Annons:
Etiketthamster
Läst 1816 ggr
Lojs
2016-05-06 23:25

Ta ut din hamster

Nu när det börjar bli varmare ute är det många som låter hamstrarna komma ut i friska luften. Det finns en del saker att tänka på när man gör det.

1. Väder. Hamstrar är inte gjorda för vårt kalla klimat, när du tar ut hamstern, vänta tills det är ca 17-20 grader ute, såpass varmt att du själv går i t-shirt, det ska helt enkelt gärna vara samma temperatur som du har inne, som hamstern är van vid.
Värme är precis lika farligt som kyla, om dagen är väldigt varm, vänta med att ta ut hamstern tills det börjar svalna av lite, så att det blir lagom temperatur, ungefär den hamstern är van vid inne.
Undvik starkt solljus, låt i alla fall hamstern ha en stor bit skugga, det är lätt att fixa genom att till exempel hänga ett badlakan över en del av toppen på inhägnaden.
Ta inte ut hamstern om det blåser, de är känsliga för drag och blir lätt förkylda. 

2. Skydd. Tänk på att hamstern är ett tacksamt bytesdjur för katter, rovfåglar mm. Håll dig nära så att du snabbt kan lyfta upp den om något skulle attackera, ha även någon form av inhägnad, hamstrar kan springa iväg med bra fart om de får för sig det, det bästa är såklart en inhägnad med galler ovanpå, den skyddar lite mot rovdjur samtidigt. Tänk på att en hamster har lätt för att klämma sig under och ut från saker som bara står lätt på en gräsmatta.
Låt den gärna ha ett hus eller liknande att gå in i, det är en trygghet för den att kunna gömma sig om den känner sig hotad av den ovana miljön.

3. Vad är det för miljö hamstern kommer ut till? Finns det andra gnagare i området? Andra gnagare kan smitta med ohyra och annat otrevligt, undvik platser där det kan ha funnits till exempel vilda möss eller sorkar. Undvik även platser där det kan finnas avföring från andra djurslag.

4. Väck inte hamstern i onödan. Om din hamster inte vaknar av sig själv om dagarna, väck den inte i onödan bara för att den ska komma ut, den har lika roligt i en lekhage inomhus när den fått vakna av sig själv som i en hage på gräsmattan, tänk på att en lekhage inte är roligare än vad du gör den, så den kan vara minst lika intressant som en tur ute. (Detta är en tumregel generellt, att inte väcka hamstern i onödan).

5. Ha noga koll på hur hamstern reagerar. Det är lätt att hamstern blir stressad av en så här ovan miljö, se så den inte verkar stressad, blir den stressad får den inte ut något positivt av utevistelsen och då faller ju hela syftet.

Jag föredrar härliga sommarkvällar för att ta ut hamstern, den kan få vakna i egen takt, vädret kan vara lika lagom varmt som inne och solen är inte så skarp.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Cireea
2016-05-06 23:44
#1

Toppen Lojs! Tänkte själv skriva ihop något liknande men nu slipper jag! 👍 Väldigt bra tips och råd. 

Dock tar jag aldrig ut mina guldhamstrar utomhus utan tar gärna in naturen till dom istället genom lite gott utifrån. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lojs
2016-05-06 23:57
#2

#1 Tack! Jag tänkte först putta upp någon gammal tråd på ämnet, men då var alla bra tips utspridda i tråden, så jag tänkte samla ihop det lite. =)
Jo, samma här, jag har mest tagit ut dem någon gång för att få bra ljus att fota i när jag inte haft min ministudio i ordning (har väl hänt ca 2 gånger per säsong eller så), jag har dem hellre i lekhagarna och tar in saker utifrån, eller odlar saker som kan vara spännande. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[eliinmeyer]
2016-05-06 23:58
#3

Bra skrivet! Viktigt att veta dessa grejer innan man tar ut dem!

Amun-Ra
2016-05-07 06:01
#4

😎 Bra artickel

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

LinneaPuh
2016-05-08 02:56
#5
[Howres]
2016-05-08 10:46
#6

Jättebra artikel! 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: