Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1144 ggr
[eliinmeyer]
4/21/16, 10:51 AM

Fröblandning, Bunny Hamster Traum

Hej, undrar om någon av er erfarenhet eller så av denna fröblandningen? Hittade den på en sida där de rekomenderade olika mat till hamstrar och det här var en av dem. Den har 5 stjärnor men kan va kul att höra andras åsikter :) http://t.zooplus.de/shop/nager_kleintiere/futter/hamster/bunny/179981

Annons:
[lillelull]
4/21/16, 11:11 AM
#1

Får du använda den bilden? Eller hur är det med print screen shots? 

Såhär är lättast för alla att läsa tror jag och jag länkar till den svenska sidan så är det också lättare.

**http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/bunny/hamster/343223 
**

**Jag har tittat på denna maten men jag tittade aldrig på några värden eller annat för så fort jag såg mjölmasken i den så blev jag helt öh.
Jag tycker insekter och maskar är det vidrigaste som finns och kan ej ge ett Foder som innehåller maskar till hamstern. Jag ger annat kött istället. 

**

Här nedan är ingredienser och näringsvärden och annat. 

Ingredienser:
Havre, korn, hirs, majs, kanariefrön, kornflingor, ärtflingor, vete, vetekli, majsflingor, solrosfrömjöl, morötter, havre, ris, silverhirs, fjäderfäkött, alfalfa, gräsfrö, röd hirs, linfrön, palsternacka, kalciumkarbonat, drav, pressrester av morot, rödbetor, öljäst, animaliskt fett, maskros, rölleka, sesam, sillmjöl, inulin, paprika, äpplen, mjölmask (0,3%), kamomill, nyponskal, johannesbröd, fjäderfä leverextrakt, äggpulver, malva, laxolja, linfröolja, lecitin. (Spannmål 54%, frön 21%).

Tillsatser per kg:
Vitamin A 6500 IE, vitamin D3 510 IE, vitamin E / all-rac-alfa-tokoferolacetat 54 mg, koppar som koppar(II)sulfat, pentahydrat 3,5 mg, jod som kalciumjodat hexahydrat 0,5 mg, järn som järn(II)sulfat, monohydrat 34 mg, zink som zinkoxid 43 mg, mangan som mangan(II)oxid 23 mg, selen som natriumselenit 0,1 mg. Med antioxidant alfa-tokoferol.

[eliinmeyer]
4/21/16, 11:39 AM
#2

#1 Hittade inte den svenska sidan utan det var den tyska (tror jag att det är) som kom upp, men det var mest om folk har använd detta fodret och vad de tycker om det. :) Det är väl ingen bild jag tagit tror jag, eller det är en bild på en sida, då borde man väl inte få länka heller, för de är ju i princip samma sak. Bara det att man måste klicka på länken för att komma in. Mjölmaskar vet jag att många använder så det är väl mer en smaksak för en själv och inte själva hamstern?

[eliinmeyer]
4/21/16, 11:40 AM
#3

#1 länken funkar inte heller

[eliinmeyer]
4/21/16, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är näringsvärdena, är dem bra?

[lillelull]
4/21/16, 8:36 PM
#5

Ja ja menar självklart att det är en smaksak för människan hamstern gillar ju säkert det men jag menar att jag inte har inte mage att ge det, tycker det är rent övervidrigt och iochomed att jag kan ge annat som substitut så ger jag hellre det 🙂

Cireea
4/21/16, 8:56 PM
#6

Detta är en fröblandning som SHF rekommenderar så ja! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[eliinmeyer]
4/21/16, 10:19 PM
#7

#6 då tar jag och beställer hem det :) Men är det någon som vet hur man ska göra övergångsfoder? Ska man ta hälften hälften eller först 1/3 nytt, sen hälften nytt, sen 2/3 nytt eller hur ska man gå tillväga?

[eliinmeyer]
4/21/16, 11:24 PM
#8

Undrar en till grej hehe Hur lång tid tar det för ett sånt paket med frön att bli dåligt? Om man inte öppnar det, tänkte kanske beställa 2 på en gång för att det ska bli billigare med frakt och så, men kommer det andra paketet hinna bli dåligt kanske innan jag hunnit använda upp det första?

[lillelull]
4/22/16, 12:03 AM
#9

Ingen aning om utgångsdatum, jag brukar köpa hem en påse extra när jag beställer så har jag då den oööpnade påsen i källaren så den förvaras på ett kallare ställe och den öppna påsen ja den har jag ju också i källaren iofs men återförsluten och sen har jag de som jag behöver för en lite längre period uppe som jag då blandar i en bunke med annan mat. Men tror absolut att du kan beställa en extra påse. Säkert ingen fara. Och de där med  fodret så tror jag du ska köra något sånt ja.. med kaninen så kör jag 1/4  en vecka och sen 2/4 en vecka  , 3/4 en vecka , 4/4 efter en månads tid ca så är det klart. Men kaniner är ju känsligare, med Tage då när jag fick hem honom så hade han med sig en påse övergångsfoder från uppfödaren då men han började direkt att sålla bort det och äta av det nya fodret så det var inte lönt att ens försöka att hålla på att blanda ut för han petade ändå bort det så ja bara körde rakt på men han hade absolut inga problem med det, men ja hade jag varit du så hade jag kört ett litet schema för att "safea" 🙂 Lycka till! Det blir säkert bra!

[lillelull]
4/22/16, 12:07 AM
#10

Jag brukar vara väldigt försiktig med foderbyten till alla djur egentligen även katten samt kaninen men med Tage har det inte riktigt gått så för han som sagt sållade bort själv och grävde verkligen bort det " gamla " fodret så fort han fick syn på det nya fodret men annars är jag noga med foderbyten ska gå sakta sen gör vissa det snabbare med både kanske kaniner eller katter men jag brukar försöka vara extra försiktig för det skadar inte att vara försiktig tycker jag. Det kan göra mer skada att inte vara det men man behöver inte heller vara helt galen och VERKLIGEN väga upp varje litet frö men ja du förstår vad jag menar.

Upp till toppen
Annons: