Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 1241 ggr
FeliciaMay
2016-05-15 09:00

Första hamstern... :3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag flyttar min lilla tjej in :D Vad tror ni om hennes hem? Det är min första hamster så vill gärna höra vad ni tycker :P Hon är 3 månader gammal och kommer ifrån affär.. Jag har haft kontakt med många uppfödare… Men fastnade för henne och vill "rädda" henne därifrån :3 Jag ska även fixa en hage åt henne :P

Annons:
Cireea
2016-05-15 12:25
#1

Vad är det för art? 😛Tänkte om det är en guldhamster, är hjulet minst 20 cm? 
Bilder kan vara så missvisande så det är därför jag frågar för säkerhetens skull. 

För övrigt ser buren bra ut, kanske lite mer kartonger så hon har något att verkligen gå loss på om det skulle behövas. 😃

Vill bara flika in med att tänket med att rädda hamstrar från djuraffär tyvärr inte är så bra. 😕 Man räddar en individ men ger djuraffären plats att ta in ytterligare en kull med hamstrar, det blir som en enda ond cirkel. Om man inte köper kommer djuraffären tillslut inte fortsätta ta in hamstrar då man ser att det inte finns någon efterfrågan. Så i det långa loppet är det bättre att inte rädda djuren från affären. 

Jag vet inte om du är medveten om det och därför satte citationstecken över rädda men ville ändå förklara. 🙂Menar absolut ingenting illa!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

FeliciaMay
2016-05-15 13:15
#2

Det är en dvärghamster och jag fick höra att hjulet är i korrekt storlek :P Var lite så jag tänkte därför jag skrev som jag gjorde… Sen har jag verkligen fastnat för henne så jag går emot mig själv lite där… Tack för input och för att du kommenterat! :D

Cireea
2016-05-15 14:06
#3

#2 Okej, då är det ingen fara med hjulet! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Moast
2016-05-15 15:47
#4

Vad kul att du ska skaffa hamster! Vad jag har fått höra ska hamstrar inte springa i Hjul förens dem är 5 månader på grund av att deras ryggar inte vuxit klart och kan då skada sig. Har du tänkt att ha hö i "gallerbollen"? Hamstrar ska inte äta hö då deras kindpåsar kan gå sönder, men annars kan du lägga i morotsstavar eller liknande i. Jag tycker hjulet ser lite litet ut, vet du hur stort det är? Kan ju vara bilden annars som är missvisande. Men om det är personalen i djuraffären som sagt att det är rätt storlek kan dem lika gärna ha fel, ofta så vet dem inte själva vad som är rätt.

ÄlskarHamstrar12
2016-05-15 15:59
#5

Hur många cm är hjulet? :) Buren ser jätte bra ut. Om du märker att hamstern gillar att gräva så skulle du kunna fylla på med lite mer spån. Du skulle också kunna ta in lite grenar och stenar utifrån! Bra jobb med buren! :)

Cireea
2016-05-15 17:56
#6

#4 Det där med Hjul vid 5 månader är något som är taget ur luften.  😉Det enda man hör är folk som säger "Många säger att.." eller "jag har hört.." men det finns ingen källa som faktiskt bevisar att det skulle vara skadligt om hamstern får springa i ett Hjul innan 5 månaders ålder. 

Så länge hjulet är av bra storlek så hamstern springer med ryggen rak är det inget problem med att ha hjulet. 🙂När hamstrar är små har dom extremt mycket energi och därför är ett Hjul bra just  för att få bort den där överskottsenergin. Hjulet är bra för hamstern då dom får röra på sig och det är även väldigt bra under nätterna då man inte har möjlighet att rasta hamstrarna. 

Jag och många andra uppfödare använder Hjul redan vid tidig ålder så TS kan gott använda hjulet från början utan problem. 🙂

Notera att hjulet aldrig får ersätta tid utanför buren! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
FeliciaMay
2016-05-15 18:44
#7

Tack för input! :) Hon är hemma nu, första 20 minuterna undersökte hon allt, klättrade upp på huset, kikade inuti.. Checkade in toan, maten och vattnet.. Men sen gick hon in i huset och där har hon varit sen dess… Borde jag bli orolig? Jag tänker att hon behöver lite tid att smälta allt men det är ändå över tre timmar nu :/ Hjulet är 14 cm, och det ser inte litet ut när hon är i det men märker jag att det verkar litet när hon börjar använda det så kommer jag byta :P I gallerbollen har jag tänkt att ha just morotsstavar, kanske lite sallad, men inte hö :) Hon kommer självklart att få vara ute på äventyr, men tänker att hon ska få 1-2 dagar på sig att bo in sig först :)

Cireea
2016-05-15 19:10
#8

#7 Hon känner sig garanterat trygg i huset där det är mörkt och skyddat i den nya miljön, absolut inte att oroa sig för. Dessutom kanske hon är trött, dom vaknar ju oftast sent på kvällarna! 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

FeliciaMay
2016-05-15 19:21
#9

Tack, Cireea! Hur gör jag de kommande dagarna då? Om hon bara är i sitt hus från att jag kommer hem tills jag lägger mig? Hur får jag henne tam då? :/ Försökte ge henne en äppelbit men den ville hon inte ta…. Men utöver det har jag låtit henne vara.. Uppskattar verkligen att du svarar, så tack för alla kloka råd! <3

Cireea
2016-05-15 19:40
#10

#9 Du kan alltid börja med att prata vid buren och röra dig runt den så hon blir van vid att du är där. 🙂 Sedan börjar du röra i buren, exempelvis leker med Bottenmaterial, erbjuder lite gott att äta eller liknande.  Förr eller senare lär hon bli nyfiken på dig och då kommer hon kanske fram och nosar på handen eller liknande. 

Så det är bara köra på och testa lite olika tekniker och se vad som passar er. 

Nu när det är sommar (eller börjar bli, haha) så vaknar dom oftast lite tidigare på kvällarna. Annars kan du alltid se av själv när hon kliver upp, dom brukar oftast ha ett mönster. 🙂 Om inte annat lär hon vakna när du rör dig runt och i buren, men tänk på att inte göra det för tidigt utan börja på kvällskvisten så det ändå blir rätt för hamstern skull.

Dock brukar dvärgar vara vakna både på dagen och natten så om du har tur har även hon en sådan dygnsrytm att hon vaknar lite nu och då. 😃

Läs gärna inne på Svenska Hamsterföreningens hemsida om Färskmat och mat till just dvärghamstrar. Dom är känsliga då dom lättare får diabetes!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

FeliciaMay
2016-05-15 19:45
#11

Tack för svar och info! :D Jag blev så himla glad nyss, lilltjejen var ute och rörde på sig, sprang i hjulet ganska länge och sen kikade hon igenom buren igen och sprang lite till sen la hon sig i huset igen för att sova :P Dock åt hon vare sig fodret, äppelbiten eller ärtorna… Det är inte heller något att oroa sig för, va? :)

FeliciaMay
2016-05-15 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
Cireea
2016-05-15 20:18
#13

#11 Det är inget att oroa sig för , hon äter när hon är hungrig. Vad är det för Foder du ger henne?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
FeliciaMay
2016-05-15 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14
FeliciaMay
2016-05-15 21:21
#15

Plus som sagt att hon fick 3 frysta, ekologiska ärtor och en liten liten äppelbit :)

Evovva
2016-05-15 23:28
#16

Grattis till ditt nytillskott. 🙂 Men undrar om du vet  att enligt lag ska dvärghamstrar bo 2 och 2?

[eliinmeyer]
2016-05-16 09:17
#17

#16 ska dem det? Är det en svensk lag? För har sett massa videos på YT på folk från andra länder där de bor 1 och 1 och det är sånna personer som är bra med sina hamstrar och kan mycket, sen har jag även sett många svenska som har dem 1 och 1

FeliciaMay
2016-05-16 09:57
#18

Då jag köpte henne ifrån djuraraffär och hon varit ensam där hela tiden så har hon ej en kompis hemma.. 

Men jag är medveten om att de helst ska gå två och två.

Cireea
2016-05-16 10:57
#19

#17 Det är svensk lag på att dvärghamstrar ska bo två och två men att dom får bo ensam vid särskilda fall, exempelvis om hamstern bråka eller är aggressiv mot en artfrände. 

Det är typ bara Sverige som har den här lagen och många anser att den bör ändras då man märker att Rysk Vintervit trivs i många fall bättre ensam. 🙂
Sedan när svenska uppfödare importera djur utifrån så blir det lite konstigt då de utifrån inte är avlade för att sitta tillsammans. 

Jag har exempelvis en ensam Rysk Vintervit-hane som måste sitta ensam, han har tydligt visat hos uppfödaren att han inte fungerar med en artfrände.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

FeliciaMay
2016-05-16 12:27
#20

Längtar hem till min lilla tjej!!! <3 Haha

Cireea, har du något tips på något hamstrar är galna i som jag kan skämma bort henne med? Inget av det jag försökt med hittills är hon speciellt imponerad utav :P 

(Liten äppelbit, gurka, an liten bit fullkornsskorpa, ekologiska ärtor)

Annons:
Cireea
2016-05-16 12:37
#21

#20 Om jag vore dig så skulle jag nog låta henne vara lite till om hon inte själv kommer fram eller visar intresse för dig. Jag kan tänka mig att hon är nervös och lite rädd i sin nya miljö. 🙂 Därav hennes brist på aptit för godsaker som du lägger ned i buren.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

FeliciaMay
2016-05-16 12:58
#22

Hon visar intresse för mig, men inte för det jag vill ge henne som är ätbart :P

Cireea
2016-05-16 13:00
#23

#22 Okej, testa visa handen för henne utan något att äta? 😛 Alla hamstrar bryr sig inte om att lockas med mat! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

FeliciaMay
2016-05-16 13:07
#24

Ska göra det, hon är nyfiken på mig, det är bra :D

[eliinmeyer]
2016-05-16 15:01
#25

#24 tror de bästa är att du låter honom vara så mycket som möjligt, även om han visar intresse för dig, bara så han får vänja sig vid sin nya Bur innan han får mer saker att hålla koll på osv :) han kommer nog snart börja äta av maten när han vågar mer :) #19 är det samma för alla dvärghamstrar raser? Campbell, kinesisk, roborovskis?

Cireea
2016-05-16 16:05
#26

#25 Kineser mår bäst av att vara ensam! Kinesisk hamster är inte riktigt en dvärghamster heller utan mer en råtthamster. 🙂 Roborovskis och Campbells funkar bättre tillsammans som jag förstått det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Moast
2016-05-17 10:31
#27

Vad söt hon är! Och du har verkligen gjort fint till henne:) Om jag var du skulle jag nog ändå skaffat ett större Hjul, tycker att det ser på gränsen för litet ut. Hur gammal är hon, tänker om hon ska växa mer så är det ju ändå smartast att ha ett lite större Hjul ifrån början:)

Annons:
FeliciaMay
2016-05-17 15:21
#28

Tack, Moast! :) Hon är 3 månader prick, idag! :D 

Ska nog fixa ett större Hjul :P

Amun-Ra
2016-05-17 16:46
#29

Sicken söt dvärgis.

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

silverfirren
2016-05-29 18:01
#30

Du har säkert inte lampan igång längre stunder men tänkte ändå att de kan vara bra att skriva de om andra hittar den här tråden. Lampor gör de jätte varmt i terrarium speciellt när de ligger ett lock på 🙂 Ha istället en vägglampa över på lite avstånd 🙂  och nu när jag tänker efter finns de ju lampor som inte blir varma kanske sån du har 🙂

FeliciaMay
2016-05-30 09:47
#31

Jag har låg energi som inte blir varma, de har otroligt låg wat också, så det är rumstemperatur till henne, jag är även nog med att ta ut henne i hagen i långa perioder varje kväll så att hon får miljöombyte och motion :)

Upp till toppen
Annons: