Annons:
Etiketthamster
Läst 863 ggr
Miikaeela
5/7/16, 3:21 PM

Regler och lagar i andra länder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej undrar lite hur lagarna kring hamsterhållning ser ut i andra länder? Någon som har koll? Såg denna bild på instagram av en slum och blev chockad över hur liten buren var!! Kommenterade då och fick svaret att: The sandbox will be there for 30 min every Saturday. Skrev då tillbaka trevligt att: jag vet inte hur lagarna ser ut i landet där du bor, men i Sverige är det lag på att buren ska vara minst 30×60 cm och hamstern måste ha tillgång till ett tillräckligt stort Hjul. Mina kommentarer blev raderade och fick inget svar.

Annons:
Cireea
5/7/16, 3:26 PM
#1

Bild borttagen då den inte är din egen! 
På sajten ska Sveriges lagar och regler följas, vilket betyder att man inte får använda andras bilder utan lov. 

//Admin


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Corgitok
5/7/16, 3:27 PM
#2

tror tyvärr inte att de ens har lagar där. tror de t.o.m kan bo ännu mindre utan att någon säger till..😕

vet inte riktigt hur det ligger till men Sverige har mer koll på vad som är okej inom djurhållning så blir inte så chockad ifall det är ok i det landet för de att ha det sådär.

(flummig text men är ofokuserad)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Miikaeela
5/7/16, 3:27 PM
#3

Får man inte det fast det är en screenshot? Försökte klicka fram information men hittade inte riktigt något :)

Miikaeela
5/7/16, 3:28 PM
#4

Med information menar jag såklart om hamster hållning

Cireea
5/7/16, 3:29 PM
#5

#3 Nej, du får fortfarande inte använda någon annans bild även om du tagit en screenshot på bilden. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
5/7/16, 3:31 PM
#6

Sedan det här med djurhållning i andra länder beror helt på vilket land det är. Men nej, de flesta länder har betydligt sämre lagar gällande hållning av hamstrar än vad Sverige har och då har inte vi särskilt bra lagar vi heller. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Miikaeela
5/7/16, 3:34 PM
#7

*länk borttagen då den strider mot sajtens Skrivregler om att diskutera andra personer öppet på forumet* 

Får man göra såhär? Lixom länka och så är det senaste bilden längst upp på kontot? 

Detta är anledningen till varför jag ska utbilda mig till djurskyddsinspektör… finns så många människor som skaffar djur utan att faktiskt läsa på först. Det gör ont i "mitt djurhjärta". Sen finns ju dem som faktiskt bryr sig om sina djur men kanske inte bara läst på tillräckligt.

Cireea
5/7/16, 3:39 PM
#8

#7 Ja, länka får man men sedan kan man fundera över hur passande det är att diskutera enskilda privatpersoner öppet i ett forum? 🙂Visst, nu bor personen inte i Sverige och chansen att personen trillar in här är väldigt liten men personligen tycker jag inte att man ska diskutera privatpersoner såhär då det lätt går över styr.. 

Man kan väl istället bara diskutera det man iakttagit men utan att nämna personen ifråga. Exempelvis "Jag såg en bild på Instagram med en person som hade en minibur. Ställde lite frågor och det här är svaren: *svar från personen*. Hur ser det ut med lagar och regler i andra länder egentligen? Denna person var från *land här*.

Förstår du hur jag menar? 😃Man behöver inte hänga ut personen ifråga utan kan diskutera saken ändå men ändå lämna personen anonym. 

I sajtens Skrivregler står det även att man inte ska diskutera andra personer. Du kanske ska kika igenom skrivreglerna och fundera själv om ditt inlägg är lämpligt i förhållande till skrivreglerna? Kanske är det bättre med ett nytt inlägg där ingen person nämns utan man för diskussionen på ett mer allmänt plan men med ett exempel där man ändå håller personen anonym? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

jevc
5/7/16, 3:53 PM
#9

Vissa har lagar, andra har rekommendationer.

Har för mig att man måste ha ganska stort i Tyskland, större än här i Sverige.

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

[eliinmeyer]
5/7/16, 3:53 PM
#10

Vad heter användaren? Eller får man inte säga det? För har sett på andra trådar hur folk pratar om vissa personer på kanske instagram och då har inget blivit borttaget?

Cireea
5/7/16, 3:56 PM
#11

#10 Det är inte alla gånger som sajtvärd/medarbetare har koll på alla trådar. 🙂 Jag försöker alltid radera sånt som är olämpligt, som att bryta på sajtens Skrivregler eller exempelvis de lagar som finns i Sverige.

Ser man något som bryter på skrivreglerna kan man alltid uppmärksamma oss i admin så får vi kika på det. 🙂 Just denna gång har jag sett inlägget och anser att det brutit mot reglerna för sajten. 

Sedan så var det inte så längesen som jag uppdaterade skrivreglerna för sajten, så om det förekommit innan det så kan man inte klandra någon Medarbetare då det inte funnits riktlinjer om vissa saker som det finns nu.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Miikaeela
5/7/16, 4:04 PM
#12

#8 jo men absolut! Tog det mer som ett exempel menar inget illa! :) Ska kika igenom dom! Lite annorlunda när man kollar via mobil ( vilket jag alltid gör!) Så man får inte fram all information på första sidan!

Cireea
5/7/16, 4:06 PM
#13

#12 Nej jag vet, vissa saker är sämre med mobilversionen. Du hittar skrivreglerna under aktuellt just nu i alla fall! 🙂Nu har ju jag tagit bort bild + länk så nu är det svårt att veta vem du pratar om. Men om du tänker dig hur inlägget såg ut innan jämfört med skrivreglerna så ser du snabbt att det inte följde reglerna. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[eliinmeyer]
5/7/16, 6:07 PM
#14

Jag läste skrivreglerna nu men jag ser inte att det står att man inte får länka? Eller missa jag något? Får man skriva i PM länkar osv eller bilder?

Cireea
5/7/16, 7:17 PM
#15

#14 Jag har väl aldrig någonsin skrivit att man inte får länka? Tvärtom så har jag sagt att man får länka till bilder som man inte har tillåtelse att använda. 🙂

DÄREMOT så får man inte enligt Hamster iFokus Skrivregler diskutera enskilda personer. Att då länka till den enskilda personens Instagram och säger "här är personen" -> DET  bryter direkt mot reglerna då man genom den länkningen klart och tydligt säger att det här inlägget handlar om den personen. 

Och att diskutera enskilda personer på forumet är inte tillåtet. ☝️
Åter till trådens ämne.. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
5/7/16, 10:44 PM
#16

#15 om man länkar och säger här är instagram sidan jag pratade om, räknas det då? För då pratar man om en sida, inte direkt om en person?

Cireea
5/7/16, 10:47 PM
#17

#16 Självklart räknas det om det är ett personligt Instagram-konto. Är det ett märke eller en butik som har ett konto på Instagram så är det en sak men är det en specifik person så är det inte tillåtet.

Det här kontot var en specifik person, en helt vanlig privatperson! 
Men det här kan vi diskutera i PM…


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
5/7/16, 10:49 PM
#18

#17 men folk kan ju ibland länka till privatpersoners bloggar och då där de skriver om hamstrar, varför tas sånt aldrig bort?

Cireea
5/7/16, 10:57 PM
#19

#18 Nu börjar jag känna att du bara är ute efter en diskussion för diskussionens skull och inte för att det faktiskt är något att diskutera då reglerna är tydliga. 

Mycket handlar om VARFÖR man länkar, exempelvis om jag länkar till en uppfödares hemsida då någon undrar över en uppfödare på ett specifikt ställe så är det inte samma sak som om jag länkar till en privatpersons blogg för att diskutera och kritisera personen som ligger bakom bloggen, eller hur? 🙂

Eller om jag exempelvis länkar till en persons blogg och frågar om var man kan få tag i buren, det är okej för då diskuterar man inte den enskilda personen.  

Man får inte länka till hemsidor/bloggar eller vad det nu än är om det är för att diskutera den enskilda personen eller vad den personen gjort/inte gjort. Detta är för att sajten inte ska bli någon plats där man hänger ut folk i tid och otid. Då är det bättre att man för diskussionen på ett allmänt plan utan att blanda in den enskilda personens namn, blogg, Instagram-konto, Facebooksida eller liknande. Man kan ändå diskutera något utan att hänga ut personen i sig. 🙂

Att länka till sin egen hemsida eller blogg är okej. 

Sedan är det skillnad på en privatperson och en offentligt person som exempelvis en känd Youtube-person.

Jag har inte sett något inlägg där man länkat till någon persons privata blogg och sedan diskuterat den enskilda personen. Jag har gått igenom samtliga inlägg från och med att jag uppdaterade skrivreglerna nu i vår och inget sådant inlägg finns med i listan. Så, var har du sett dessa inlägg som inte blivit borttagna? För i så fall får du mer än gärna länka dessa direkt i ett PM till mig så kan jag ta hand om saken. 😉

Nu sätter jag stopp för den är diskussionen. Reglerna är tydliga och det är vi i admin som bestämmer vad som får ligger kvar och inte här inne. 🙂Vid fler funderingar kan man skicka PM till mig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Miikaeela
5/8/16, 12:13 AM
#20

#19 fast nu kritiserade jag inte personen i sig utan tog den mer som exempel för en HEL DEL inlägg jag sett tidigare på mindre bra burar osv. Runt om på nätet. Och ja, jag förstår reglerna som gäller här nu. Men som sagt har jag inte försökt hänga ut någon eller med flit kritiserat någon enskild person. Att bilden i fråga just råkade höra till denna person är en helt annan femma. Sen tycker jag att det är väldigt onödigt att ett inlägg görs men att det spårar totalt med massa annan info som man egentligen kan ta PM. :)

Annons:
[eliinmeyer]
5/8/16, 12:20 AM
#21

Nej, varför skulle jag fråga saker bara för att hålla på och diskutera?? Nej jag undrar ju faktist det jag frågar och ifrågasätter då jag inte fattar varför det ibland tas bort och ibland inte? Så jag frågade, tråkigt tycker jag att du känner att du måste knäppa till istället för att "avvisa" mig sakta. Men ja, det var bara att jag frågade över reglerna, för jag tyckte inte att de va så tysliga, kanske du tycker, men de var ju du som skrev dem (antar jag?) så då har ju du bättre koll på varje regler menar och täcker för olika saker :)

Cireea
5/8/16, 12:22 AM
#22

#20 Absolut Mikaela, det förstår jag och jag har inte påstått att du medvetet ville ge dig på personen på det sättet utan jag försökte förklara reglerna för Elin genom att ge exempel på vad som är okej och inte okej. 🙂 Men nu är ju allt sånt som brutit mot reglerna borta  så nu är ju tråden mer neutral. Om du vill kan vi låsa denna och starta en ny tråd där samtliga håller sig till ämnet! 🙂

Det var absolut inte meningen att det skulle dra iväg såhär utan jag ville bara informera om reglerna om det nu varit otydligt eller om någon missat att läsa dom då det ibland är klurigt att hitta. Nu är det som sagt slutdiskuterat om just den biten då jag anser att jag förklarat nog tydligt om reglerna som gäller! 👍

#21 Du fortsätter diskussionen i tråden trots tillsägelse… nu räcker det. 🙂
Jag tycker absolut inte att jag gjort något fel, jag har informerat dig om reglerna och givit flera exempel på vad som är bra och inte. Så att sitta här och säga att jag "knäppt till dig" är faktiskt riktigt oschyst när jag inte gjort annat än svara på samtliga av dina frågor.  Är inte det här tydligt nog för dig så kan du fortsätta via PM vilket du skulle gjort för längesen..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
5/8/16, 12:42 AM
#23

Tråden låses på TS begäran


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: