Annons:
Etiketthamster
Läst 1143 ggr
emmelii
3/27/16, 1:36 PM

En konstig fråga

Kanske en konstig fråga, men jag har en Bur med tre våningar. Botten, mellanvåning och en till övre våning. En simpel hamsterbur som man köper på t.ex Arken Zoo eller Djurmagazinet där jag har köpt min. (Ni kan googla "arkenzoo hamsterbur" så kommer det upp en bild på en blå-orange Bur så ser ni vilken jag har) Nu till min fråga! SKA man ha deras (hamsterns) bo längst ner i buren? Eller kan man ha den på någon av dom övre våningarna? Har bara sett bilder med boet längst ner, men man bör väl kunna ha boet på en annan våning om man vill det? Tänkte tills när jag ska städa buren och vill då gärna flytta om lite i buren som omväxling. Eller? Är jag helt ute och cyklar nu? Jag har ingen aning vill gärna höra vad ni har att säga! 😂

Annons:
[eliinmeyer]
3/27/16, 9:23 PM
#1

Du kan nog ha det var som helst ;)) har ingen betydelse så

[AnimeV4]
3/27/16, 10:42 PM
#2

Jag tycker att du kan flytta runt boet, precis som du kan flytta runt inredningen. Bra miljöberikning!

Evovva
3/28/16, 12:07 AM
#3

Bur med flera våningar är inte speciellt bra för hamstrar då de ser ganska dåligt och lätt kan ramla ner och skada sig. Bättre att satsa på en Bur med stor bottenyta i stället.

LinneaPuh
3/28/16, 12:11 AM
#4

Håller med #3. Jag hade en sån Bur till min hamster Puh ett tag. Men han ramlade ner från våningarna. Sen märkte jag att han klättrade i gallret i taket och sen släppte.. Så han ramlade ner, ibland slog han huvudet i en av hyllorna innan han var nere på bottenblan i ströt. Det gjorde så on i hjärtat att se honom så

[AnimeV4]
3/28/16, 12:14 AM
#5

Man kan ju göra rampen till en tunnel så att de inte kan ramla ner därifrån. Hoppas att jag tänker rätt med burar staplade på varandra🙂

[eliinmeyer]
3/28/16, 12:55 AM
#6

https://www.arkenzoo.se/hamsterbur-mini-duna-fun-030160-6 Är det den här du har? Vad för ras på hamster har du?

Annons:
emmelii
3/28/16, 9:41 AM
#7

#6 Japp. Jag vet faktiskt inte 100% för där jag köpte han sa dom inte vad för ras han var. Men rysk vintervit liknar han mest.

LinneaPuh
3/28/16, 12:44 PM
#8

Så det är en dvärghamster? Ta bort hyllorna så du bara har botten, det skulle jag göra då de kan ramla så lätt annars!

LinneaPuh
3/28/16, 12:45 PM
#9

Om du köpte från en djuraffär är han en Hybrid, men en dvärghamster har du då alltså? :)

emmelii
3/28/16, 2:43 PM
#10

#8 Okej tack! #9 Ja det är en dvärghamster som jag har köpt i butik 🙂

[eliinmeyer]
3/28/16, 7:11 PM
#11

Om du vill ha större Bur än den du har nu som ett billigt och bra alternativ så skulle jag köpa en samla låda från Ikea (130 liter) de är större än den du har nu så det blir mer utrymme för hamstern plus att du får plats med mer saker :) Använder du hjulet som följer med buren? Hur stort är det?

emmelii
3/28/16, 9:32 PM
#12

#11 Okej! Ja jag har den i buren men han använder den inte ens haha… Jag vet inte hur stor den är men dom på djuraffären sa att den skulle räcka.

[eliinmeyer]
3/28/16, 9:41 PM
#13

Det står måtten på den sidan du sa då var den 0,28 kvadrat meter tror jag. Den är tillräckligt stor men men kan ju aldrig ha för stor ;)

Annons:
LinneaPuh
3/29/16, 12:39 AM
#14

Som 13 säger så är en SAMLA låda jätte bra och billigt för den delen! Haha nej för stort Hjul går inte att ha! Jag har en dvärghamster och använder mig av ett guldhamster Hjul (25cm). Lillen kröckade på ryggen vid de mindre

[eliinmeyer]
3/29/16, 1:34 AM
#15

#14 haha jag menade buren, men nej, ju större Hjul desto bättre. Dvärgar ska ha minst 15 cm Hjul tror jag det är men det rekommenderas med 20 cm hjul

Evovva
3/29/16, 9:24 AM
#16

Har du bara en dvärghamster? Du vet väl att enligt lag måste man ha minst 2 när det är dvärgar. Guld ska hållas ensamma.

emmelii
3/29/16, 4:15 PM
#17

#16 Det fanns bara en kvar.

[eliinmeyer]
3/29/16, 7:20 PM
#18

#17 då får du nog köpa en till, man vill ju det bästa för dem :) de mår bättre av sällskap (antar jag haha)

Evovva
3/29/16, 9:57 PM
#19

Då skulle du väntat med att köpa så du hade kunnat köpa två. 

Det är jätteviktigt att läsa på innan man köper en hamster oberoende på vilken art man väljer. 

Ta reda på allt innan man köper för en zooaffår vet inte ofta så mycket om hamstrar och vad dom behöver. 

Dom säger ofta  att hamstrar behöver saltsten och mineralsten men det ska dom INTE ha då dom får i sig tillräckligt om dom får en varierande kost. Dom säljer även hamstervadd som dom kan trassla in sig i och i värsta fall kvävas av. 

 Det bästa är att köpa från en uppfödare som kan hamstrar. Ta kontakt med en uppfödare som föder upp dvärghamstrar och kolla vad som är bäst att göra i detta läge.  Uppfödare hittar du på SHF:s hemsida.  

Lycka till.

emmelii
3/30/16, 4:21 PM
#20

#18 #19 Jag hade ingen aning om att det dom berättar om hamstrar på djuraffärer inte stämmer eftersom att dom jobbar med just det, då antar man ju att dom ska veta allt. Därför frågade jag om ALLT när jag köpte min hamster när jag väl var där för jag ville vara säker på att jag tog hand om min hamster på det allra bästa sättet. Dom sa även att det inte rekommenderades att ha fler än en hamster, hade dom sagt annat hade jag förstås köpt fler.

Annons:
Evovva
3/30/16, 8:26 PM
#21

Dom vill sälja så mycket som möjligt även om dom inte har kunskap om det.  

Säljer man bara en dvärg hamster kan det ju vara så att den inte trivs och sörjer ihjäl sig så kanske den som köpte hamstern köper en ny och så händer det igen och igen. 

Kanske inte är så dom tänker men det känns som det är så dom tänker.

LinneaPuh
4/1/16, 12:48 AM
#22

Köp inte en till hamster nu, då kommer dem bråka. Jag köpte ior från en djuraffär (tyvärr) han var ensam i buren så vågade inte satsa på att köpa en till då han snart skulle bli "vuxen" Så köp inte en till nu, då kan dem bråka När jag kom hem med ior märkte jag direkt att han hatade andra hamstrar. När han sprang fritt på golvet och kom nära buren där min andra hamster var i så råkade dem komma i kontakt med gallret emellan och det blev bråk på en gång

Evovva
4/1/16, 1:03 AM
#23

Kolla med en uppfödare som föder upp dvärghamstrar. Dom vet vad det bästa är att göra. Det finns många som köpt endast en från zoo affär men senare köpt en till och inte haft problem med att  ha dom tillsammans. Men som sagt kolla med en uppfödare så får du bästa råden.

91Marran
4/1/16, 11:36 AM
#24

#22 Man skall endast sätta ihop dem på en neutral plats. Hamstrar är revirhävdande.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: