Annons:
Etiketthamster
Läst 896 ggr
Petloveer
2016-03-29 16:00

Behöver hjälp av någon erfaren!

Jag har haft min dvärghamster i 4 månader och den är ifrån djuraffär. I början bet den jätte mycket och då började jag med handskar. I den gamla buren började den med beteendestörningar och för en vecka sedan bytte jag till en större Bur eftersom jag märkte beteendestörningarna. I den gamla buren var han stressad och bets (han låste käkarna och hängde fast) mycket. Sedan jag flyttade han till en större Bur med mer leksaker så har han bara bitits en gång och jag måste ju ta av handskarna någon gång men vågar inte för han är jättesocial och jagar handen och klöser med frambenen för att hålla fast. Han är snäll ofta men plötslig när han vill något eller inser att han inte får godis biter han till hårt. Jag vågar inte ta av handskarna och vet inte vad jag ska göra. Jag kan inte liksom börja tämja han eftersom jag inte ens vågar ha handen nere med godis i den.

Kan någon snäll själ hjälpa mig? Snälla.

Annons:
LinneaPuh
2016-03-29 18:30
#1

Fortsätt som fu gör, blås lite löst på honom när han biter. Det tycker hamstrar inte om!

Evovva
2016-03-29 22:06
#2

#1 Blåsa ska man INTE göra för det skrämmer bara hamstern och den känner obehag. 

En fråga har du bara en dvärg kan det bero på det att den känner sig ensam. Dvärghamstrar ska enligt lag bo minst 2 och 2 ibland är ännu flera bättre. 

Se till att du alltid tvättar händerna innan du håller på med hamstern gärna sprita dom också. Det kan vara så att du luktar något som hamstern tycker luktar gott och vill smaka.

Sedan är det bara att börja prata lugnt med hamstern när du sitter vid buren. Strunta i att stoppa ner händerna förutom när du ger mat och byter vattenflaska. Ha gärna handen i buren utan att försöka fånga eller ta upp hamstern.

Sedan kan man börja ha en godisbit som man vet att hamstern gillar, solrosfrö, gurka, sallad eller något annat. Då brukar hamstern bli nyfiken och komma fram och äta ur handen så småning om. Lycka till.

Upp till toppen
Annons: