Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 3127 ggr
Martyvonparty
2016-04-17 15:21

Aggressiv hamster.

Hej! Jag har en hamster hemma som hugger en i händerna. Många gånger biter hon sig fast. Jag har försökt allt från att bara ignorera henne i buren och bara bry mig om den andra, till att försöka lära henne att händerna inte är farliga utan något bra! Idag satt hon rätt stilla i handen. Äntligen tänkte jag! Men när jag satt ner henne o buren igen vände hon sig om och högg riktigt hårt i handen. Jag håller inte i henne på något sätt utan hon får sitta i handflatan, allt för att hon inte ska känna sig trängd eller fasthållen. Nu känner jag att jag inte orkar mer. Jag ser inga alternativ förutom att avliva henne. Hon är inte snäll heller mot burkompisen. Vad ska jag göra? Är någon villig att ta sig ann henne? Hon är köpt i djurbutik i juni förra året, och har varit såhär från början. Finns i Sollentuna/Stockholm. Mvh Martina.

Annons:
Miikaeela
2016-04-17 16:04
#1

Vi hade för många år sen 2 dvärghamster syskon ( också från djuraffär. I dagsläget skulle jag ALDRIG ens tänka tanken att köpa ett djur från en djuraffär. Detta för att jag vet precis vilka förhållanden avelsdjuren lever under. Sett det med egna ögon) som bodde tillsammans. Men efter ca. 3 veckor började den ena hamstern bete sig elakt mot sin syster och agressiviteten blev värre och värre. Hon var verkligen ute efter att döda sin syster. Vi separerade dem från varann och skaffade en ny Bur. Den ena hamstern som inte visade någon agressivitet alls var hur snäll som helst, älskade att bli klappad och kom på inkallning. Men hennes syster, hon bet allt och alla. Jag blev biten många många gånger tills blodet rann på mig. djur från djuraffärer har en tendens att ha onormala beteenden. Detta för att de inte blir hanterade av människor (alltså får ingen möjlighet till att bli handtama) och inavel är otroligt vanligt vilket också leder till felaktigt beteende. Jag tycker absolut inte att du ska ge upp! Se det som en utmaning och att det faktiskt inte är hamsterns fel utan att den inte fått växa upp på rätt sätt helt enkelt! Att hamstern hugger visar ett tecken på rädsla. Jag tycker att du ska börja om med tilliten från början. Visa att du faktiskt går att lita på! Steg 1: Repetera dagligen! Öppna buren försiktigt och prata lugnt för att visa att du är där. Ta några bitar av hamsterns favorit grönsak/frukt/frön och sträck ner handen i buren och låt hamstern själv komma fram och plocka den ur din hand (ta på dig ett par handskar om du är rädd att bli biten. Men gnugga in handskarna i lite av bottenmaterialet i buren så att du luktar bekant). Steg 2: När du märker att hamstern börjar få mer tillit och kan komma fram och ta godisen ur din hand (och kanske dessutom nosar på din hand! Och när du repeterat steg 1 tillräckligt många gånger) så kan du försiktigt som i steg 1 visa att du är där innan du sträcker ner handen och prata lugnt (väck inte en sovande hamster. Låt den komma ut själv om den vill. Du vet hur man själv kan bli om någon väcker en när man sover ;)) försök stryka hamstern försiktigt över ryggen med 1 finger. Om hamstern stelnar till är detta ett tecken på rädsla och sluta då klappa och ta tillbaka handen en bit och låt hamstern bara nosa på dig istället. Repetera detta tills hamstern känner sig trygg. Även här kan du ge en godsak när hamstern visar att den inte är rädd när du stryker den över ryggen. Steg 3: Hamstrar är flyktdjur. Därför ska du aldrig närma dig en hamster med händerna uppifrån (hamstern ser det då som en "rovfågel" och försvarar sig själv!) Närma dig istället med en hand från sidan så att hamstern ser handen. Du kan också låta hamstern själv klättra upp på din hand (tvätta händerna så att du inte luktar något gott då kanske hamstern kan nafsa lite :)) Även här kan det vara bra att gnugga in händerna i bomaterial från buren. Lyft inte hamstern för högt upp ifall den skulle få för sig att fly så att du inte skadar den när du lyfter den. Lyft upp hamstern korta stunder i början och lägg ner den i buren igen. På så sätt kan hamstern lära sig att du inte är farlig. Om hamstern visar revir aggressivitet i buren kan det hjälpa att göra stegen i en lekhage i början så att det inte finns några revir att vakta över. Då kan du ta en låda eller så att lägga ner i buren som hamstern kryper in i så att du kan lyfta den utan att ta i den och skrämma. Jag tycker att du ska testa det här! Lycka till!! :)

Miikaeela
2016-04-17 16:04
#2

Det blev väldigt långt! ;)

Martyvonparty
2016-04-17 16:12
#3

Tack för ett fantastiskt bra inlägg!

Men det är just steg 1 som jag inte ens kan göra. Jag har gjort precis som du skriver, bara pratat lugnt med henne, inte försökt klappa henne eller något. 

Du skriver att jag ska försöka mata henne från handen men det går verkligen inte. Det spelar ingen roll om jag håller i något som hon tycker är gott, hon nosar inte på det eller ens ger det en blick, hon går direkt fram och hugger.

Hon kan till och med gå runt i buren en sväng,  för att sen sen strosa fram och helt oprovocerat hugga. Hon ger inga varningstecken alls innan. Hackar inte tänder och ger inte ett stressat intryck. 

Är noga med att inte lukta mat om händerna och gnuggar in händerna i burströet också.. Jag känner mig så himla rådlös.

Hon är dum mot sin syster också, men inte på blodigt allvar. Hon jagar mest den andra och sen "sätter sig" på henne, medan den andra ligger på rygg och skriker.

Hon är verkligen hemsk och efter ett år så har det inte blivit bättre.  :(

Martyvonparty
2016-04-17 16:15
#4

Hon borde förstå att jag inte är farlig. Har haft dem båda i handen samtidigt vid flera tillfällen, och systern är hur lugn som helst. Äter gärna i handen, enkel att plocka upp, tycker det e ganska skönt att bli kliad osv.  Den elaka borde ju märka att systern är lugn…

Lyfter upp henne i toarulle de gånger jag gör det, och då biter hon inte alls, utan kan sitta ganska lugnt, men jag märker att hon inte kan slappna av. Hon nosar tex inte på mat då eller liknande, så jag tar sällan upp henne på det sättet.

Sitter just nu med ett finger som värker och är svullet.. det är så himla tråkigt. :(

Miikaeela
2016-04-17 16:44
#5

Förstår verkligen känslan av att vara maktlös och frustrerad. En hamster skiljer sig makalöst från en människa (vilket vi båda förstår) vi är helt olika arter. På samma sätt som du vill att din hamster ska förstå att du inte är farlig så kanske din hamster försöker säga någonting till dig. På så sätt kanske du förstår hur svårt det är att förså varandra. Allt handlar om att öva och repetera! Din hamster visar klart och tydligt att hon är rädd! Hon visar också dominans mot sin Bur kompis vilket gör att den andra burkompisen är underlägsen (vilket också kan göra henne lättare att hantera än sin syster då hon vet att hon är långt ner i rang). Det låter som på din beskrivning att hon är väldigt revirtänkande (vilket speciellt dvärghamster honor kan vara) därför skulle jag testa att göra stegen utanför buren. Hon har verkligen präntat in det här beteendet så det är inte det lättaste att bli av med! Men det går!! Visar hon nyfikenhet mot dig om hon är vaken och du öppnar buren? Alltså sträcker sig uppåt och nosar i luften? Om du är rädd så ta på dig ett par tjockare handskar! Då skapar det en trygghetskänsla och du vet att om hon biter så gör det ingenting. Men testa i en lekhage och så kan du ha ett liten kartong (ny som hon aldrig varit i kontakt med innan) också som hon kan dra sig undan till om hon blir rädd. Hon kommer inte bli tam på bara några dagar men ge det några veckor så ska du se att det går! Och som sagt gör det utanför buren och ha nya saker som hon inte kan vakta över! Testa med okryddad tillagad kyckling och solrosfrön svårt att motstå om man är hamster ;) Och det är inte hennes fel! Det är helt enkelt djuraffärens fel! De avlas upp i små labburar eller vanliga små galler burar där de bor hela familjen ( trångt och stressigt) sen separeras de från sina syskon och mamma+pappa och sätts i andra burar. Om ingen köper dom och dom blir för "gamla" dödas dom (frågade en i personalen i en djurbutik där jag haft praktik hur dom gör. Fick svaret att dom kvävs med papper eller slängs in i väggen. Jag höll på att kräkas och blev helt mållös). De är kännande varelser och förtjänar också ett liv! Man måste bara ta ett djupt andetag och ha lite jävlarannamma och inte ge upp! :) Vill bara påpeka också att håll koll på hur dominant hon faktiskt är mot sin burkompis, hamstrar är väldigt känsliga djur och burkompisen kan dö av stress. Så risken finns att det är bättre för dom båda.att separeras om hon är alldeles för dominant!

Miikaeela
2016-04-17 16:47
#6

Men hon verkar som sagt vara aggressiv för att hon är så pass dominant och revir tänkande av sig. Hon vaktar helt enkelt buren och sina saker som en liten hund ;))

Annons:
Martyvonparty
2016-04-17 17:13
#7

Hon hugger mig i handen oavsett vart.. Har försökt med att ha henne i en en lekhage, men även där hugger hon på en gång! 

Men jag får helt enkelt ge mig på´t igen! Har galler till lekhagen så hon kan få bekanta sig med min hand med galler emellan, då kan hon inte bita.

Hon är nog ganska nyfiken av sig. Står ofta upp på bakbenen och nosar, tittar ut från huset så fort det prasslar i ströet och undersöker alla nya leksaker och grejer i buren väldigt noggrant.

Men som du säger, det är tålamod som gäller. Problemet är att jag haft henne i snart 1 år utan framgång. 

Har ibland varit orolig för systern. Har märkt att de bråkar mer när de är i brunst men trots att de ibland bråkar så sover de tätt ihop och sitter ofta tätt ihop i sandbadet osv.

Miikaeela
2016-04-17 18:39
#8

Ja testa det sättet som fungerar dig bäst! Nyfikethet är alltid ett gott tecken! :) det är när nyfikenheten tar över som agressiviteten lägger sig :) Förstår att det är jobbigt! Jag kände mig också lagom frustrerad och less när våran ena hona var aggressiv. Men jag tränade och tränade och tränade och tillslut så kunde hon bara nafsa till lite för att visa att nu räcker det eller nu gillar jag inte att du håller i mig. Hon var inte den hamstern som precis gillade gulligull utan hon var den som ville utforska nya saker och ställen. Hon blev också lugnare när hon blev gammal och somnade in lugnt i sin Bur. Och det intressanta var att jag blev mer ledsen när hon gick bort än när hennes snälla syster gick bort. Just för att jag spenderade nästan varje dag med att göra henne handtam. Så hade i regel spenderat mer tid med henne än hennes syster. ;) Ja men precis! Så länge de ändå verkar funka ihop och den underlägsna honan inte blir inträngd i ett hörn och tar till flyktbeteenden så är det nog lugnt!

Miikaeela
2016-04-17 18:40
#9

*Det sättet som fungerar bäst för dig, ska det stå! :)

Instabeliebeer
2016-04-17 22:25
#10

Men varför avliva henne om henne om hon inte lider? Mina hamstrar är tyvärr från djuraffär och började bråka därför delade jag på de, det visade sig att den ena är hur go som helst och den andra mer titta djur hon va precis som din hamster men efter allt så började den tycka att detta är något bra, gå upp i handen och få något gott.

[AnimeV4]
2016-04-19 16:03
#11

#10 Jag tror knappast att hon mår bra av denna situationen. Sedan så måste man som människa också kunna må bra av detta. Jag bytte marsvin med uppfödaren igår eftersom jag och marsvinen mådde dåligt av att de inte gick ihop. Om nu TS inte känner någon glädje i detta mer så finns det två val om man inte vill traggla med detta mer (vilket jag inte skulle gjort) och det är avlivning eller att omplacera. Dock så finns det inte många som skulle vilja köpa en såpass aggressiv hamster.

TS: Jag förstår att allt känns bedrövligt och det är okej att ge upp om det tär på en för mycket. Jag tycker att du verkar ha försökt väldigt mycket.

Martyvonparty
2016-10-15 22:43
#12

Skulle admin kunna ta bort även denna tråd? :) Tack

[AnimeV4]
2016-10-15 23:47
#13

Hur gick det?

Annons:
tiger tok
2016-10-16 18:38
#14

Hur gick det???

Upp till toppen
Annons: