Annons:
Etiketthamster
Läst 1785 ggr
emmelii
3/25/16, 10:37 PM

Skygg hamster...

Min hamster är så fruktansvärt skygg, så fort han hör att det är någon i samma rum som hans Bur står i så springer han in i boet. När jag hör att han är vaken så brukar jag gå och ställa mig bredvid buren för att få se på han, men så fort han får syn på mig så fryser han till och väntar på att jag ska gå därifrån för att då smyga sig in i boet. Han är annars väldigt aktiv både på dagen och natten, hör alltid att han grejar och har sig när jag lyssnar på honom utan att visa mig, men det är ju så tråkigt för man vill ju se på han när han håller på! Har hört att dvärghamstrar ska vara väldigt nyfikna av sig så jag blir väldigt ledsen när han är så feg av sig och man aldrig får se hanGråterJag har haft honom i 1 vecka ungefär och har än så länge bara suttit bredvid buren och pratat med han för att han ska bekanta sig med min röst. Men vad ska jag göra? Vill inte att han ska vara rädd för mig! Blir väldigt bekymrad över hur jag ska ta mig till som när jag ska städa hans Bur för första gången också för det är ju dags nu när jag haft han i 1 vecka, tänkte få över honom i en springboll som han kan få springa runt i på golvet medans jag städar buren, men det känns ju som att han kommer bli jätterädd då med tanke på hur skygg han är! Hjälp mig! Tips!?

Annons:
Instabeliebeer
3/25/16, 11:27 PM
#1

Det kan ta lite tid att de ska vänja sig. Så det är inte ovanligt det som du berätta. Du kan försöka att ge lite godis till honom eller ha det i handen så att han kan komma upp och äta det. Gör inte snabba rörelse och prata långsamt. Att tama en hamster kan ta väldigt lång tid bero på vad din hamster vill. Hoppas att detta hjälpte

fannybany
3/26/16, 11:24 AM
#2

Min guldis var precis likadan. Kändes helt hopplöst, men jag hade ner handen o prasslade, gjorde ljud, gömde godis och dfter en månad kunde man klappa henne lite försiktigt. Hon är fortfarande inte helt tam, utan undviker helst händer, men behöver man ta i henne så går det ju.

Vemsan
3/27/16, 8:38 AM
#3

Du gör helt rätt som tar det lugnt i början. Att flytta är oftast en stor omställning för en hamster. Börja lite smått att ha handen i buren också så han även börjar bekanta sig med din lukt. Sedan, efter en tid kan du försöka ge något gottis ur handen. Var försiktig och liksom vänta in honom och låta det ta den tid det tar att bygga upp ett band emellan er. Jag har fått genomgå denna process med alla tre hamstrar jag haft trots att de varit super sociala och handtama hos säljaren. Det kommer vara värt, att ha tagit det lugnt, i slutänden :)

Angående rengöring. Försök fösa över honom till en större transportbur/plastlåda lite försiktigt alt sätta proppen i badkaret om du har något, ställa ned buren, ta bort övre delen och se om han klättrar ur.

Hälsningar Vemsan

Upp till toppen
Annons: