Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 636 ggr
91Marran
5/12/16, 9:23 AM

Näringsvärdern, problem.

Hej! Jag har nu kört fast med mitt recept på hamsterfoder för hybrider. Jag använder mig av ett program som hjälper till att räkna ut så att värderna blir rätt och att jag slipper sitta med miniräknare. Programmet visar mig de exakta värderna, så uträkningen är inget problem. Problemet är, vilka värden bör jag ligga på? Mitt gammla recept fungerar jättebra på min hane, men inte världsbäst på resten. Två är tunna av sig och skulle behöva gå upp lite. Jag litar inte fullt ut på shf rekommendationer, då deras recept inte följer deras rek. värdern. Men jag tror ändå att jag ska ligga där någonstans. Frågan är bara vart i spannen? Hittade på en annan sida att 12-15 i protein är lagom. Vart bör jag lägga mig? 15? Läste på ett annat ställe att dvärghamster ska ha minst 20. Men 18-20 är ju för dräktiga och ungar?! Eftersom lever och njurar lätt tar skada av för högt protein så blir man väldigt osäker på vart man bör ligga. Kolhydrater ska ligga på 60-65 så det är lite lättare att få till rätt. Men är 70 fel? Eller 68 fungerar det? Tänkte på diabetes risken. Fiber 8-15. Vissa säger att ju högre desto bättre, medan andra säger max 10. Så om jag ligger på 10 blir det lagom? Fett då? Från 3-9, där 8-9 är för digivande. Sist så hade jag 4,6… I fett. Läste både minst fyra och max 4 för dvärghamster. Jag tänker inte ge ut mitt recept, så be inte om det. Jag vill bara ha hjälp med vart jag borde lägga mig. Hamstrarna; 1, Två är små, tunna och väldigt aktiva, vart bör de ligga? 2, En är halvstor och aktiv. Vart bör den ligga? 3, En är stor i kroppen, har känslig mage och rör sig hyfsat mycket. Vart bör den ligga? Den sista behöver special, med rekommendation av veterinär, så den har jag löst redan. :-) Tacksam för all hjälp som kan kopplas till något vettigt. :-)

Mvh
Mig

Annons:
[Ingunn_1969]
5/12/16, 10:33 AM
#1

Verkligheten stämmer sällan exakt överens med beräkningsmodeller tyvärr.

Alla individer är olika och har olika behov, det gäller både människor och djur. Vissa människor kan äta fet mat o godis ofta och inte gå upp ett dugg, andra kan knappt lukta på en ckokladkaka utan att lägga på sig flera kilon.

Hamstar är precis som människor olika individer och har olika förmåga att bygga/behålla hull.

Det är bra att du räknar och försöker vara noga. Jag tror dock ingen exakt vet hur hamstrars näringsbehov ser ut, därav förvirringen när man försöker leta information på nätet. Alla vi som föder upp hamstrar och har gjort i många år har samma problem, vi provar oss fram och försöker hitta färdigblandningar som är "minst illa", men hittintills vet jag inte om en enda hamsterblandning som går att köpa i 20 kg säckar och som täcker alla djurens näringsbehov genom hela livet. Sen är det inte så konstigt heller, kan jag tycka, att digivande honor, ungar och gamlingar har olika näringsbehov och därmed behov av olika mängd och typ av mat.

I slutändan handlar det om sunt förnuft.

Hamstrar skall inte vara smala. De skall ha bra massa och ha en rund kroppsform. De smala hamstrarna behöver mer näringsrik mat helt enkelt. Ge de det. När de har fått upp hullet kan du vara mer försiktig med mängd/typ av Foder och se så att de håller sig på en lagom nivå. När de blir äldre kan de behöva mer näringsrik mat igen.

Jag blandar en basblandning med de fyra sädeslagen, fågelfröer, gräsfröer, Hamster Crispy Musli eller någon annan blandning för att få lite variation, hundmat, mjölmaskar, lite solrosfröer, och sen lägger jag till feta fröer/mer mjölmaskar, mungbönor mm till de som behöver lite extra. I vissa burar är jag generös med fodret, t.ex familjegrupper med ungar, då lägger jag in en skopa med mat på ett ställe så det är lätt att hitta,  i andra burar är jag mera "snål" och fodrar mer sällan samt sprider ut maten i hela buren, de får äta upp "allt" innan de får mer och också lägga mer tid på att leta mat själva i burarna, det gäller tex burar med vuxna hanar, de har lätt att bli lite lata och matglada och därmed feta.

På så sätt kan jag enkelt anpassa fodret till de olika individerna.

Hamstrar i det vilda äter allt de kommer över och som går att äta. Hästar till exempel äter ju bara gräs och annan växtlighet. När kosten är så ensidig är det viktigt att grovfodret har rätt balanserade värden. Så hästarnas foderstat räknar jag noga på, och tillsätter sedan det som fattas i grovfodret med andra fodermedel. När det gäller hamsterfoder tycker jag inte att vi behöver krångla till det så hemskt. De kan äta många olika foderslag, och har man bara en hyfsad bra basblandning kan man lägga till efter behov, jag tror också att de mår bra av att äta lite varierad kost.

Släng ner lite extra mjölmaskar och solrosfröer, kanske äggfoder om de gillar det?,  till de som är smala och aktiva så tror jag det blir bra.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Upp till toppen
Annons: