Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 658 ggr
Cordata
5/23/16, 10:13 PM

Vill han inte rastas?

Min lilla pojke som har flyttat hem till mig är rätt sprallig. Eftersom han bara är 8-9 veckor gammal har jag valt att inte ha något Hjul till honom än. I stället har jag bestämt mig för att rasta honom i badrummet en stund om dagen. Nu till mina frågor; 1. När han rastas verkar han lite "besatt" av alla hörn. Dit springer han och ska försöka gräva sig ut, eller klättra upp för. Är det som det ska? Jag förstår att han undviker att springa över det öppna golvet, men är han lite stirrig nu för att han inte riktigt har vant sig än, eller vill han bara in till sin Bur? 2. Lugnar hamstrar ner sig efter några månader? Jag vet att de är väldigt spralliga djur och att det är individuellt, men är det lite åldersberoende? 3. Det har inte riktigt med saken att göra, men när är de storleksmässigt färdigvuxna? Skulle vara roligt att veta om han blir större, eller har sin 'vuxenstorlek' nu. 4. Fler tips på hur han får hamstrar mer handtama mottags gärna. Han är inte särskilt motiverad av mat, men inte heller rädd för att bli klappad eller äta frön från handen (dock inte sittandes i) 5. Varför är de så klättermotiverade när de är så klumpiga? Haha, många frågor, men det var så länge sedan jag hade en hamster att jag känner mig ringrostig. Vill ju bara att min lille kompis ska ha det så bra som möjligt.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Annons:
[dynamitella]
5/23/16, 10:18 PM
#1

Ha inte så öppet på golvet, exempelvis. Sätt ut en matta för honom att springa på med toarullar, gömställen, ätbara grejer gömda och leksaker.

Cordata
5/24/16, 7:38 AM
#2

#1 jag har leksaker utspritt som han kan leka med/gömma dig i, men han håller sig ändå längst väggarna och hörnen. Då och då verkar han nyfiken och avslappnad, men sen är han spänd igen.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Fluffyunicorn99
5/24/16, 11:01 PM
#3

Min lilla tjej gör precis likadant fastän jag har en massa aktiveringssaker och gömställen till henne. I början var hon bara längs kanterna i hennes inhägnad men med tiden så blev hon mer och mer bekväm med att springa över lite andra ytor också.

Några saker som jag gjorde men ej vet om det kan ha hjälpt, är att ha saker i hagen som får stå lite i buren ett tag så att det luktar hemma. Dessutom så har jag en kort spellista på kanske 5 låtar som jag spelade under tiden hon var vaken i sin Bur inder delar av kvällarna så att hon vande sig vid det. Sen satte jag på samma spellista (naturligtvis på låg volym) så att det också skulle bli lite hemma miljö.

För att hon skulle börja se mig som en trygg punkt så sitter jag alltid med henne när hon är ute så att hon kan klättra lite hur hon vill på mig. Det ledde till att hon snarare började att undersöka mig och knöt band än att sitta i hörnen. 

Om detta faktiskt hade någon effekt vet jag inte men det kan kanske vara värt att pröva om du inte redan gjort det :) 🙂

Cordata
5/29/16, 8:09 PM
#4

#Tack för tipsen! Han känns mycket tryggare nu när han är ute och busar 😊

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

cissi_1993
5/29/16, 9:08 PM
#5

min systers hamster var klumpig när den var nyköpt för den var mycket överviktig och den kom från en djuraffär  sen blev det mycket bättre när han blev äldre

Upp till toppen
Annons: