Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1279 ggr
Cafesinner
4/15/16, 7:51 PM

Ang. gödsel i eko-jorden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Mina tidigare hamstrar har haft grävhörnor/jord i buren. Jag har då använt mig av ekologisk blomjord från Garant och aldrig haft några problem med den (fullt friska och nöjda hamstrar etc). Idag läste jag ett FB-inlägg där någon efterfrågade en gödselfri ekologisk jord, och jag var på väg att tipsa om den jag brukar använda. Jag gick och läste en extra gång på påsen innan jag skrev kommentaren. Jag ser då att det står att den innehåller "hönsgödsel". Det stod inte under "sammansättning" med resterande ingredienser utan längre ner, och därför har jag missat det. 
Jag har räknat ut att tillverkarna tillsätter 10kg av detta gödsel per kubikmeter jord, och en kubikmeter är 1000L. Min påse är på 8L. Jag är kass på matte men jag får det till att den innehåller 0,08kg gödsel, alltså 80g. 
Någon som vet hur noga det är med detta? Klarar de 80g hönsbajs (och inte på en gång)? Jag menar, jord innehåller ju djurbajs och annat mysigt oavsett varifrån den kommer och i naturen så gräver de ju långt ner i marken osv.  Bör jorden fungera trots detta eller skall jag skänka bort påsen med en gång? (Har sett ett flertal personer här på iFokus skriva att "vanlig blomjord går också jättebra"…).
Jag har suttit och letat runt online efter någon jord som är helt fri från gödsel, och det verkar ju i princip omöjligt att få tag på. 
Ps. hoppas på att slippa bli idiotförklarad pga att jag missat denna detalj…

Annons:
[AnimeV4]
4/15/16, 11:25 PM
#1

Hm, hönsgödsel är väl lite starkare än hos häst, ko och dylikt men eftersom det är i vanlig jord ska det ju inte vara skadligt. Är det bara 80 g på 8 L tror jag inte att det ska vara någon större fara. Hur länge har du använt denna och hur mycket väger påsen?

Cafesinner
4/16/16, 1:08 AM
#2

Jag använde det till båda mina hamstrar (var några år sedan jag hade hamster nu, skall precis skaffa en till). Använde det under större delen av deras liv, typ. Vet tyvärr inte vad påsen väger. Står inte på vad jag kan se och jag äger ingen våg.

[AnimeV4]
4/16/16, 1:28 AM
#3

De verkar ju knappast ha mått dåligt av det, så jag tycker att du ska köra på om du vill! Men det är en liten påse? Rör det sig om 200 g eller 1 kg på ett ungefär om du känner på den? Den kanske inte är full ändå, antar jag men.

Cafesinner
4/16/16, 3:24 PM
#4

Det är en påse på 8 liter.  Den väger några kg i alla fall. 

[AnimeV4]
4/16/16, 3:35 PM
#5

#4 Större än jag trodde. Du behöver nog inte oroa dig! Annars kan du ju fråga på Fjäderfä iFokus eller Lantdjur iFokus hur skadligt de tror att det är🙂

Cafesinner
4/17/16, 7:29 AM
#6

Jag kör nog på den som jag brukar, tack för svaren! :3

Annons:
[AnimeV4]
4/17/16, 3:49 PM
#7

Absolut! ^^

Upp till toppen
Annons: