Annons:
Etiketthamster
Läst 1760 ggr
Manda02
2016-04-26 18:37

Varning!

Jag vill gärna varna er om dessa "bendy bridges". Alltså sånna broar gjorda av trä som man kan böja på. Flingan har fastnat på en sån två gånger. Första gången så märkte jag det på direkten eftersom jag var i samma rum som buren. Hon började skrika och i full panik försökte hon komma loss. Jag hjälpte henne såklart att komma loss. Det gick bra då men idag hände det igen.  När jag kom hem efter skolan så gick jag in på mitt rum och slängde en blick emot buren och märkte att det var väldigt mycket spån i ett hörn. Jag ser sen Flingans rygg och tycker det ser konstigt ut för hon typ sov där i matskålen. Sen när jag kommer närmare ser jag att hon sitter fast med sitt bakben i denna dumma bron och så slänger jag av locket på buren och hjälpte henne. Hon började direkt skrika i panik eftersom hon sov och hon blev jätte rädd. Jag fick loss henne men denna gången gick det inte så bra… Hela hennes fot är helt svullen och man ser där hon suttit fast för det är helt rött. Hon vill inte gå på det men nu lite mer på kvällen så sätter hon i foten ibland. Jag har så mycket ångest för jag vet inte hur länge hon suttit fast där. Jag är jätte ledsen nu när hon inte mår bra och jag hoppas inte det blir värre nu. Jag ska ge henne någon dag och se om det blir bättre. Men detta är då en varning att dessa broar är inte så pålitliga. Hamstern kan lätt fastna i en sån springa emellan pinnarna och fastna. Jag hoppas nu att Flingan blir sitt gamla jag igen.  Ska ringa vet imorgon om det inte blir bättre. 😕 😭

Annons:
Tinja
2016-04-26 18:39
#1

Min hamster dog av en bendy bridge här om dagen. Dom är livsfarliga för våra små pälsklingar!!!

Mvh Tinja

Manda02
2016-04-26 18:42
#2

Precis som Tinja skriver så undvik dessa broar!! Livsfarliga är dem!

[Howres]
2016-04-26 19:00
#3

Min hamster dog också när hon fastnade i en sådan bro, dem är fruktansvärda :( Ett tips är att sätta lilla Flingan i en liten transportbur/låda med endast en hög med papper, vatten & mat så att hon inte använder tassen för mycket. Då läker det mycket fortare. Se också till att hon inte har något att klättra på! Veterinärer brukar oftast avliva hamstrar alldeles för "tidigt". Brutna ben kan läka men det är viktigt att hamstern inte använder benet & att hon har smärtstillande! :) hoppas lilla Flingan kryar på sig ♡

Manda02
2016-04-26 19:23
#4

 #3 Tack så mycket för tipsen! Har en liten transportbur men den är inte alls stor.  Ska jag ha henne där?  Vart hittar man smärtstillande till hamstrar? Tack så mycket! ❤️

Manda02
2016-04-26 19:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3 Är detta okej? Hon biter dock på lufthålen i sidorna men hon ger nog upp när hon märker att det inte hjälper.

Manda02
2016-04-26 20:03
#6

La nyss till ett litet trähus bara för att hon springer runt som en galning och kan inte finnan någon ro. Så hon sover just nu i denna transportbur i den lilla trähuset.

Annons:
Roonja
2016-04-26 20:26
#7

Oj! Tack för varningarna! Aldrig hört något problem med de förut och jag har en själv :O Jag måste ta bort den.

[Howres]
2016-04-26 20:29
#8

#5 det borde funka, kolla bara så att hon inte klättrar på sidorna och använder sitt skadade ben ♡

Manda02
2016-04-26 20:29
#9

#7 Ja gör det genast! Det är så hemskt att se sina små pälskligar ha ont. Flingan tycker jag ser lite bättre ut nu men hon behöver vila så kanske benet läker. Men bendy bridges är inget som rekommenderas!!

Miikaeela
2016-04-26 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Oj detta visste jag inte om! Vad tror ni om denna bendybridge? (Den färgglada till höger) den har inga springor emellan där små tassar kan fastna? Kan jag använda den? Den till vänster är dock en vanlig och man ser springorna ganska tydligt.

Manda02
2016-04-26 21:25
#11

Sen till höger ser ganska så säker ut så länge det finns inga springor ska det nog gå bra men broar där den finns springor emellan pinnarna är inte alls bra :(

Miikaeela
2016-04-26 21:30
#12

#11 usch kan förstå din panik! Sjukt att man aldrig hört om detta tidigare! Jo, den färgglada har inte minsta lilla springa emellan så den känns ju säker men man blir orolig när man läser sånt här! :( den andra lär jag bara ha i lekhagen och under uppsikt!

Manda02
2016-04-26 21:32
#13

#8 Hon klättrade jätte mycket på sidorna och bet av plast ifrån dem lufthålen på sidorna och verkade svälja det så jag valde att sätta tillbaka henne i sin vanliga Bur eftersom det är inte så bra om hon äter plasten. Det är en 60 x 40 Bur och det ända jag har i är en vattenflaska, matskålen och hennes trähus som hon kan sova i. Det finns såklart papper med som hon kan boa med!

Annons:
91Marran
2016-04-26 22:52
#14

Dem åker ur mina burar nu! Hört om det innan, men trott att den stått konstigt i buren och haft asstora springor eller något. Kan vanliga skada hamstern, så riskerar jag inget. Tips på vad man kan använda istället? Har mest de på typ 50cm och vill gärna ha något med liknande funktion.

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
2016-04-26 23:18
#15

Kan man inte bara sätta över en bit kartong eller något så ytan blir hel?

fannybany
2016-04-26 23:42
#16

LIMMA DEM!!!

wildalia
2016-04-27 00:38
#17

Jag vet inte om det är sådana jag har, men jag har haft mina i flera år. Jag har aldrig upplevt det ni skriver om. De kan inte få igenom sina tassar på dom. De är väldigt tajta. Och de som har ngt mellanrum, är så stora så de inte kan fastna. Mina guldisar kan omöjligen få tassarna igenom. Dvärgarna kommer i såfall loss om de trampar igenom. Olyckor kan alltid hända om man har saker i burarna.

Be-Bopz
2016-04-27 01:37
#18

Jag har varnat för dessa i många år, jag lade ut en varning på min facebook-sida för inte så länge sedan. Det har hänt att hamstrar har slitit av sig benet när de har fastnat.

Manda02
2016-04-27 06:03
#19

Det som hände med min dvärghamster flingan var att bandy bridgen stod upp i ett hörn som ett staket typ sen på något sätt så fick hon igenom sin fot emellan en sån springa och den var så hög så hon inte kunde ta över benet och foten blev som ett stop så hon inte fick igenom den.

Evovva
2016-04-27 08:42
#20

Jag använder det som hus ibland men då har jag efter varning limmat med limpistol emellan varje där det var stora springor så det inte går att skada sig. Så fixar man bara att det inte finns springor funkar dom att använda.

Annons:
Cafesinner
2016-04-28 15:42
#21

Fy så tråkigt att höra <3 Mina har extremt små mellanrum som tur är.

Dvärgvädur
2016-04-28 16:10
#22

Min hona fastande också en gång för något år sedan, hade jag inte varit där vet jag inte hur det hade slutat… Som tur var klarade hon sig utan skador, hon fick endast en chock när hon fastande, som TS sa, skrek och fick panik.

 Säger som de andra, var förskitiga! 😕

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Manda02
2016-04-28 16:48
#23

*Uppdatering på Flingan*

Idag så ser det bättre ut. Hon springer och går utan problem och hon använder tassen  bra. Tassen är fortfarande en aning svullen men svullnaden har gått ner sen skadan hände.  Utöver det ser hon frisk och kry ut och äter och dricker precis som hon ska. Nu har hon bara en vattenflaska och matskål i buren och såklart papper som bomatrial. Valde att ta bort huset då hon klättrade på det och eftersom jag vill att hennes ben ska läka så fort som möjligt vill jag inte att hon ska ha några klättermöjligheter. Det är ju rätt så tråkigt för henne men det är bäst såhär och också för hennes del. Som det ser ut så läker benet fint och vi får hoppas att det fortsätter så! 🙂

Tinja
2016-04-28 16:54
#24

#23 Va bra👍

Mvh Tinja

Amun-Ra
2016-05-01 21:47
#25

Kanske smartast att inte ha dessa böjbroar till en dvärghamster. Jag skulle inte ha det till mina hamsterungar i allafall, jag har inte äns Hjul till hamsterungar. Dock har jag inte haft dödsfall pga en böjbro till mina fullvuxna guldisar Däremot är jag väldigt kräsen när det kommer till leksaker att krypa in i. Måna av  hålen är alltför små åt en guldhamster.

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Upp till toppen
Annons: