Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1830 ggr
91Marran
2016-05-16 17:06

Potatis historia

Jag satt som vanligt vid blocket och letade hamstertillbehör. Kan man ha för många? Jag fann denna fina hamstern. Hon är inte så fin nu, men hon kommer att bli. För jag fick tag i ägaren i går och nu idag så sitter jag här i Älmhult med ännu en hamster "räddad". Lagt ner 4 timmar i tåg för henne sammanlagt innan dagen är slut, pluss en timmes väntetid. Hon hade ett grönt metalhjul på 17cm i buren, och inte ens en centimeter strö när jag hämtade upp henne. Hon åt kaninfoder och den minimala flaskan med vatten var nästan tom. Potatis som hon heter hade stått i bilen hela dagen med en filt över sig = kallt ute :-/ Av mig fick hon in en handduk i buren. Hennes päls är matt och hon saknar muskler, annars så verkar hon ok än så länge. Hon kommer att få mitt egenblandade Foder för Hamster hos mig, samt en Samlalåda på 130L. I den buren står nu en stor flyingsaucer och väntar på henne. Mer info kommer snart och en massa bilder.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2016-05-16 17:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Handduk över buren räckte inte mot regnet så jag lånade ut min jacka.

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-16 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här kommer bilder på henne. Var tvungen att ta upp henne så att jag såg att hon var okej. Jag vet att frotté inte skall användas, men det var de enda som fanns i butiken. Fick till och med dem gratis när jag skulle betala. Han i kassan gillade tydligen mig.

Mvh
Mig

LinneaPuh
2016-05-16 17:12
#3

Du är en hjälte! Skulle vilja se bilder på henne hur hon såg ut när du fick henne

Cireea
2016-05-16 17:14
#4

#3 Bilden i inlägget ovan är ju på hamster nu, och den har ju precis blivit hämtad! :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2016-05-16 17:16
#5

Jag kommer inte att sätta in buren i Samlalådan för smittorisken blir större då. Den ska ut på balkongen och imorgon spritas. Hon kan behöva en push för att bli trygg i sin nya "stora" Bur. Hennes mage kommer att gå bananas på det nya fodret, men fick inte med övergångsfoder. Hon har tre bitar kvar i buren nu av det gammla fodret.

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-16 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

"Rädda mig från min Bur!"

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2016-05-16 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hon ser finare ut på bild än i verkligheten. Hon borde bli fotomodell. Så smal som hon är så…

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-16 17:22
#8

#3 Tack! :-)

Mvh
Mig

Cireea
2016-05-16 17:24
#9

Så fruktansvärt liten Bur.. 😢Stackaren! Tur du hämtade upp henne. 
Inga leksaker och ingenting..så hemskt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2016-05-16 17:27
#10

Kontrollanten avklarad, nu ska bara tåget hålla hela vägen också. Tips på vad hon eventuellt kan vara smittad av mottages gärna. Hon bodde i samma hushåll som kaniner innan.

Mvh
Mig

Cireea
2016-05-16 17:31
#11

#10 Ja, papova.. 😐Beroende på var hon kommer ifrån egentligen. 
Är hon från djuraffär eller annan skum uppfödare så finns det ju alltid en risk för papova. Nu är det ju ett tag sedan sist vi hade papova i Sverige men man kan aldrig riktigt pusta ut för det kan slå tillbaka när som helst om man börjar bli oförsiktig. 

Har du andra guldhamstrar? För i så fall kan hon ju smitta dom (om man nu tänker sig att ditt nya tillskott har papova). Hur gammal är hon? Fick du veta det?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2016-05-16 17:33
#12

#9 Tack! Att prata med ägaren gjorde ont i hjärtat. Barnen hade flera kaniner och han inte med hamstern. (läs tröttnat). Pojken som var med tog ut en tjock pinne som han hade köpt i Tjeckien (?). En helt tråkig kort men tjock pinne. Flyingsaucern tar upp en stor del i nya buren, men där finns Hus, klätterleksak, jättestort sandbad att gå vilse i typ, våningsplan och toapapper och en massa spån. Kommer att köra på spån tills allt mitt spån är slut, sedan byta till något "bättre". Något förslag på vad?

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-16 17:35
#13

6månader skulle hon vara, troligen från djuraffär verkade det som. Har bara dvärgar som tur är, men kommer inte att besöka den lokala djuraffären på ett tag.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2016-05-16 17:37
#14

Jag får inte dela bilden från blocket va?

Mvh
Mig

Cireea
2016-05-16 17:40
#15

#12 Stackars hamster, jag ogillar skarpt familjer som köper djur och sen bara säljer iväg dom när barnen ledsnat. I det här fallet var det ju bra med tanke på buren… 

Jag kan tipsa om lättströ, det är suveränt! 👍

#14 Nej, det är ju inte dina egna bilder. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2016-05-16 17:41
#16

850:- är hamstern uppe i nu, med resan inräknad. Det är hon lätt värd. Fler borde hjälpa "begagnade" hamstrar.

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-16 17:48
#17

Den förra jag hjälpte var en Hybrid med en trevåningsbur i galler överallt förutom i botten. Gjord för råttor egentligen. Den hade ett Hjul på 29cm, inga egentliga leksaker om man jämför med burens storlek, men då den hade levt på kräckers så hade den näringsbrist. Den ägaren (unge på typ 12år) och jag har kontakt och följer upp lite då och då. Även om han gjorde fel med hamstern så bryr han sig om att den ska ha det bra. Bra storlek på Hjul dock, så nu får potatis ta över det hjulet.

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-16 17:49
#18

Ska testa lättströ :-) Dammar det mycket?

Mvh
Mig

Cireea
2016-05-16 17:50
#19

Jag hade gärna hjälpt hamstrar som blivit bortglömda som ägare inte vill ha kvar men eftersom jag har en guldhamsteruppfödning är det inte möjligt. 🙂
Istället lägger jag stor vikt på vilka som köper guldhamstrar av mig samt ber om att få bli kontaktad utifall hamstern inte kan bo kvar så jag har möjlighet att hjälpa till med en omplacering alternativt ta hem hamstern beroende på situation, avstånd osv. 🙂

#18 Inte alls! 🙂 Eller också så pass lite att det inte märks. Bra mycket bättre än vanligt spån. Har själv nyligen bytt och är väldigt nöjd!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2016-05-16 17:51
#20

Min pojkvän ville att jag skulle sälja buren som resebur, men då är risken att en annan hamster hamnar där i permanent och det går jag inte med på.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2016-05-16 17:54
#21

#19 Det är så uppfödare ska jobba. Du är verkligen seriös du! :-) Jag önskar att fler uppfödare var som dig. Förstår smittorisken för dig, men du jobbar med det på andra sätt istället. Hur stora burar har du?

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-16 17:57
#22

Då kommer jag att testa det vid nästa beställning av strö. Carefresh är fint och uppskattas, men vem bryr sig om det när det dammar? Toalätt har en mysko doft och min ena tål inte det. Så lättströ blir perfekt att testa.

Mvh
Mig

Cireea
2016-05-16 18:06
#23

#21 Tack! 🙂Jag gör mitt yttersta för varje hamster som föds här hemma. Hellre tio extra som får stanna än att dom hamnar i fel händer. 

Jag har några akvarium, några SAMLA 130L  och några 70L beroende på individen. 🙂Har även några stora duna-burar som har bottenstorlek ungefär som en 130L.
Nu när vi flyttat till större lägenhet är planen att byta ut alla 70L till 130L så det är något jag jobbar med just nu. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2016-05-16 18:06
#24

Notera bara hur hjulet står. Illa bara det :-/

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-16 18:08
#25

#24 syntes tydligen inte så bra. Men det stod åt fel håll. Klämmrisk!

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-16 18:10
#26

#23 Härligt! Då är jag inte fel ute med storleken. :-) Härligt också att alla dina ska få stora burar. :-)

Mvh
Mig

Cireea
2016-05-16 18:14
#27

#25 Såg att det stod åt fel håll! 😐

#26 Nejdå , 130L är mina favoriter. 😃 Nu har ju hamstrarna ett eget rum (tidigare bodde dom i vårt tvrum) så då ska jag ordna 130L åt samtliga. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
91Marran
2016-05-16 18:18
#28

#27 Om jag blir hamster i mitt nästa liv, då ska jag bo hos dig :-) Jag kommer att bita alla som kommer och tittar och bara vara gosig mot dig. Då vill bara du ha mig :-) Hur har du gjort med locket? Vi har lite olika idéer och har löst det provisoriskt så länge.

Mvh
Mig

Cireea
2016-05-16 18:22
#29

#28 Aww! Du får mer än gärna bo hos mig om du blir hamster i ditt nästa liv. 😃

Jag har först borrat och sedan skurit/sågat ut en lämplig bit av locket och sist satt fast galler. 🙂Det finns en guide på framsidan här på Hamster iFokus som visar hur man gör ett lock till sådana här typer av burar. Tycker den guiden är super! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Esthe90
2016-05-16 18:37
#30

Stackars liten :( Bra gjort av dig 👍 👍 Hon får det mycket bättre nu!

91Marran
2016-05-16 19:44
#31

Vart köpte du ditt galler?

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-16 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 11
Förhandsgranskning av bild 2 av 11
Förhandsgranskning av bild 3 av 11
Förhandsgranskning av bild 4 av 11
Förhandsgranskning av bild 5 av 11
Förhandsgranskning av bild 6 av 11
Förhandsgranskning av bild 7 av 11
Förhandsgranskning av bild 8 av 11
Förhandsgranskning av bild 9 av 11
Förhandsgranskning av bild 10 av 11
Förhandsgranskning av bild 11 av 11
#32

Hemma! Äntligen! :-) Hon får lite mat nu idag blandat med det som fanns kvar av hennes gamla Foder. Jag hoppas att detta kommer att gå bra. Hon har papper att boa med, vet inte om det syns. Lagom vattenflaska va? :-/

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-16 19:54
#33

Bättre bilder på henne kommer senare. Fina Potatis :-)

Mvh
Mig

Cireea
2016-05-16 20:28
#34

#31 Jag fick nät av min sambos syster så jag har faktiskt inte behövt köpa något än. Använder dessutom en sådan där gallerhage och gör tak av, funkar perfekt! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
91Marran
2016-05-16 20:54
#35

Ja lekhage till tak är smart!

Mvh
Mig

[lillelull]
2016-05-16 23:32
#36

Fint gjort av dig! ❤️ 
Va hemskt att se buren och läsa allt, såna människor ska inte ha djur.
Fattar inte hur man ens kan ha en hamster ( eller något djur boende)  i en sån liten Bur?!
Helt bisarrt allting både Bur mat och ja allt. Usch fy. 

Men men hennes liv kan bara bli bättre från och med nu! 🙂🌺

Bill&Bull
2016-05-17 00:18
#37

Skönt att hon är hemma hos dig nu ! 😄 Lycka till med lilla snuttan ❤

||My Love For Animals Is Immortal||

[eliinmeyer]
2016-05-17 07:45
#38

Sån fin hamster! Fint av dig att ta hand om henne. Men den där vattenflaskan är väl inte gör liten? De dricker inte så mycket vatten ändå? Och man bytar ju den

91Marran
2016-05-17 08:19
#39

#38 fast den blev inte bytt hos den förra ägaren innan jag tog över henne och då var den nästan helt slut. Hon är även en liten flasktömmare när hon dricker, så större rekommenderas till henne. Ägaren gav intrycket av att inte byta/fylla på vattnet så ofta och hon suckade och sa, "har du ätit upp maten nu igen…". Typ "jag orkade inte fylla på i morse och du äter mig ur huset". Fyller man inte på så ofta så tar vattnet lätt slut. Förstår hur du tänker, byter man ofta så fungerar den. :-) Jag borde inte dömma henne för hårt, men mindre än 1cm! strö, tre små pellets för kanin kvar, vaddliknande småbitar i buren, på tok för litet Hjul, ej godkänd Bur, knappt något vatten, bara en filt över buren i en kall bil hela dagen…

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-17 08:20
#40

#37 Tack! :-)

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-17 08:31
#41

#36 Jag håller med dig! Hon var stressad igår när hon kom hem. Helt förståeligt! Det första hon gjorde var att fylla kindpåsarna. Så nu kan det bara bli bättre och bättre. Katten tycker att den nya "leksaken" är intressant, men han får inte hälsa förens Potatis har lugnat sig lite. Han är gärna vid buren, men utanför får de inte hälsa ännu. Jag är glad att jag har tränat upp mitt psyke med sjuka djur. Den förre jag räddade höll på att dö av näringsbrist. Hon kunde knappt gå, nu kan hon till och med springa på en flyingsaucer. :-) Många här inne hade avlivat henne utan en chans…

Mvh
Mig

Annons:
[eliinmeyer]
2016-05-17 13:38
#42

#39 tycker inte du dömmer för hårt, djurplågeri är det!

Miikaeela
2016-05-17 17:29
#43

Man blir varm i hela kroppen när det finns så fina människor som du som gör allt för att hjälpa utsatta djur. :) Nu får potatis ett bra liv!! Det finns så många idag som skaffar smådjur i hopp om att de inte kräver lika mycket som ex. En hund. Människor som spontanköper djur utan att ens läsa på först. De som inte har någon koll alls och bidrar till djuraffärers ekonomiska framgångar. Bara för att man köper en hamster så innebär inte det att man bara kan köpa första bästa buren man ser, botten ströet, maten med en fin etikett och tro att allting kommer att bli bra. Och hux flux 1 vecka senare så har personerna i fråga tröttnat. Jätte många av mina vänner har påpekat det att jag planerade allting för Millie lååångt innan jag hämtade henne, att det tydligen var helt stört. Dessutom läste jag på en massa extra och hittade en massa saker jag inte ens visste om. "19 år och skaffar en hamster?" Sa dom. MEN VADÅ?! Jag personligen tycker millie är som en mini version av min hund, hon kräver i princip lika mycket av min tid!! Och jag anser att hamster inte är ett lämpligt djur för barn under 12 år.. jag känner flera personer som själva/eller deras barn råkat klämma ihjäl sin egna hamster för att de tagit i för hårt. Så alla där ute, att ha en hamster är som att ha en hund i mini format ;) och att skaffa ett smådjur trots att man är "vuxen" spelar ingen roll, så länge man själv är beredd på att faktiskt ta sig ann de ansvar som det kräver! Nu blev det ganska långt men, hoppas fler ser den här tråden om potatis och inser att en sådan miljö inte är ok för en hamster!

91Marran
2016-05-17 20:22
#44

Hon väger 116g och är minst 6månader. Hon känns smal och saknar muskler. Nu ska vi ha viktförändring här hemma. Om hon går upp lite, så kan jag gå ner lite. Det måste ju jämnas ut… :-)

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-17 20:38
#45

Tack! :-) Man kan inte annat än att låta bli. Jag håller med dig. Hamstrar tar tid! De är ingen tavla som dammas av då och då eller en blomma. En hamster kräver mycket jobb! Jag anser att djur får man ha när man kan axla ansvaret, inte tidigare. Även om föräldrarna har yttersta ansvaret så skall barnen bära det stora ansvaret. Det kan man inte som femåring. Man måste lära sig att djur är tid och pengar! Hur mycket man har på sparkontot spelar in om man borde köpa eller inte. En hamster kräver plats, den är inte gjord för att vara fin i bokhyllan. Den är inte heller gjord för att vara en leksak…

Mvh
Mig

[Hedwig2005]
2016-05-17 21:03
#46

Å man blir varm i hjärtat bara man läser det här🌺

91Marran
2016-05-19 06:49
#47

I morse så jagade katten något. Vad tänkte jag. Så jag gick upp och in på toa. Där ser jag potatis. Grejen var att kisse mjauade inne på toa för att berätta något. Pojkvännen som inte är så smådjursvan. Försökte ta henne försiktigt, medan jag höll i katten. Snacka om att både han och katten blev utskälda. Katten sprang sedan ner till buren för att kunna leka vidare. Jag sa ifrån till kisse och bad min pojkvän säga till sin katt nästa gång. Han ville inte säga till den förens den typ var helt på hamstern. Då sa jag att jag måste få ha mina husdjur här också (jag står på kontraktet) och det höll han med om. Är det någon annan här som har svårt att ta upp hamstrar, som kan förklara? Det har hänt tidigare att jag har bett honom om hjälp och han "vågar" inte ta upp dem ordentligt, utan typ frågar om dem vill, fast de ska ifrån platsen/buren. Jag kan ftåga om de vill komma ut ibland, men ska de ut/upp då är det, det som gäller. Jag har ju jobbat med smådjur, så att jag är väldigt bra på det för det. Jag vill gärna hjälpa min pojkvän, så några tips på hur jag ska göra? Potatis mår bra, men väldigt rädd! Måste fixa till locket ordentligt ikväll. Det provisoriska fungerade inte. :-/ Hade i för mycket spån. :-)

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-19 09:03
#48

#46 Tack!

Mvh
Mig

Annons:
Miikaeela
2016-05-19 09:23
#49

Min lillebror och mamma är precis likadana! Mamma har dock själv sagt till mig att hon är rädd för att bli biten. Har försökt förklara för henne flera gånger att det inte kommer hända så länge man inte skrämmer hamstern något rejält. Och att vara osäker gör även att djuret i fråga att bli osäker. Hon vågar klappa henne men inte mer än så. Min lillebror har haft en dvärghamster som inte alls mådde bra psykiskt och hon bet hårt tills blodet rann. Så förstår att han är lite rädd. Jag tror att det enda sättet att inte vara "rädd" för att lyfta upp hamstern är att spendera mer tid med den. Sitta och ha handen i buren osv. Sen när man väl ska lyfta hamstern så är det bara att göra det och inte tveka (gäller att hålla ett bra grepp också!). Och om det nu skulle vara så att man blir biten så finns det ju en förklaring till det. Hamstern kanske är rädd eller helt enkelt tycker att det räcker. Sen kan alla hamstrar nafsa om man tagit i något som luktar gott innan. Men som sagt det är ju bara det att man måste förstå att det inte är farligt att bli biten, det kan göra ont men det är allt.

Miikaeela
2016-05-19 09:28
#50

Vad menar du med att du hade för mycket spån? I samla lådan? 😉😄 fina potatis! Förståeligt att hon är rädd med tanke på omständigheterna. Men nu kan det ju som sagt bara bli bättre, så småningom kommer den där rädslan förhoppningsvis att lägga sig när hon vant sig vid er och sitt nya hem.

91Marran
2016-05-19 10:52
#51

Hon hade så pass mycket spån att hon kunde hoppa ur i glipan mellan väggen på buren och taket. Ja det lägger sig nog. Hon har funkat bra när hon har hälsat på katten tidigare. Det fungerade bra med katten också. Förvånadsvärt bra. Nu kommer det att gå sämmre en tid, tills katten är upplärd igen. Inte vad som behövdes! Katten ville ju inte skada henne, så den är lite väluppfostrad på den fronten trotts allt. Jag är glad att kisse sa till mig att hon var på toa. :-) Jag börjar ångra lite att jag tog mig an henne. Hon sätter alla de andra hamstrarnas liv på spel. Men den känslan hinner lägga sig tills jag kommer hem.

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
2016-05-19 17:11
#52

Hur mår hon i den nya buren? :)

91Marran
2016-05-19 18:08
#53

#52 sådär. Ska göra om den i helgen. :-) Jag hade hoppats på bättre resultat faktiskt. :-/ Men så tråkigt som den är inredd så. I helgen blir det in med Hjul och en massa roliga leksaker :-) Ska fixa gångjärnslucka i taket också i helgen :-)

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
2016-05-19 18:11
#54

#53 men verkar hon inte lyckligare eller så med större Bur och större yta att röra sig på i alla fall? Lägg gärna in bild på hur det blir sen :)

91Marran
2016-05-23 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Jag kunde inte fixa taket/locket i helgen. Jag satte in ett Hjul och ändrade lite, men hon trivs inte :-/ Ikväll ska jag städa om hela buren och göra om totalt. Blir ett tunt lager toalätt istället för en massa spån. Sedan in fullt med grejer, eller mer än nu i alla fall. :-) Har en idé på vad jag ska testa. :-) Hon fick en Muffins igår. Den blev lite missbildad i formen, men hon gillade den rätt okej. Den blev väldigt förstor också. Men med Barnmat i mitten, så kan den inte bli annat än god. :-) Glömde väga henne igår :-(

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2016-05-23 10:20
#56

#54 Det känns inte så, men är säker på att hon är mindre stressad i denna buren. Funderar på att ge henne en stor gallerbur ett tag och se om hon trivs bättre där. Hon är för instängd i Samlalådan. Blir lätt så med samlalåda. Någon som vet en låda som är större än 130L och genomskinlig helst?

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-23 10:22
#57

Hon trivs med mig i alla fall :-D

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-23 10:22
#58

Hon trivs med mig i alla fall :-D

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-23 10:22
#59

Hon trivs med mig i alla fall :-D

Mvh
Mig

Miikaeela
2016-05-23 16:51
#60

Jag har inget lock på min samla låda vilket gör att Millie inte känner sig så instängd :) Kanske svårt dock om man har en rymningsbenägen hamster..

[eliinmeyer]
2016-05-23 17:26
#61

#59 du kanske kan köpa ett akvarium?

91Marran
2016-05-23 23:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Vattenflaskan är utbytt mot en annan. Hon trivdes inte här heller. Hon fick vara i lekhagen i flera timmar innan. Där hade hon ett roligt rörsystem bland annat. Hon sov där en del också i och för sig. Funderar på att ha henne fritt på golvet en stund i morgon.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2016-05-23 23:09
#63

Rätt tom Bur men ändå lite att göra. En sten är ilagd vid plattan och så har Jag lagt i en gnagarpinne med äppple på.

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-23 23:12
#64

#60 Ja hon hoppar ut liksom. Hoppar längs kanten en bra bit och sedan rätt ut. Har jag byggt för högt med saker för att locket skall kännas instängt när hon leker runt?

Mvh
Mig

91Marran
2016-05-23 23:15
#65

#56 behöver ett på 2x2m plus 1m högt i så fall om det skall vara värt det. Så att hon kan få flera våningar och ytan blir ännu större.

Mvh
Mig

Miikaeela
2016-05-23 23:32
#66

Okej jag förstår! :) Kan mycket väl vara så! Testa att ha lägre saker i buren istället. Hon kanske är den typen av hamster som föredrar mer botten yta än leksaker på höjden. Något som millie tyckte var väldigt kul var just det här natur temat. Så tips är att plocka mossa, stenar och grenar från frukt träd och frysa in över natten så eventuell ohyra dör. Sen kan du istället bygga lite rör system med toalettrullar under ströet :) att ha en gammal vas/kruka med Sand i är också bra sysselsättning! Speciellt om hamstern älskar att gräva! Och testa sprida ut fröblandningen över hela buren så hon får leta under natten så har hon någonting att göra. Lite tips jag tycker du ska testa om du inte redan gjort det :D

Miikaeela
2016-05-23 23:38
#67

Eller så är det bara så att hon är osäker eftersom hon levt på en så liten yta i hela sitt liv och så blir det läskigt för henne att komma till en så stor Bur. Har du testat att ha den gamla buren i samla lådan? Bara för att se så att det inte är det som är problemet? Om hon tyr sig till sin gamla Bur så vet du iaf att det är osäkerheten som är orsaken och då vet du vad ni måste jobba på. Om det inte är det så är det ju något annat ;) och så får man jobba vidare så tills att man hittar vad som är fel. Trots att det är jobbigt så tror jag att det kan vara värt det i slutändan. <3

Miikaeela
2016-05-23 23:41
#68

Nu blev det mycket, men du har inte tänkt på en Ikea detolf hylla då? :D

91Marran
2016-06-01 09:48
#69

Potatis har "lugnat" sig och trivs nu bättre. Hon har även gått upp lite mer i vikt. Hon får ha kvar denna buren så länge, så får vi se hur det blir i framtiden. Kanske bygga ihop en till, så att den blir dubbelt så stor? Hon kommer att bo kvar hos mig. :-) Bad om hjälp med locket. Personen fixade det utan min tillåtelse. Inte nog med att personen inte borrade som jag ville. (Jag ville ha en stor öppning i mitten, inte en massa små lufthål, samt ett stort rymmningshål där locket sprack.) Potatis var kvar i buren när det borrades :'-( Jä… Idi…! Jag bad om att få låna borren då jag skulle ha en gångjärnsöpppning, med hjälp av ett galler som jag hade hemma. Jag blir så förbannad, men det fattar ni nog… Locket går att byta ut, men det hamstern fick uppleva går inte att ändra på. Personen gick in i min lägenhet utan min tillåtelse för att göra detta. Sen får jag skit av honom. Det finns goda sidor i denna människan, men snart dampar jag loss på honom. Tyvärr så kommer jag i framtiden att gifta in mig i den släkten som han tillhör. Det finns faktiskt minst ett guldkorn i den släkten, utöver rötäggen.

Mvh
Mig

Annons:
Miikaeela
2016-06-01 10:44
#70

Skönt att hon lugnat ner sig och gjort sig hemmastadd! :) Suck för såna människor alltså! :(

Upp till toppen
Annons: