Annons:
Etiketthamster
Läst 675 ggr
Alvi_bs
2016-05-04 20:25

Kan man para dom....

Hej!

Jag har två dvärghamstrar. En Robo  (hona) 8 månader och en Sibirisk  (hane) 7 månaders dvärghamster.  Dom trivs tillsammans, men är det möjligt att dom kan para sig?

Det skulle bli väldigt intressant att få veta….

Annons:
Cireea
2016-05-04 20:27
#1

Du bör sära dina dvärghamstrar omedelbart! 
Istället ska du sätta ihop dom med en kompis av respektive art.

För övrigt är "sibirisk" inte rätt namn utan det är rysk vintervit. Är den köpt utan stamtavla räknas den som Hybrid.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Alvi_bs
2016-05-04 20:32
#2

#1 

Är det farligt att ha dom tillsammans och kan man para dom?

Förlåt för slarvfel på namnet….

Den är köpt från djuraffären.

Cireea
2016-05-04 20:33
#3

#2 Dom ska absolut inte bo tillsammans då dom inte är av samma art, har du otur hittar du någon av dom död i buren. 
Och nej, du kan inte para dom.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Alvi_bs
2016-05-04 20:40
#4

#3

Okej tack för ditt svar!

Nu vet jag att jag ska sära på dom.

Och jag får nog para min ryska vintervita hane med min kusins ryska vintervita hona!

Men en fråga till, spelar det någon roll om deras ålder? Om t.e.x. hanen är större en honan eller om honan är större en hanen…

Cireea
2016-05-04 20:44
#5

#4 Hur mycket kan du om avel? Har du läst på ordentligt? Exempelvis kring parningsålder, diabetestestning osv. 🙂

Sedan, om du är intresserad av att avla på rysk vintervit, bör du köpa hem två hamstrar med stamtavla. Att avla på hybrider utan känd stam är ingenting bra utan försök istället värna om arten och avla på individer från sunda linjer. 🙂
Tyvärr vet du inget om din hamsters bakgrund, och om din kusin inte har stamtavla på sin hamster så har ni ingen koll på någon av hamstrarnas bakgrund. 

Är du sugen på att avla seriös så kan du kontakta någon duktig uppfödare som kan hjälpa dig att komma igång. Både med information och eventuellt avelsdjur. 
Jag kan rekommendera Snögatans om du vill ha tips och råd! 

Hennes hemsida: http://www.snogatanshamsteruppfodning.com


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Alvi_bs
2016-05-04 20:58
#6

#5

Tack för ditt tips jag tror du har rätt jag ska nog forska vidare på avel och min hamster art….

Annons:
Miikaeela
2016-05-04 21:36
#7

Man ska inte hålla på med avel om man inte vet vad man gör och absolut inte med djuraffärs djur. :) inte alls någonting att rekommendera!

Cireea
2016-05-04 22:34
#8

#6 Blir jätteglad att du vill göra rätt från början, det värmer mitt hjärta! 🙂
Läs inne på Svenska hamsterföreningen, där finns massor av nyttig information som du kan tänkas behöva. Sedan är det bara ställa massor av frågor här inne, vi är många som kan hjälpa dig. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Alvi_bs
2016-05-05 07:13
#9

#7 #8

Tack för era super fina råd är glad att man får någon vägvisare som visar den en rätt väg!

Upp till toppen
Annons: