Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2800 ggr
[eliinmeyer]
5/6/16, 6:10 PM

Byta sand, hur ofta?

Hej, jag undrar en sak. Om ens hamster inte kissar i sanden utan på andra ställen i buren, hur ofta ska man då byta sanden?

Annons:
Therese
5/6/16, 6:14 PM
#1

När den börjar bli smutsig och luktar skulle jag tro :)

Zmolly
5/6/16, 6:15 PM
#2

En gång i veckan ska man byta allt men jag byter sanden 2-3 g i veckan😉! #0

Zmolly
5/6/16, 6:17 PM
#3

#1 hon menar inte katter hon menar hamstrar.

Therese
5/6/16, 6:21 PM
#4

Jag förstod det, blir inte hamstrars Sand smutsig menar du?

Zmolly
5/6/16, 6:31 PM
#5

#4 jo hamstrars Sand blir smutsig även om det är kiss eller bad min bajsar lite överallt men kissar i kiss och bajs lådan. (den kan ibland kissa lite varsomhelst också.) Hoppas att det hjälper #0

Zmolly
5/6/16, 6:32 PM
#6

#0 En gång i veckan

Annons:
[eliinmeyer]
5/6/16, 6:46 PM
#7

#1 han gör ju inte på toa i den, så varför skulle den börja lukta eller bli smutsig?

Dvärgvädur
5/6/16, 6:54 PM
#8

Jag har en kattsandsskopa som jag använder när det hamnar smuts och dylikt i sandbaden. Ser ingen anledning att byta ut all Sand bara för att den har kissat på ett ställe.

Jag spar alltid på sanden och slänger ingen i onödan, utan tar bort det smutsiga och fyller på med mer som ersätter det gamla.  Självklart ska man byta ut den helt ibland också.

I dit läge skulle jag inte byta ut sanden alls, onödigt att slösa massor Sand om den inte används. Byt när den lir smutsig helt enkelt, det behöver inte vara regelbundet 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Therese
5/6/16, 7:41 PM
LinneaPuh
5/8/16, 3:03 AM
#10

Byter sanden en gång i veckan. Har en lite större Sand inhängnad så byter när jag tvättar buren :) Annars har jag som en köttsliga fast mindre som jag går igenom sanden med 2-3 gånger i veckan. Tar bort Kissklumpar mm!

LinneaPuh
5/8/16, 3:04 AM
#11

Köttsliga? Autocorrect Hahaha. Kattsandskopa menade jag!

[eliinmeyer]
5/8/16, 11:43 AM
#12

#10 ja för han går inte på toa i den, och frågan är då hur många gånger jag ska då byta den om han bara gräver i den och tvättar sig… Men jag ska göra det mycket mer sällan nu i alla fall Dock så beror det på vart jag har den i buren, för om han kissar i ett hörn så kan jag ställa sanden där och då går han på toa där i, men flyttar jag inte sanden dit så gör han inte det

91Marran
5/8/16, 1:18 PM
#13

Jag byter sanden minst en gång i veckan, för all smuts syns inte. Sen så måste sanden bytas vid burstäd, för då är ju tanken att buren ska bli så ren som bara möjligt. :-)

Mvh
Mig

Annons:
Upp till toppen
Annons: