , känns inte alls stressad och han tycker bara det är roligt med nya saker.  🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: