Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 861 ggr
[eliinmeyer]
4/10/16, 7:59 PM

Gräddvitt kiss?

Hej, nu när jag var vid Theodores Bur så skulle jag lyfta på hans hus för att se om det var några matrester från igår kvar där. Oftast brukar han vara ute på golvet och springa runt när jag städar och rättar till i hans Bur så han var nog inte van vid detta, i alla fall så blir han förvirrad av att huset är borta och verkar bli lite stressad och börjar samla papper i munnen för att säkert hitta en ny sovplats, sen går han till sin sandskål och ställer sig och kissar. När han går därifrån så har en droppen hamnat på kanten och då märker jag att den inte är gul utan lite mer vit-gul, typ gräddvit. Jag har sett hans kiss vara i den här färgen en gång förut när han fick träffa en av mina vänner och blev också stressad, så när jag ställde ner hans i hans Bur så kissade han även kiss i denna färg då, jag tänkte inte på det så mycket då, tyckte mest det var lite märkligt, men nu när det hände igen så blev jag lite fundersam.. Ska det vara så? Är det normalt eller är det något fel på honom?

Annons:
[eliinmeyer]
4/14/16, 9:35 AM
#1

Putt :)

[lillelull]
4/14/16, 1:27 PM
#2

De är nästan lättast om du tar en bild när du ser något som du tycker är ovanligt, tror det kan vara lättare för andra att se eller förstå vad du menar. Bara ett tips! 🙂

luddtuss
4/15/16, 2:36 PM
#3

Min hamster har alltid kiss som är mer vitt än gult.

 

[AnimeV4]
4/16/16, 4:21 PM
#4

Har han saltsten eller mineralsten?

[lillelull]
4/16/16, 9:06 PM
#5

och om han har mineral/saltsten så ta bort de direkt isåfall! 😕

Miikaeela
4/16/16, 9:35 PM
#6

Håller med #5 bara negativa saker med saltsten och mineralsten. Orsakar njursten och andra problem :((

Annons:
[eliinmeyer]
4/16/16, 10:01 PM
#7

De enda stenar jag lägger i min hamsters Bur är vanliga stenar ;) skulle aldrig skaffa mineral eller saltsten. Men förresten, varför är inte tuggsten bra? Har hört att man inte ska ha det? Men är det konstiga saker i det eller vadå?

Miikaeela
4/17/16, 1:42 PM
#8

Det är bra ;) Med tuggsten antar jag att du menar mineral eller saltsten :) Därför att smådjur får i sig rätt mängd mineraler och salt via en balanserad kost och behöver i regel inte mineral eller saltsten. Dessutom slickar oftast smådjur på stenen för att det är gott och får på så sätt i sig för mycket av ex. Salt som den inte kan göra av med och då lagras det i kroppen i form av ex. Kristaller som orsakar njursten som gör fruktansvärt ont. Det kan även rubba balansen i kroppens celler. Och för att djuret ska kunna slipa ner sina tänder på ett naturligt sätt så kan man (om man har) plocka grenar från äppelträd som man får skölja av noga och lägga i frysen några timmar (om man är jätte rädd för bakterier. Viktigaste är att spola av noga) och på så sätt vara säker på att djuret kan slipa ner sina tänder som växer hela livet. Om man inte har fruktträd hemma så finns det att köpa små grenar. I Djuraffären finns också andra typer av djurvänligt "tuggträ".

[eliinmeyer]
4/17/16, 11:14 PM
#9

#8 nej jag menar någon annan sten jag hört att folk har, som bara är till för att tuggas på och inte för att de ska få i sig mineraler eller salt, utan bara slipa ner tänderna

[lillelull]
4/18/16, 12:11 AM
#10

#9
De enda stenarna jag vet är såna mineral stenar som typ ser ut som frukter som djuraffärer säljer och de är inte bra att ge, de bästa sättet för att de ska slipa sina tänder är bara naturliga grenar och man kan köpa pinnar/ grenar i affären om de behovet finns, jag har aldrig haft varken en hamster, kanin eller marsvin som behövt ha något att slipa tänderna med någon sten..(?) 

Kan du länka eller kolla vad det är för sten som du har hört om?

Miikaeela
4/18/16, 12:12 AM
#11

Har aldrig heller hört om någon annan slags sten än mineral eller saltsten :p

[eliinmeyer]
4/18/16, 7:24 AM
#12

#10 hm deg kanske var en mineral sten då fast än att de kallar det för tuggsten

[lillelull]
4/18/16, 2:04 PM
#13

https://www.arkenzoo.se/gnagarsten-vit-banan-stor-053021-6 Är de denna du menar tror du? Såfall är de samma skit som mineralstenar, de bara kallar de något annat och är en gullig banan eller jordgubbe elller nått sånt

Annons:
[lillelull]
4/18/16, 2:04 PM
#14

https://www.arkenzoo.se/gnagarsten-vit-banan-stor-053021-6 Är de denna du menar tror du? Såfall är de samma skit som mineralstenar, de bara kallar de något annat och är en gullig banan eller jordgubbe elller nått sånt

[lillelull]
4/18/16, 2:04 PM
#15

Ursäkta dubbel post, konstigt att d blev så

[eliinmeyer]
4/18/16, 6:46 PM
#16

#13 ja det var den jag mena, så innehåller den massa konstigt?

[lillelull]
4/19/16, 8:43 AM
#17

Ja de är en mineralsten som är helt onödig..

[lillelull]
4/19/16, 8:44 AM
#18

Bara iklädd en finare paket för att den ser ut som en banan och den är säkert god för djuret att tugga på och det är inget bra, mineral och saltstenar gå alltid bort. De får i sig rätt mängd av sånt i sin balanserade kost och de kan gnaga på pinnar om behov finns

Upp till toppen
Annons: