Annons:
Etiketthamster
Läst 1148 ggr
Alvi_bs
2016-04-03 18:17

Hamster gott!

Hej!

Jag har tänkt och det vore roligt om vi kunde tipsa varandra om goda saker man kan göra till sin hamster. 

Jag kan börja!

Annons:
Alvi_bs
2016-04-03 18:43
#1

Hamsterbollar

Till detta behöver man inte mycket saker.

OBS! Tänk på att man inte ska ge en stor mängd av dessa ingredienser.

Ca 10 bollar

Ingredienser:

Sätt ugnen på 200´c

2 matskedar grahamsmjöl (vanlig mjöl funkar också men det grahamsmjöl är nyttigare för hamstern).

 1 matsked "Hamsterns favorit" (nötter)

Och 1 matsked vatten

Man börjar med att blanda dom torra ingredienserna.

Sedan häller man lite vatten i taget och blandar.

Blanda tills degen blir till en boll och inte klibbar i skålen. 

Och om degen inte blir till en boll tillsätt lite grahamsmjöl (vanlig mjöl)

Och om degen blir för torr tillsätt vatten.

Efter att degen är en boll och inte klibbar på dina händer eller skålen ska du rulla dom till små bollar som passar din hamster och inte blir så stort,  lägg dom på ett bakplåtspapper på din plåt.

Lägg dom i ugnen i ca 15-20 min.

Efter att du tagit ut dom ur ugnen låt dom svalna.

Och dom är klara att servera!

Alvi_bs
2016-04-03 18:46
#2

Tyvärr har jag ingen bild!

Men dom var en riktig höjdare hos min lilla hamster.

Evovva
2016-04-03 21:39
#3

Något som jag gjorde i somras och under vintern är att torka saker. 

Började med att plocka och torka brännässlor som vi rensade bort vid golfbanan.

 Hängde upp på en lina i köket och där fick det hänga tills det var snustorrt. 

Smulade sönder allt till småbitar och la i en tät glasburk. Har fortfarande kvar.

 I höstas gjorde jag likadant med persilja. 

För någon vecka sedan tog jag blad av babyspenat och la på en tidning i solen på köksbordet. 

Jag har blandat det i maten eller så strör jag det i buren så hon får leta och plocka själv. Favoriten är persiljan.

Alvi_bs
2016-04-04 09:01
#4

#3

Det ska jag absolut prova

Lojs
2016-04-04 18:57
#5

Jag brukar göra enkla röror till mina smådjur.  Alla sorters röror är populära, men ärtor, broccoli eller groddar är nog bland favoriterna bland grönsakerna, på sommarhalvåret plockar jag saker ute att blanda i, mest maskrosblad och kirskål.
Jag har en stavmixer, så jag kan mixa till exempel havregrynsgröt gjord på havregryn och vatten, eller havrevälling som innehåller enbart havre med färska grönsaker och kanske lite kokt okryddat kött, fisk eller ägg, det är riktigt smaskigt tycker hamstrarna. Torkade vetegroddar är nyttigt så det har jag i ibland, och det har hänt att jag har i en skvätt vetegroddsolja om jag har det hemma. Jag brukar servera i muffinsformar så att inte matskålen blir så kladdig.
Man kan även torka röran i ugnen på låg värme, så blir det som små "kakor".
Jag försöker hålla mina djurs kost så nära den naturliga som jag kan, så jag gillar att göra såna här liknande saker.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Alvi_bs
2016-04-04 20:13
#6

#5

Åhh det ska jag absolut prova. Jag tror det pep till i buren just som jag sa ärtor, broccoli eller groddar

Annons:
Upp till toppen
Annons: