Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1666 ggr
Dvärgvädur
2016-04-04 07:11

Någonting står inte rätt till..

Min älskade lilla Bounty har läng haft en knöl mellan frambenen. En ganska stor om jag ett tag trodde var övervikt av någon anledning, det ser nästan ut som en hängande dubbelhaka. Igår när hon fastnat på ett ställe i buren och jag skulle hjälpa henne loss såg jag dock att det var något annat. 

Jag tror att det är en tumör eller liknande. Det är en ganska stor "knöl" precis mellan frambenen som växer inifrån, om den ens växer. Den är inte utvändigt i alla fall. Hon har tappat lite päls just där men är annars lika pigg och glad som vanligt. Springer som vanligt, är precis lika matglad och dricker som hon ska. Om det är något jag märkt av är i så fall att hon sover något längre än hon brukar i vanliga fall, men det behöver ju inte bero på det.

Jag tror verkligen inte att hon påverkas av den för de tillfällen jag rört vid den har hon inte brytt sig. Det som skulle kunna hända är väl att dn blir för tor eller att den sprider sig.

Hon är från djuraffär så det är inte så konstigt om det nu skulle vara en tumör, ock är hon endast ca ett och ett halvt år. Någon som vet vad detta kan vara eller kan ge mig tips och råd? Tack på förhand! <3

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Jelly the hamster
2016-04-04 11:03
#1

Låter som en tumör. Min förra hane hade en tumör på sidan (såg ut som om han hade mat i kinden) och vi var tvugna att ta det jobbiga beslutet.

Dvärgvädur
2016-04-04 15:46
#2

#1 Ja, jag förstår ju att jag antagligen kommer behöva låta henne somna in om hon blir väldigt dålig. Jag hade en hane för några år sedan med tumörer på tre ställen som jag var tvungen att ta bort. Jag har dock turen att ha en liten privatklinik på gatan nedanför mig (villområde). Där lät vi honom somna in och det gick jättebra. Kliniken drivs av en föredetta, alltså pensionerad, veterinär som säkert kan ordna en undersökning också. Känns väldigt skönt eftersom jag kan ta med dem i sina burar, alltså skapas ingen stress och allt går lugnt till. Just nu är hon fortfarande pigg och glad så jag kommer spendera extra mycket tid med henne. Sålänge tumören inte växer något mer klarar hon sig nog ett bra tag till för som sagt påverkar den henne inte i nuläget :) Någon som har erfarenhet av diabetes och symptomer av det? Har även haft det i åtanke eftersom hon är campbellshybrid..

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

LinneaPuh
2016-04-04 21:36
#3

Det är EXAKT så min vintervita drgis jar.. Ser ut som en extra haka.. Han better sig som vanligt. Men om jag tar mitt finger någonstans i närheten av den så biter han mig.. Han har aldrig bitits förut…

Dvärgvädur
2016-05-04 18:42
#4

Nu har min fina  kompis somnat in, lugnt och stilla hos veterinären i sin egen Bur och igenkända dofter ❤️

Tumören var något av det värsta jag sett. Helt illamående blev jag, att den växt så snabbt? Vågar knappt beskriva den, alldeles för stor. Detta var rätt beslut,  för nu är det onda borta. Nu hoppas jag att hon springer runt,  frisk och kry med sina hamstervänner och käkar hirskolvar. 

 Skrämmande är det, för några månader sedan fanns den inte ens… 

Vila i frid Bounty ❤️

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[eliinmeyer]
2016-05-04 19:49
#5

#3 du ska inte ta han till veterinären då? Beklagar din sorg TS <3

Amun-Ra
2016-05-05 05:20
#6

Mycket som har med tumörer att göra idag, har med gmo och alla kemikalier de lägger i maten dessa tider. Vissa kemikaler är cancerframkallande  som de lägger som tillsattsämnen i maten och besprutar grödorna med😕. Och tro inte det är bättre med nötdjuren,svin och andra djur. Även de blir utfodrade med gmo mat. Därför ger jag mina hamstrar och mig själv ekologiska råvaror att äta…och bäst är det att laga hamster torrfodret själv så vet man vad de får i sig…

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Annons:
Amun-Ra
2016-05-05 05:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

GMO produkter är orsaken till cancer tumörer…

Bra artickel om det. Så håll er till Ekologiska produkter om ni kan.

http://newstarget.com/2016-03-18-russia-has-already-banned-gmos-when-will-the-rest-of-the-world-follow-suit.html

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

LinneaPuh
2016-05-05 09:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Såhär ser det ut just nu, det är inget som växer. Vad kan det vara?

[eliinmeyer]
2016-05-05 10:15
#9

#7 vad menar du för GMO mat? För nästan all man nu är GMO, ris, meloner, olika frukter osv

Amun-Ra
2016-05-05 13:15
#10

Jo tyvärr innehåller så gott som all mat GMO om man inte håller sig till ekologiskt. I dett fall som orsakade knutarna på råttan så hade de gett GMO majs….Just för att det finns så mycket GMO så brukar jag ge mina hamstrar Ekologisk baby mat och grönsaker..

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[eliinmeyer]
2016-05-05 13:18
#11

#10 men vad är det för fel på Gmo mat? Slår vad om att nästan allt vi äter är GMO mat men det betyder inte att den är dålig för det? I många fall är maten mycket bättre

Cireea
2016-05-05 14:40
#12

#7 Har du tillåtelse att använda bilden? På iFokus finns en tydlig regel om att man ska hålla sig till lagen, det vill säga att man inte använder bilder som man inte har tillåtelse att använda eller som är fria att använda. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Amun-Ra
2016-05-05 15:02
#13

Bilden har delats av bloggaren och av andra. Men ta bort den bara om du tycker.De kan se bilden på bloggen istället..

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Annons:
Cireea
2016-05-05 15:04
#14

#13 Ja, det är nog smartast :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: