Annons:
Etiketthamster
Läst 643 ggr
sandr
2016-04-24 14:01

Köpa sin första hamster

Hej! Jag är 25 år, bor i Askim/Göteborg och funderar på att adoptera eller köpa en hamster. Har haft kaniner sedan jag var 8 år (har en nu också men den bor kvar hemma hos mina föä). Anledningen till att jag funderar på en hamster är att de vad jag förstår inte kräver riktigt lika mycket jobb som kaniner. Dessutom tycker jag att vintervita dvärghamstrar är det sötaste som finns! Har dock läst att guldhamstrar verkar vara den ras som rekommenderas till folk som inte haft hamster tidigare?

Har ni några tips på vilken ras och vilket kön (hona/hane) jag bör välja och varför? Det viktigaste för mig är att hamstern är tam och gosig. Vad bör jag mer tänka på innan jag skaffar en hamster? Vill gärna adoptera en vuxen hamster, finns det tips på var jag hittar det (förutom på blocket)?

Annons:
Frosstis
2016-04-24 14:20
#1

Det beror precis själv på vad du vill ha. Vill du ha dvärghamster, kör på det. Köp från en bra uppfödare så får du en jättemysig hamster. :) Jag röstade på dvärghamster för det är vad jag själv vill ha.

Dvärgvädur
2016-04-24 14:29
#2

Eftersom du ville ha en gosig hamster röstade jag för guldhamster, då dvärghamstrar oftast är riktiga energiknippen. Det finns självklart även dvärgar som älskar att sitta still i handen och guldhamstrar som hellre springer omkring än att gosa. Guldhamstrar är dock oftast mer att "ta i" eller att kela med, dvärghamstrar är så små att de är ganska svåra att hålla.

Men som #1 sa, välj det du känner passar dig bäst! Kontakta en kunnig uppfödare som kan ge dig livslång support vid frågor och liknande 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[eliinmeyer]
2016-04-24 16:17
#3

Guldhamster har jag hört är mycket bra att ha som sin första hamster då de inte är lika speedade eller aa snabba, utan långsammare och större, så det är lättare att lära sig hantera en hamster. Vill du vara säker på att den blir tam eller vill ha en hamster där möjligheten att den blir tam är störst borde du köpa från en uppfödare. Det du bör tänka på när innan du skaffar hamster är att de är nattdjur, alltså sover de på dagen och är vakna på natten. Dvärghamstrar måste bo 2 och 2 minst men om de bråkar kan man södra på dem. Guldisar ska bo själva. Sen säger många att hamstrar är billiga att äga. Äga ja, köpa in allt för största gången, nej. Men du kan göra allt så billigt som möjligt genom att tex köpa en samla låda (130 L) som Bur och använda saker hemifrån som kartonger osv som leksaker. Men för mig som inte ens köpe så många leksaker och så, så gick det ändå på över 1000 kr att köpa in allt. Kön tror jag inte det är så stor skillnad på hon hamstrar, förutom att hanar tydligen ska va allmänt lite mindre än honor, och att honor har brunst var fjärde dag eller så och att de tydligen ska lukta liter med då (har aldrig haft en hona förut). Det finns en YT kanal som heter "Erinsanimals" som har många bra fakta videos och tips & trick för just hamstrar, och andra djur, så där kan du kolla in mer :) den e på engelska btw

emmavsjohansen
2016-04-24 21:50
#4

Min första hamster (som jag köpte nyligen som 19 åring - har nu skaffat en till) var en dvärghamster och det var lite mer jobb än det var för min kompis som köpte en guldhamster men jag tyckte att hela processen med att få Daria tam var så givande. Jag tycker verkligen om att jobba för att få dem tama, så det är nog lite av en smaksak. Ifall du vill ha den riktigt gosig kanske en guldhamster kanske det enklare valet. Men vilken art du än väljer så går det säkert jättebra :)

Upp till toppen
Annons: