Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3058 ggr
Tilda Hansson
2016-03-20 16:51

Färgbestämning

Hej! 

Jag kan det mesta om hamstrar, men något jag absolut inte är insatt i är genetik.  Alltså färger, teckningar, och hårlag.😓 Det blir lite jobbigt nu för att jag har en kull på två veckor just nu och en som kommer snart.  

Den kullen jag har nu är på 13 st guldhamster ungar och dom är födda den 5/3. 

Pappan är silver dove, långhårig och satin.  

Mamman är köpt från en zoo-affär och hade därmed ingen stamtavla. Även henne har jag svårt för att bedöma utseendet hos. Hon är brun, svart vit och långhårig iallafall. 🙂

Jag behöver som ni kanske förstår hjälp. Jag tänkte lägga in lite bilder så att ni som kan och vill får jättegärna hjälpa mig. Tack på förhand!👍

//Tilda

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Annons:
thea_thea
2016-03-20 16:58
#1

Vill du veta om de har bra typ eller vilken färg?

Tilda Hansson
2016-03-20 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är en bild på när ungarna var en vecka gamla. (jättedålig bild)

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Tilda Hansson
2016-03-20 17:05
#3

Här är ungarna två veckor gamla.

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Tilda Hansson
2016-03-20 17:07
#4

Jag vill veta vilka färger och teckningar de har. #1

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

lollynonna
2016-03-20 17:11
#5

Kan du ändra din rubrik? Du behöver inte skriva "HJÄLP!", skriv istället "Vilka färger har mina ungar?" Rubriken är väldigt missvisande och det är jobbigt med stora bokstäver 😕

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[eliinmeyer]
2016-03-20 19:36
#6

#5 vadå missvisande? Hon behöver hjälp? Och vad är det som är jobbigt med stora bokstäver?

Annons:
lollynonna
2016-03-20 19:39
#7

#6 Det står "bedömning av utseende" fast det inte handlar om utseende, utan färgerna 😛 Det är onödigt att skriva "HJÄLP" tycker jag, och med stora bokstäver uppfattas det som att man skriker i texten.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[eliinmeyer]
2016-03-20 19:50
#8

Är inte färgen en del av utseendet då, man förstår ju ändå vad det kommer handla om på ett ungefär Att man skriver med stora bokstäver är väl mer för att det ska "synas" bättre eller visa att man behöver svar fort osv

Tilda Hansson
2016-03-20 20:04
#9

Jag tänkte som eliinmeyer skrev att färgen på hamstern hör till utseendet.😉 Och jag behöver gärna hjälp så fort som möjligt och trodde att det skulle vara lättare att få svar om jag skrev rubriken som jag gjorde. Men jag kan självklart ändra den. Jag vet bara inte hur man gör?🤔

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Cireea
2016-03-20 20:07
#10

Ändrat rubriken! 

Tänk på att alltid skriva en passande rubrik, på så sätt kan folk snabbt och lätt hjälpa dig. Att skriva "HJÄLP" i sin rubrik tillför inget och ska därmed inte finnas med, det är mest irriterande för att iFokus medlemmar när de klickar på ett inlägg då det låter som om det är på liv och död. 

//Admin


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2016-03-20 20:07
#11

TS, Får jag fråga varför du tagit kullar när du inte kan någon genetik? 🤔Det finns ju en del att tänka på när man tar en kull och det finns färger, teckningar osv. som man inte ska avla på hur som helst. Nu tror jag inte det är någon fara just denna gång men det är viktigt att tänka på.  🙂
Sedan är det även bra, om du nu vill fortsätta din avel, att börja med att avla på djur som har stamtavla. Aveln är ju till för att främja arten och att avla på djur utan dokumenterad bakgrund är ingen bra idé då du aldrig vet vad som finns bakom de djur du avlar på. 😕

Snälla TS, läs på och ta inte fler kullar förrän du är redo att ta ditt ansvar. Att avla på djur utan stamtavla är verkligen inte ansvarsfullt och tillför inte hamsteraveln på något sätt. 😕Så jag skulle bli jätteglad om du kunde ta dig tiden att läsa på ordentligt om du vill fortsätta avla.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2016-03-20 20:07
#12

Om du trycker/klickar (om du är på dator, tror jag, använder inte det haha) på inlägget så kommer det kanske upp hantera nere i högra hörnet (ibland kommer hantera upp, ibland inte, vet inte varför)

nakuta
2016-03-20 20:09
#13

har du "större" bilder och kanske enskilda bilder på ungarna och kanske även bilder på mamman så kan vi nog hjälpa dig att färgbestämma de små och mamman =)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Annons:
Roonja
2016-03-20 20:18
#14

Suck. Blir bara mer och mer ledsen på folk som tar kullar på djuraffärshamstrar.
TS, jag ber dig att läsa på lite om grossistavel och papova. Man ska ALDRIG avla på djuraffärshamstrar. Att avla vidare på sådana djur skapar bara en ostabil avel med okända deffekter, individer och sjukdomar bakåt. Avel ska vara seriös, och det är den inte om du avlar på djur som inte är lämpliga för avel, vilket aldrig djuraffärshamstrar är. Avel är ju något du gör för att varje ny individ som föds ska vara "bättre" än den tidigare. Hela tiden utveckla arten på ett bra sätt. Trevliga, trygga individer med känd stam utan deffekter och sjukdomar. Det vet du tyvärr inget om. Det är precis som att avla blandraser. Det tror jag aldrig du skulle tänka tanken på. Likadant ska det vara här.

Denna kommentar har tagits bort.
[eliinmeyer]
2016-03-20 21:24
#16

#10 varför är det irriterande att skriva hjälp i en rubrik? Om man bara skriver "färger" eller liknande kanske folk tror att det är ett inlägg där man diskuterar det eller så, jag kan förstå att det kan vara förvirrande och jobbigt om någon skriver bara "hjälp" då man inte förstår ämnet alls, men hon skrev ju hjälp och vad hon ville ha hjälp med, förstår inte problemet med det?

Cireea
2016-03-20 22:36
#17

#16 Därför att de allra flesta som är ny inne på iFokus (och även de som är lite yngre)  skriver ofta "HJÄLP!!!" i sina rubriker som om det gäller liv och död, tänk om hela inläggslistan var full med "HJÄLP!!!"-rubriker här inne på sajten? Det blir väldigt irriterande och missvisande i längden. 😉

En bättre rubrik hade ju varit "hjälp med färgbestämning" - då framgår samma budskap men mer subtilt och inte lika skrikande som versaler och utropstecken blir när man läser det. 🙂

Nu tycker jag att du lägger ned den diskussionen då det inte är upp till dig att bestämma hur sajten ska modereras, det är upp till Sajtvärd och Medarbetare. 🙂
Vill du diskutera det vidare får du mer än gärna skicka ett PM till mig så kan vi diskutera saken där, men i detta inlägg hör det inte hemma.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tilda Hansson
2016-03-20 22:56
#18

Jag förstår vad ni menar, men nu när kullen är här så går det inte att ändra på det. Det är iallafall en frisk och mycket välmående mamma, pappa och kull. Det viktigaste för mig är att man vet vad sina hamstrar behöver för att få ett lyckligt och roligt liv.🙂

Jag vill bara säga det att många här på iFokus är lite väl nedtryckande. 😐Flera har ett mer eller mindre trevligt sätt att uttrycka sig på. Ibland blir det långa diskussioner och nästan bråk av smågrejer i vissa inlägg.  Skulle önska att alla var vänligare mot varandra.

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

wildalia
2016-03-20 22:58
#19

Tilda dina hamster ungar ser jätte fina ut 😍 Väldigt roligt med så mkt olika färger i en och samma kull. Det blir nog lättare att se dina hamsterbebisars färg när de blir lite äldre.

wildalia
2016-03-20 22:59
#20

Kan du inte fota mamman också. När du beskriver henne låter det som sköldpadds förgad med vit ( skp )

Annons:
Tilda Hansson
2016-03-20 23:10
#21

Jag ska försöka fixa lite bilder tills imorgon!😉Dom jag har nu är inte dom bästa..😄

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Tilda Hansson
2016-03-20 23:16
#22

#20 Jag tror dock inte att mamman är sköldpaddsfärgad.

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Roonja
2016-03-22 12:39
#23

#15 Mycket olämplig kommentar. Inte någon trevlig attityd och tycker du bör tänka på det. Jag väljer att ta bort din kommentar då den faktiskt är en form av personpåhopp.

[eliinmeyer]
2016-03-22 18:53
#25

#23 vad stod det nu igen?

thea_thea
2016-03-22 19:00
#26

#25 Någon sa att Rooonja skulle ta det lugnt eftersom hon också har parat djuraffärshamstrar typ. Kommer inte ihåg ordagrant men ungefär så!

[eliinmeyer]
2016-03-22 19:09
#27

är det personpåhoppning? Är inte det lite mer bara inte hålla med och sen säga typ att man själv inte är så perfekt? Och så visa hon det genom att upp ett exempel, då att Roonja själv parat? (Står inte på någons sida så hoppa inte på mig, just asking questions)

Annons:
Tilda Hansson
2016-03-22 19:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Här är en bild på mamman

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Tilda Hansson
2016-03-22 19:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

🙂

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

[evilewa]
2016-03-22 19:22
#30

#23 Märkligt att du tycker det är olämpligt att jag påtalar att du själv parat guldhamstrar från en djuraffär. Det är ju fakta som du själv skriver om på din officiella hemsida och därmed ingen hemlighet och att inte stå för det är väldigt konstigt! Försök hantera det, men uppenbarligen kan du inte det, eller? I och med att ta bort mitt inlägg där jag uppmanar dig att vara ödmjuk och inte försöka få dig själv att framstå som att du aldrig skulle göra en liknande parning som TS har gjort är inte schysst!

[evilewa]
2016-03-22 19:27
#31

#27 exakt, man ska inte ge sig på andra om själv har gjort likadant. Dessutom så har väldigt många av de registrerade uppfödarna i SHF (nuvarande och avhoppade) genom åren påbörjat sin erfarenhet på exakt samma sätt.

[evilewa]
2016-03-22 19:28
#32

TS lycka till med din kull och stå på dig!! Ungarna är jättefina!

Tilda Hansson
2016-03-22 20:11
#33

#32 Tack så mycket!😉

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Tilda Hansson
2016-03-22 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Här är en till bild på mamman ovanifrån

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Annons:
[eliinmeyer]
2016-03-22 21:13
#35

#34 hon är super fin :)

Roonja
2016-03-22 21:43
#36

#30 suck! De var från en uppfödare som lämnade in de i en djuraffär. Hade till och med stam..
#27 Eftersom det tydligt var en förolämpning riktat mot mig, så jo. Jag försökte bara hjälpa att vägleda rätt.

Jag hjälper gärna till men säg inte att jag började på samma sätt :) För det gjorde jag inte. Honan var en hona från nästan ren cremestam på 200 gram och hanen från en privat uppfödare som avlade till djuraffären och hade då hamstrar från privatpersonen. Sedan stödjer jag inte privatuppfödare oftast så andra kullen fick direkt bli stamtavlehamstrar. Dessutom var jag 11 år och hade fått vetskap om att det fanns stamtavlehamstrar men såfort jag började leta uppfödare så skedde aldrig privatköp in igen. Så att få kunskap och ändra sig är så det ska va och så jag gjorde. Men att ha kunskap om det och ändå göra misstagen igen. Är inte okej.

Roonja
2016-03-22 21:49
#37

Jag tar kritik Eva. Men inte hemsk attityd . Nu får du mig att bryta ihop. På riktigt. Det är inte okej. Du är riktigt otrevlig och kan inte hantera situationer och personer som du inte tycker om. Har hört mycket om vad du tycker om mig och andra och du gillar visst att prata dåligt om folk. Så nu säger jag snällt och trevligt att du städar framför din egen dörr innan du börjar klaga på någon annan. Sedan får du skriva privat till mig eftersom du uppenbarligen har problem med mig. Jag är en människa, ett barn. Du är vuxen och bör välja dina ord, likaså jag, självklart. Tack så mycket att du får en 17 åring att gråta. tack. Jag har också känslor och jag är glad att jag, trots att jag är yngre, kan hantera situationer på ett mer ödmjukt sätt.

Vidare diskussion tas i PM Eva.

Denna kommentar har tagits bort.
Roonja
2016-03-22 21:56
#39

Jag är Medarbetare här Eva och ber dig ta diskussion i PM! Vi håller oss till ämnet från och med nu! Tack!

[evilewa]
2016-03-22 22:03
#40

#37 Ronja!! Väx upp!! Vem sitter och har attityd?? Du sitter ju och skriver folk på näsan som vill ha hjälp i ett forum! Och jag försvarar TS för att jag anser att du gör fel! Du är inte konstruktiv om du vill hjälpa! Får det dig och må bättre att tillrättavisa personer som tar en kull med bristande kunskap? Jag snackar inte ett skit om dig bakom ryggen, men det borde jag kanske? Lika väl som du gör har jag förstått! Du visar öppet att du inte kan ta kritik! Något PM får du inte!

Roonja
2016-03-22 22:11
#41

#40 Jag försöker vara med och styra ett väl fungerande forum här och jag bad dig att hålla dig till ämnet. DU får självklart anse att jag har fel, detsamma får jag. Men just nu är jag väldigt neutral och ber dig hålla en god ton. Tack.

Jag anser att man inte läst på tillräckligt om man tar djuraffärskull. Likaså hade inte jag gjort det vid första kullen :) Så jag vet hur det är :) Väljer du att snacka skit om mig bakom ryggen så uppenbaras det snabbt vem som är mogen, tyvärr så är det sant :) Men nu håller vi oss till ämnet.

Annons:
91Marran
2016-03-22 22:28
#42

#41 Håller med om att man inte har läst på tillräckligt om man avlar på djuraffärshamstrar. Har man själv tagit lite "fel" väg i början så är det jättebra att man kan hjälpa andra att hamna på rätt spår. Nu för tiden finns det så mycket information om avel, att det är enkelt att läsa på och många att ta hjälp av. Låt henne snacka skit. Hon är bara avvundsjuk för att du har kommit så långt i din avel.

Mvh
Mig

Cireea
2016-03-22 22:39
#43

SAMTLIGA! 

Nu håller vi oss till trådens ämne, privata gräl får tas privat och inte i tråden. Det här är sista tillsägelsen i tråden. 

//Admin


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

wildalia
2016-03-23 02:28
#44

Tilda, mamman ser jätte fin ut. Tror hon är normaltecknad bandad. Kanske någon annan ser exakt vilken färg hon är. Ungarna ser fina ut. Kul med så mkt olika färger i samma kull. Själv tycket jag att bandade är fina.

wildalia
2016-03-23 02:32
#45

Jag hoppas någon kan svara dig ang färgerna utan att komma med pekfingrar hit o tid. Du frågade inte efter detta. Synd att dom inte bara kan hålla sig till din fråga. P.s Den svart/vita bandade ser jätte fin ut. Ja alla med vitt är speciella !

cleia80
2016-03-23 08:46
#46

Jag tycker också hon ser normalfärgad ut, men är hon inte lite för mycket vit för att vara bandad?

Bilden där ungarna är 2 v. är väldigt liten, men jag kan se en svart och en svart ds? iaf.  Bilder på dem en och en hade varit bra. =)

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Tilda Hansson
2016-03-23 09:12
#47

Jag ska som sagt försöka få lite någorlunda bra bilder på ungarna en och en. Men som flera säkert vet är det inte alltid det lättaste!🤪

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Tilda Hansson
2016-03-23 09:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

#46 Går det inte att zooma in på bilden? Annars kan jag lägga upp den i större format.

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Annons:
Tilda Hansson
2016-03-23 09:17
#49

Förresten så kom den andra kullen i söndags, där båda föräldrarna har stamtavla. Och det är samma pappa i de två kullarna.🙂

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Roonja
2016-03-23 10:05
#50

Från vänster till höger: silvergrå, svart bandad, svart, silvergrå bandad, offwhite, offwhite satin? (mitten som ligger raklång): Silvergrå bandad. (från höger och ner/andra raden): silvergrå bandad satin, offwhite satin, svart, offwhite(under den svarta). Silvergrå satin(har den ett band?) sista är creme :)

Tilda Hansson
2016-03-23 10:23
#51

#50 Tack så mycket! 😉

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

wildalia
2016-03-23 23:24
#52

När det gäller de bandade så ser jag sällan BRA bandade guldhamstrar, många har alldeles för mkt vitt eller så är bandet brutet. Det verkar inte vara många som avlar på korrekta bandade guldhamstrar. Det är säkerligen svårt och krävande.

Cireea
2016-03-24 01:21
#53

#52 Även om du avlar på en hamster med ett helt band kan det dyka upp brutna band i kullen efter den hamstern. 🙂Bara för att ena föräldern har ett perfekt typat band betyder det inte att ungarna får det också, bandet kan bli lite hur som helst oavsett hur bra typat bandet är på föräldern. 😐 Det är knepigt och man kan aldrig förutspå hur utfallet blir i kullen.. 

Dock går det ju åt andra hållet också, en hamster med brutet band kan få avkommor med hela band som är bra. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

wildalia
2016-03-24 02:05
#54

Men fortsätter man att endast avla på korrekta band, kommer det bli korrekta band. Självklart skall de som inte ha korrekta band inte gå i avel, om man skall avla för ett korrektband. Ja jagvet att det inte är enkelt, men någonstans måste man börja. Om man hade haft det intresset 😊 Men det verkar inte vara många som har det.

Roonja
2016-03-24 10:42
#55

#54 Om man inte får korrekta band så är det svårt att hitta avelsdjur till varje generation. Jag hade en med nästan korrekt band. Hon gav ingen med korrekt band så jag får helt enkelt hoppas på att den med bäst band ger bra band. Honan är efter ett långt led med bra band.

Annons:
Tilda Hansson
2016-03-30 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Här är den nya kullen, elva stycken ungar på åtta dagar.❤️

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Tilda Hansson
2016-03-30 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#57

Tre lite mer bruna, resten svarta🙂

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

nakuta
2016-03-30 12:26
#58

3 choklad och resterande ser svarta ut :D

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Tilda Hansson
2016-04-07 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

De blir 5 veckor på lördag

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

[eliinmeyer]
2016-04-07 16:22
#60

Åh va söta :')

Tilda Hansson
2016-04-07 19:53
#61

Ja dom är helt underbara!😉❤️

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Majaa12
2016-04-07 21:21
#62

Bor inte honor och hanar i olika burar? Eller är det samma kön på alla?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
UlrikaD
2016-04-08 07:17
#63

Grattis till kullarna. Lite nyfiken på var föräldrarna till andra kullen kom ifrån. Jättefina:) Det här med bandat är lite speciellt tycker jag. Man kan ha en hamster med perfekt band och få avkommor som alla har dåliga band. Eller tvärtom. Jag hade en med tunt och brutet band (en hane), tog en kull och fick två med superfina breda band. Tog senare en kull med en annan hona…inte ett enda fint band. Så att säga att ingen verkar försöka avla på bra bandade stämmer inte riktigt. Det är hamstrarna som inte samarbetar om saken;)

Tilda Hansson
2016-04-08 23:44
#64

#62 Jodå bilden är bara sen innan jag delade på dom. :)

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Tilda Hansson
2016-04-08 23:45
#65
Tilda Hansson
2016-04-08 23:46
#66
[eliinmeyer]
2016-04-08 23:59
#67

Nej jag dööör va söta <33 *_*

Dinoo
2016-04-09 16:37
#68

Åååh så fina dem är. Det är något speciellt med dem när de är så små 😍

Tilda Hansson
2016-04-09 21:32
#69

#63 Mamman är från Umeå och pappan från Varberg.🙂

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Annons:
Lojs
2016-04-10 00:43
#70

#69 Är hanen från Ablazing?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Tilda Hansson
2016-04-10 13:43
#71

#70 Ja det är han😉

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Lojs
2016-04-10 17:06
#72

Ok, gissade på det, det är den uppfödningen jag hade. Jag vet inte om jag personligen hade ansträngt en såpass gammal hane med flera parningar. Det har för övrigt dykt upp misstänkt svansknyck i den linjen, så undvik gärna att sälja till avel.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cireea
2016-04-18 19:32
#73

Så det är du Tilda som köpte min Maexxna från Patricia? 🤔 Mamman till andra kullen alltså.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Helena1978
2016-04-22 00:16
#74

# 59 Lite färghjälp:

4st silvergrå bandade

3st rödögda silvergrå? svårt att avgöra utan fler bilder

1 cinnamon? svårt att avgöra utan fler bilder

2st svarta

1st svartbandad

Upp till toppen
Annons: