Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2070 ggr
[eliinmeyer]
4/2/16, 12:35 AM

Grenar

Hej, tänkte lägga in lite grenar i Theodores Bur för tänker att det vore lite kul att klättra på, men funkar vilka grenar som helst som man hittar inne i skogen eller finns det dem som är giftiga?

Annons:
emmelii
4/2/16, 10:44 AM
#1

Jag skulle nog ta grenar som ligger på marken, alltså inte bryta av från träd, när man gör det så är dom ju "levande" och det skulle kunna vara giftigt för hamstern om den börjar äta på den och får i sig all syra. En "död" gren som ligger på marken finns det ju ingen syra i, då räcker det med att lägga den i frysen 24h innan användning för att få bort eventuella bakterier och småkryp. 🙂

ÄlskarHamstrar12
4/2/16, 11:07 AM
#2

Vissa träd är giftiga, och det är okej att bryta av grenarna :) Du kan bland annat ta grenar ifrån fruktträd ;)

[eliinmeyer]
4/2/16, 11:29 AM
#3

#2 däremot får man ju egentligen inte bryta av grenar enligt lag eller allemansrätten eller något sånt ;)

Djurmanniskan
4/2/16, 3:05 PM
#4

Man kan ta från tex Vinbärsbuskar Fruktträd, dock inte från sten eller citrus frukter. Går med äppelträd, päronträd.

[eliinmeyer]
4/2/16, 5:50 PM
#5

#4 jag tänkte ha lite mer kraftiga grenar som är några cm tjocka och inte så mycket kvistar, för tänker att det är roligt att klättra på :)

Cireea
4/2/16, 6:54 PM
#6

Rönn och lönn går bra att ge ifrån! :) 

Men tänk på att försöka få bort eventuell ohyra genom att köra grenarna i ungen ett tag på låg värme. Man kan också frysa dom i minst 48 timmar om man vill vara på säkra sidan efter man haft dom i ugnen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[eliinmeyer]
4/2/16, 7:44 PM
#7

#6 vilka grader på ugnen ska det va? Och tack för svaret :)

Cireea
4/2/16, 9:10 PM
#8

#7 100 grader i ca en timme! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
4/2/16, 10:28 PM
#9

#8 Tack :D

ÄlskarHamstrar12
4/2/16, 11:49 PM
#10

#3 får man inte bryta av döda grenar enligt allemansrätten? :)

[eliinmeyer]
4/3/16, 12:12 AM
#11

#10 jag tror inte det? Eller det är någon regel jag har för mig att jag lärt mig någonstans att det är förbjudet egentligen att bryta av kvistar från trädet utan man ska plocka de som ligger på marken :) man kan ju googla om man vill veta mer haha :)

Djurmanniskan
4/3/16, 9:08 AM
#12

Om det är på din mark så kan man ju bryta av, dock är det lite vänligare för trädet att ta lite längre ut på grenen och inte hela :)

Evovva
4/3/16, 6:10 PM
#13

Man får inte bryta grenar från levande träd enligt allemansrätten. Men man får använda sekatör eller kvass kniv för att ta grenar från levande träd och buskar.

Annons:
Roonja
4/3/16, 8:56 PM
#14

Al, fruktträd och lönn har jag hört går bra. Annars skulle jag låta bli allt annat.

Upp till toppen
Annons: